This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Elektronische navigatie op een platbodem: geen schande!
#1
Lightbulb 
Tijdens de waddenrace 2015 op de La Boheme met 40Kn, stroom tegen wind op de Texelstroom, werd mijn boord note boekje door een golf overspoeld in de roef! en was hierna  R.I.P.  Sad Nu werd hierop genavigeerd en met invallende duisternis is dat niet heel handig. Gelukkig waren de andere 2 computers op de tafel in de roef nét niet overspoeld, dus het circus ging verder. Tijdens een serieuze wedstrijd van van 1 1/2 etmaal in november houdt je je gribfiles, navigatie en windguru continue in de gaten, zeker als de voorspelling 40Kn+ is! Voor al deze zaken heb je dus een laptop op tafel, ook 1 voor quicktide om op de cm af ergens overheen te kunnen (in donker).

Ik had een wat geavanceerde opzet aan boord als expiriment.
Via wifi de AIS transponder verbonden met een wifi router, deze router verspreide alle info weer over alle computers (broadcast). Buiten hadden we dus een Sony xperia Z4 tablet als mobiel scherm op het achterdek. Dit bleek zere effectief. De betreffende Sony is goed afleesbaar in het licht buiten.

Afin, na de grote deceptie van een zoute golf in de roef, moest ik dus afscheid nemen van mijn trouwe noteboekje wat al jaren heel goed dienst deed op de schokker.

Op dit moment heb ik een PIPO X9 aangeschaft en is dual boot, dus opstarten onder Android of Windows10. deze computer overtreft alle verwachtingen qua werking. OpenCPN draait er soepel op, quicktide gaat prima, net als de GRIB files.
Deze vooral: http://www.euroszeilen.utwente.nl/weer/grib/

De PIPO x9 is een zuinige computer met ingebouwd tuochscreen scherm voor slechts $118,-:
https://www.google.nl/search?q=pipo+x9&c...22&bih=913

Het heeft 12 volt nodig en 4 echte USB poorten. Tot op heden beschouw ik het als de ideale machine voor aan boord als kaartplotter. (binnen!)
Voor buiten gebruik ik de Sony Xperia z4 tablet (=waterdicht) die ik met Tight VNC verbind met de pipo. Ik neem dus het scherm over van binnen.

De reden dat ik geen opencpn voor Android gebruik is dat dit te weinig mogelijkheden bied. Zo kan ik niet de grib en NV-verlag plugin draaien op Android. Dit zijn nu juist de actuele wind en kaarten van de hydrografische dienst.

Laat jullie niet afschrikken door dit elektronische circus. Doordat ik in 1981 min of meer beroepsmatig begonnen ben op het wad tot 1998, ken ik de klappen van de zweep redelijk. Mijn lol ligt dus nu in het zoeken en doen van rare dingen op het wad, vooral met m'n eigen bootje. Anders gezegd; ik heb niet alle aandacht nodig om te zien of ik verkeerd vaar, gebeurd natuurlijk wel eens, maar dan zit ik te slapen Smile. Daarbij geeft elektronisch varen héél veel meer rust in de navigatie. Waar we vroeger alleen maar bezig waren om te bepalen of we nog binnen de geul zaten, heb je nu tijd over om andere dingen te doen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#2
tja, er zullen altijd mensen zijn die het avontuur van een zeker pioniergevoel gaan missen. Voor mij geldt dat zeker niet.
Ik zeil pas 5 jaar (zeeschouw) en na 2 jaar waren we met onze platbodem op de wadden. Dat ons dat lukte was voor een belangrijk deel de verdienste van de electronica. Na de cursus van Marianne van der Linde (1 nieuw ding tegelijk op de wadden) was de electronica (eerst laptop en sinds vorig jaar telefoon en tablet) als backup van groot belang om de stap naar het wad te kunnen maken. Eerst op oude manier alles proberen te bedenken en het dan controleren met quicktide en wingps. Leuk en veilig.
Antwoord
#3
Ook ik had (en heb deze nog steeds) een energiezuinig laptopje om te kunnen navigeren op het water.  Eerst Friesland en later ook het wad. Eerst scherp jacht en automatisch meegegroeid tot een platbodem.  En tegenwoordig zijn er genoeg machines die lang met een acculading doen en op 12v zijn aan te sluiten.  GPS muisje er bij en gaan met die banaan.  Vooral de kaartupdates zijn dan makkelijk: niet zelf doen maar gewoon simpel downloaden en installeren. 

