Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
restauratie robur grundel
#1
Hallo allemaal,
Misschien vinden jullie dit leuk om te lezen. Ik ga proberen om elke dag een stukje te schrijven en ondersteunen met foto's. Ik kom uit een zeilers familie. Beide ooms hebben jaren in de flits gezeild mijn vader 16m2 en mijn opa en oma hadden een grundel die nu in ons bezit is. Ik heb zelf ook jaren 16m2 gezeild en doe dat nog steeds op het Paterswoldsemeer.
In mijn jeugd ging ik elk weekend en vakantie met mijn grootouders mee. Vaargebied Lauwersmeer, de wadden en Friesland. In de zomer van 2014 hebben wij de grundel overgenomen. Opa was toen 90 jaar en wilde eigenlijk niet dat ze verkocht werd en dat wilde ik ook niet, ivm jeugdsentiment. Opa is afgelopen kerst overleden en heeft afgelopen zomer nog lekker met ons gevaren. De afgelopen 20 jaar heb ik een groot deel van het onderhoud gedaan, en de afgelopen 10 jaar is er veel in de familie gebeurd waardoor de grundel wat op de 2de plek is gekomen en zelfs 2 jaar onaangeraakt op de werf van vrienden heeft gelegen. Wij hebben inmiddels een dochter van 4 die liever naar de boot gaat dan met het vliegtuig op vakantie, de winter duurt te lang. Dus de boot onder het kleed vandaan en eens gekeken wat te doen.    
Deze foto is van maart 2015 het begin van maanden werk



Het begint met schoonmaken, toen viel ons op dat hier en daar een blaasje in de verf zat, even met het plamuurmes de blaasjes weghalen plamuren en schuren en verven maar. Nou dat ging iets anders bij het los steken van het blaasje kon je de verf als behang van het schip halen.

               


Op de werf liep een schilder die even kwam kijken en zei haal het schip maar kaal alle verf zit los, ik zei grapje zeker. Ik leg het uit, dit schip is verzinkt, dat gaat oxideren. Je krijgt als het ware een poederlaag tussen staal en verf waardoor de verf los om het schip zit zoals een eierschaal om een ei. Wat nu. We wilden toch varen dus epifanes gebeld wat te doen. Je raad het al, zei het zelfde als de schilder, kaal halen en opbouwen met ons systeem.


Eerst maar eens wat vrienden gebeld, ik sta altijd voor iedereen klaar dus mochten ze nu wat doen voor mij. Ik had het niet verwacht maar binnen een paar dagen waren we met 6 man/vrouw aan het werk. Maar hoe haal je alles eraf, eerst met plamuurmessen en verfkrabbers geprobeerd, dit werkte niet. Een rubberschijf met pennen erin(weet niet of ik het mag noemen) een naaldhamer ideaal voor de randen en houtbeitels, dit werkte perfect. Een leuk dingetje er is 37,5kg verf snippers van de boot gekomen, 35 jaar verf. Op de foto hier onder zie je de snippers in de kuip. En roest

   

Doordat je alles weg haalt kom je overal roest tegen en rotte stukjes, gaten gerot in berghout en potdeksel. Op mijn werk hadden we de zelfde profielen als het potdeksel (ik ben autoaanpasser en chefwerkplaats van beroep). Dus de flex erin.
   
De kuiprand volledig rot, dus railing eraf kuiprand nieuw erop gelast. Alle roest verwijderd met een 1 of ander gel achtig goedje, prima spul.



Nu we toch bezig zijn, de verstaging wordt op het deck gemonteerd, hier zat altijd roest achter waar je nooit bij kon. Dus dit moest anders.
   

Hieronder de foto's van de modificatie. RVS stukken op gelast.

        [attachment=691]

Wat is er dan nog meer, juist de standpijpen en de zelflozers in de kuip. In het toilet zat ook nog een wasbakje die nog nooit gebruikt was, dus eruit en standpijp weg alleen de wc en spoelbak nog laten bestaan.

