This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vergeten boeken Henk Bos: manouvreren
Thumbs Up 
https://bds.home.xs4all.nl/vmgs1996/VMGS...vreren.pdf

https://bds.home.xs4all.nl/vmgs1996/VMGS...vreren.pdf
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Ik neem aan dat het van deze Henk Bos is? Heb met veel plezier zijn vaarverhalen gelezen.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Inderdaad.....

Verstuurd vanaf mijn AT-AS50Q met Tapatalk
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Dank voor dze tip. In één van de documenten vond ik een mogelijke verklaring voor iets wat mij laatst met mijn westlander overkwam.
Met een rustige wind achter liet ik mij zonder zeil langs de wal drijven. Normaliter gebruik ik het uitzwaaien van het achterschip om op de door mij gewenste plaats bijna contact te maken met de wal. Tot mijn verbazing draaide het schip wel, maar het achterschip draaide niet naar de wal.
Volgens het document van Henk Bos verschuift het draaipunt van een schip bij hogere snelheden naar voren. Kan het zijn dat bij hele lage snelheden, drijven met geringe winddruk, het draaipunt in het achterschip terecht komt? We hebben een vrij groot roeroppervlak dat vast ook remt als je stevig roer geeft? Graag jullie meningen maar vooral ook ervaringen.
westlander drieling "Marie"
Antwoord
Met meer snelheid en bij druk boven in de mast wordt de kop het water in geduwd en gaat het draaipunt dus naar voren.
Bij veel boten nier goed merkbaar maar bij een westlander, een lichte zwaardboot of surfplank wel.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(23-09-2018, 16:08)Eddy Keijzers schreef: Met meer snelheid en bij druk boven in de mast wordt de kop het water in geduwd en gaat het draaipunt dus naar voren.
Bij veel boten nier goed merkbaar maar bij een westlander, een lichte zwaardboot of surfplank wel.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer

Dit lijkt mij een geldig principe. Ook enig idee in de mate waarin het draaipunt dan verschuift, bijv. uitgedrukt in % van de scheepslengte? Ik ga er in ieder geval op letten tijdens het varen.
westlander drieling "Marie"
Antwoord
Dat zal bij een Westlander geen meters zijn denk ik.
Maar bij een laser of surfplank kan je op de punt en achterkant draaien

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)