Ik heb mijn Duitse waddentocht grotendeels gebruik gemaakt van vrij verkrijgbare software, kaartmateriaal en kaartupdates.  Dat was inmiddels op laptop versie 2.  In de haven tevens de internet computer en, samen met een bluetooth box, de muziekspeler.  Dat ging eigenlijk zonder problemen.  Wel altijd kaartmateriaal op papier achter de hand (ook erg handig voor een overzichtelijke tochtplanning).  In de kuip maakte ik gebruik van een weerbestendige Garmin handGPS met hetzelfde kaartmateriaal en updates.

Als je eenmaal je zaakjes hebt ingericht en de boel bij elkaar hebt gezocht is electronisch navigeren makkelijker en leuker (terugkijken hoe je bent gevaren). En ja, je moet ook weten hoe het allemaal op papier werkt maar deze hulpmiddelen voegen wel iets toe.
Antwoord
#4
Ja, niet iedereen heeft de basic instelling van Hans van der Smissen, al spreekt die mij wel aan. Big Grin

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#5
Ja, ik ben met die fase begonnen, eind jaren 70, maar dan gelijk met >20 meter.
Een extra dimensie, maar volgens mij wel een ijzerssterke aanrader om zo te beginnen. Smile
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#6
Dit soort onderwerpen volg ik met grote interesse. Onze boot hebben we gekocht toen mobile telefonie net van ATF naar GSM was overgegaan. Nu gaat pas de eerste meters stroomkabel in de boot.
Met elektronische navigatie zullen we dan ook een versnelde inhaalslag moeten maken.
Wel de beschikking over een weersbestendige Garmin 2820 met binnenwaterkaarten.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#7
Mijn plezier ligt er in om zoveel mogelijk flexibel systeem te maken wat altijd beter werkt als gekochte apparatuur. Met openCPN werkt het altijd al direct beter dan gekochte plotters Smile
En het principiële feit dat ik zelf bepaal welke software en welke kaarten in gebruik, zonder daarbij in de koppelverkoop modus te komen en gevangen te worden in een keurslijf van een onaangename leverancier
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#8
(28-01-2016, 19:49)WADnWIND schreef: Ja, ik ben met die fase begonnen, eind jaren 70, maar dan gelijk met >20 meter.
Een extra dimensie, maar volgens mij wel een ijzerssterke aanrader om zo te beginnen. Smile

Het is alleen te hopen dat iemand die nu fris op een boot begint, inclusief alle "toeters en bellen" nog van A naar B kan varen wanneer de apparatuur een keer uitvalt. Je leert er wel heel snel op vertrouwen! In een ver verleden moest ik een keer  examen mechanica doen, en toen bleek mijn zakjapanner het niet te doen. Paniek!!!, maar toch maar met de moed der wanhoop en kladpapier het beste er van proberen te maken. Uiteindelijk bleek dat ook best te doen. 
Heel veel mensen zijn nu denk ik in de auto ook hulpeloos zonder navigatie apparatuur. Ik ken mensen, (nee ik noem geen namen) die ook na herhaaldelijk uitleggen hoe het werkt, me nog steeds niet kunnen vertellen waar het zuiden, noorden, oosten of westen is.  Big Grin

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#9
Dat blijft een eeuwig discussiepunt, maar zonder die hulpmiddelen stonden we niet op de maan of mars. sinds de introductie van elektronische navigatie is het aantal navigatieongelukken met 99% afgenomen, maar de scheepvaart bewegingen met 10.000% toegenomen.
Het blijft dus altijd een klassieke dooddoener.....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#10
Misschien dat het leuk en leerzaam is om een aantal van deze mogelijkheden eens wat nader uit te werken zodat deze opties zo laagdrempelig als mogelijk is worden uitgewerkt.  Er is op diverse plekken op internet veel informatie te vinden.  En er is keuze uit verschillende mogelijkheden.