               


Oude pijpen waren buis met naad, nu alle standpijpen dikwandig naadloos met rvs lasflenzen, en de zelflozers ook.
We hadden de smaak te pakken de wc pot is een engels vacuum systeem. De wc pot zag er niet meer uit en een nieuwe niet te krijgen in nl en in engeland 380 pond. Dus wat doen we. Schuren krabben niks lukte er zat een soort kunststof laag op keihard. Per toeval kwam ik voor mijn werk in een plaatsje in Groningen achter Hoogezand. Hier zat een autobeitserij, gevraagd of zij een oplossing hadden. De wc pot 2 week in een loogbad en het kunststof zat los als een schil. Er bleef een mooie alu wc pot over, een collega die vaak onderdelen laat poedercoaten zei dat het misschien ook wel een goed idee was voor de wc. Je krijgt een keiharde verflaag op de wc pot. Dit konden ze doen in Leek een aanrader niet duur en snel klaar perfect gewoon. Zie hier het resultaat.

   
Antwoord
#2
Morgen zal ik verder gaan, moet nog even alles uitvogelen. ik zat max foto's
Antwoord
#3
Welkom op dit forum.
Een fraai schip en flink wat werk verzet.
Veel plezier!

Ps.
Pas op met het toepassen van rvs in het onderwaterschip.
Liever gewoon (dikwandig) staal gebruiken ivm potentiaal verschillen.
Antwoord
#4
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#5
Hey!!

Gaaf om dit te zien man!! Ik heb in de afgelopen 3 jaar ben ik ook keihard bezig met het restaureren van mijn GIPON Grundel van 10.60m Big GrinBig Grin

Vind het dus leuk om een meedere restaureerder te zien. Het verhaal wat je hebt komt ook overeen met mijn verhaal. Mijn opa had altijd een lemsteraak van 15m en die heeft hij toen moeten verkopen omdat hij de onderhoud helaas niet meer aan kon. 3 jaar geleden heb ik dan voor het eerst na 2 scherpjachten te hebben gehad een platbodem gekocht. Ik ben smoorverliefd en wil nooit meer anders!

www.gipongrundel.wordpress.com
https://www.facebook.com/grundelElisabet...page_panel
Antwoord
#6
(25-03-2016, 10:56)Mikey schreef: Hey!!

Gaaf om dit te zien man!! Ik heb in de afgelopen 3 jaar ben ik ook keihard bezig met het restaureren van mijn GIPON Grundel van 10.60m Big GrinBig Grin

Vind het dus leuk om een meedere restaureerder te zien. Het verhaal wat je hebt komt ook overeen met mijn verhaal. Mijn opa had altijd een lemsteraak van 15m en die heeft hij toen moeten verkopen omdat hij de onderhoud helaas niet meer aan kon. 3 jaar geleden heb ik dan voor het eerst na 2 scherpjachten te hebben gehad een platbodem gekocht. Ik ben smoorverliefd en wil nooit meer anders!

www.gipongrundel.wordpress.com
https://www.facebook.com/grundelElisabet...page_panel
hey mikey,
het weer zit op dit moment niet mee. ik heb de grundel nog onder het winterkleed. ben nu bezig met het roer zitten rotte stukken in. leuk dat jij ook voor een grundel gekozen hebt. misschien treffen we elkaar nog eens op het water
Antwoord
#7
Wat een werk maar mooi dat je haar in de familie houdt en dus ook de hele geschiedenis weet Succes.
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
#8
Hoi Ricky,

Leuk om je verhaal te lezen. Net als jij heb ik ook een Robur grundel. Ik heb ergens gelezen dat het vlak van een Robur grundel is gemaakt van 10 mm Cortenstaal. Heb jij dat kunnen ontdekken? Vorige week is mijn grundel op de wal gezet en nu ben ik deze en de volgende week lekker bezig om het nodige schilderwerk te verrichten (Schuren en schilderen, zwaarden kaal maken en opnieuw lakken etc) Veel succes met je project. Het is zeker de moeite waard. Ik volg je berichten met veel belangstelling!
Eltjo Dijkema
Ede (Afkomstig uit Groningen, dus zeer bekend op het mooie Paterswoldsemeer...)
Antwoord
#9
wat een werk al gedaan....veel licht nog voor mij !....ik heb een baarda grundel....success
Antwoord
#10
(05-08-2016, 7:51)ningpo69 schreef: wat een werk al gedaan....veel licht nog voor mij !....ik heb een baarda grundel....success

Hey!! 

