This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
uitlaat opening
#1
Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een goede plaats voor de doorvoer van uitlaat. 
Eigenlijk wil ik de uitlaatopening zoveel mogelijk uit het zicht plaatsen. Nu zie ik bij de meeste schouwen dat deze in de achterspiegel is geplaatst, maar bij rondbodemschepen zie je de uitlaat vaak meer naar de onderzijde van het schip gemonteerd zitten.
Het achterschip van onze zeeschouw komt op zo'n 50cm voor de spiegel uit het water en steekt naar beide kanten bij de spiegel ongeveer 15cm boven het water uit.

Naar mijn idee heb ik 3 opties:
- in de spiegel
- in de zijkant aan s.b.
- in het vlak aan de hoge kant. 

Wie heeft hier zo zijn ideeën over?

   
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#2
(14-12-2015, 13:21)Bruinvisch schreef: Ik ben al een tijdje aan het nadenken over een goede plaats voor de doorvoer van uitlaat. 
Eigenlijk wil ik de uitlaatopening zoveel mogelijk uit het zicht plaatsen. Nu zie ik bij de meeste schouwen dat deze in de achterspiegel is geplaatst, maar bij rondbodemschepen zie je de uitlaat vaak meer naar de onderzijde van het schip gemonteerd zitten.
Het achterschip van onze zeeschouw komt op zo'n 50cm voor de spiegel uit het water en steekt naar beide kanten bij de spiegel ongeveer 15cm boven het water uit.

Naar mijn idee heb ik 3 opties:
- in de spiegel
- in de zijkant aan s.b.
- in het vlak aan de hoge kant. 

Wie heeft hier zo zijn ideeën over?

In de spiegel.

De zijkant is niet praktisch en met risico van waterslag in de motor, beter is om alles zo hoog mogelijk boven water te houden.
Zeker als je onder helling een keer de motor moet gebruiken.
Gelijk de uitlaat voorzien van een zwanenhals bij zowel een droge als een natte uitlaat.

Een foto met de spiegel van de Staverse jol, de rode dop is de winterse afdichting van de uitlaat.
Het laatste deel van de uitlaat is van rvs. Omdat de droge uitlaat rondom errrg heet wordt is als extra nog een ronde rvs schijf gelast.

   
Antwoord
#3
Omdat je rekening moet houden dat dit soort situaties altijd kunnen optreden:
   
   

Dien je je uitlaat altijd zo hoog mogelijk uit te laten komen.

Als je b.v. voor de wind op de Vliestroom vaart met 6-8Bf, dan lopen de rollers wel eens tegen je achterschip terwijl je zeilt. Dan is het risico op waterslag een stuk groter als je  je uitlaat laag hebt zitten.
Ook bij ongemerkte doorgeroeste uitlaat krijg je dan eerder problemen.

De huidige situatie:
   
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#4
Uitlaat is dus een natte uitlaat, vanaf de rvs demper/waterslot komt een 50mm slang naar de bronzen huiddoorvoer in de 3cm dikke houten spiegel.
Inventarisatie:
- doorvoer door de spiegel
- plaatsing ruim boven de waterlijn.
- geen staal ivm roest
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)