Daar zouden we wel eens wat draadjes over kunnen openen.
Antwoord
#11
Ongeveer alles wat er uberhaupt geschreven kan worden, simpel en ingewikkeld, is wel te vinden op ZeilersForum. Dus om het nu te gaan herhalen.....
Er zitten daar een paar supernerds.

Daarbij nog de eeuwige discussie tussen laptop en tablet, windows/linux/apple/Android.

Mijn voorkeur gaat uit naar Opensource programmatuur zoals OpenCPN.org, andere willen weer koopware i.v.m. de ondersteuning.
Ik heb nu met opzet gekozen voor Windows,m omdat daar de mogelijkheden, bij mij, veel meer bekend zijn.
Opencpn is er voor alle systemen, dus dat is fijn, maar enige kennis is wel prettig.

Officiele en Legale kaarten van het Wad koop ik bij NV-verlag, deze kunnen gewoon gebruikt worden in OpenCPN. De gratis kaarten was Rijkswaterstaat zijn alleen bruikbaar in Zeeland omdat daar diepte op staat. De rest van de z.g.n RIS-57 kaarten bevat geen diepte informatie Sad

Zo zie je maar weer, gelijk weer persoonlijke keuzes.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#12
OpenCPN:
https://opencpn.org/

S-57 kaarten van Rijkswaterstaat:
https://www.vaarweginformatie.nl/fdd/mai...EAEB.node2

NV verlag:
http://nvcharts.com/shop/index.php?page=...rie&cat=13
http://nvcharts.com/shop/index.php?page=...nfo=100675
http://nvcharts.com/shop/index.php?page=...nfo=100445
http://nvcharts.com/shop/index.php?page=...nfo=100210

Voor de liefhebbers heb ik nog gescande kaarten van het ijsselmeer 2012 en het west + oostwad 2013 voor opencpn
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#13
Complete Nederlandse handleiding:
http://www.nautin.nl/handleidingen/opencpn/WebHelp/
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#14
Na veel gelezen te hebben op ZF en cruisersforum over losse waterdichte schermen, heb ik besloten om het dan toch weer anders aan te pakken.
Primair gebruik ik nu een PIPO X9 computer voor binnen en is (wordt) de "hoofd" plotter, waarop alles aangesloten wordt zoals AIS/GPS of eventueel een multiplexer.
https://www.pipo-store.com/pipo-x9.html
Omdat de PIPO niet waterdicht is en de helderheid tetgen zou kunnen vallen in fel zonlicht, besloot ik om een los draadloos buitenscherm te gaan gebruiken in de vorm van een waterdichte tablet.
Dit buitenscherm moet dan via wifi verbinding maken met de PIPO.

Na wat gestoeid te hebben met de server/client functie van de WiFi onder W10, bleek dit niet echt lekker stabiel en betrouwbaar te zijn bij het inloggen. Een hoop ongewenst rommelen, vandaar dat ik gekozen heb voor een oplossing met een wifi roetertje. hierop loggen zowel de PIPO als de tablet in. Via TightVNC server en VNCviewer kan ik dan het scherm van de PIPO overnemen of in ieder geval bekijken. Het kan mogelijk met regen noodzakelijk blijken om de "input" mode van VNC te uit te schakelen, de praktijktest heb ik nog niet uitgevoerd.

De WiFi roeter heeft een mogelijkheid om met een 3G dongle gewoon te internetten aan boord, mits de dongel aangesloten is. Ik doe dat niet.

De USB naar de WiFi roeter is uitsluitend voor de 5 Volt voeding en wordt niet gebruikt voor data.

Een tekening verklaard veel:
   
Ik houdt er van om altijd alles galvanisch te scheiden, vandaar dat alles gevoed wordt met een galvanisch gescheiden omvormer. Ook de USB isolator hoeft geen overbodige luxe te zijn. Dit is bij mij altijd ingegeven door een sterke beroepsdeformatie en alle gevallen die ik zeer regelmatig voorbij zie komen.
https://www.schukat.com/schukat/pdf.nsf/index/FEACF434B1617E51C1257299004D1D71/$file/SD-25-SPEC.pdf

USB isolator: Shiptron Enkhuizen
https://shiptron.com/

Roeter:
http://webshop.nedis.nl/nl-nl/550568800/3g-6200nl-v2

http://webshop.nedis.nl/nl-nl/datasheet/550568800
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)