Hoe gaat het net de restaurAtie??
Antwoord
#11
smiles, ieder jaar een beetje....deze jaar was een roer, nieuwe gaffel en een beslag stuk genoeg....rond hout redelijk met lak gedaan...oh, ja een deurtje voor de boot , en ook in de zelfde maat een goor ( tegen mosquito's) !....werkte perfect...zo mag het luchten tijdens de slaap en dat gevoel van open geven...volgend jaar meer....(net terug...van daar deze laat reactie)
Antwoord
#12
(30-07-2016, 16:20)Brulboei schreef: Hoi Ricky,

Leuk om je verhaal te lezen. Net als jij heb ik ook een Robur grundel.  Ik heb ergens gelezen dat het vlak van een Robur grundel is gemaakt van 10 mm Cortenstaal. Heb jij dat kunnen ontdekken?  Vorige week is mijn grundel op de wal gezet en nu ben ik deze en de volgende week lekker bezig om het nodige schilderwerk te verrichten (Schuren en schilderen, zwaarden kaal maken en opnieuw lakken etc)    Veel succes met je project. Het is zeker de moeite waard. Ik volg je berichten met veel belangstelling!
Eltjo Dijkema
Ede (Afkomstig uit Groningen, dus zeer bekend op het mooie Paterswoldsemeer...)

hallo eltjo,
sorry voor de late reactie, maar zeer druk gehad afgelopen maanden. maar idd is het vlak 10mm cortenstaal. ik heb alle tekeningen en bouw foto's. het schip is daarom zo stabiel met zwaar weer. windkracht 7 geen probleem alleen niet alle bemanning vindt dat leuk. we lagen altijd in dokkumer nieuwe zijlen. maar nu al 2 jaar op het paterwoldsemeer, lekker dicht bij huis zodat we s'avonds nog even het meer over kunnen varen.
Antwoord
#13
Toilet is dat een Blake's? ik heb een lichtblauwe Baby Blakes. Ketterduur spul maar niet kapot te krijgen.
Antwoord
#14
(08-03-2017, 18:05)Nieuwe Maan schreef: Toilet is dat een Blake's? ik heb een lichtblauwe Baby Blakes. Ketterduur spul maar niet kapot te krijgen.

ja klopt is een blake's op ebay kun je revisie onderdelen voor de pomp krijgen. maar idd een prima toilet
Antwoord
#15
   
we zijn alweer een poosje met de grundel bezig. de verzekering is weer langs geweest en na inspectie is gebleken dat ik last heb van electrolize hier hadden we nog nooit last van gehad. dus oorzaak zoeken, en na wat speurwerk probleem gevonden.
vroeger heeft mijn opa de accu verplaatst en de massa kabel veranderd. de massa kabel vast geschroefd aan het schip waar de accu stond en op de nieuwe plek weer aan het schip. geen probleem,maar we hadden in 35 jaar nooit een koelkast aan boord gehad en omdat we druk met de restauratie bezig waren en toch wel met de boot weg wilden bood mijn oom aan om zijn motor boot te lenen MET koelkast en koud bier is toch lekker. en dit vertelde ik op de werf waar ik altijd ben bood een kennis zijn oude koelkast aan. die zorgt dus voor stoomloop in het schip. dus nu een nieuwe massa kabel trekken van motor naar accu en dan hopelijk volgend jaar geen problemen meer. we zijn nu druk bezig het onderwaterschip kaal te halen met een paar tercoo perago's en ranex rustbuster (geweldig spul, de roest verdwijnt als sneeuw voor de zon). de verzekering was verder zeer tevreden en heeft weer een fijne waarde aan de grundel gehangen. al het werk is dus niet voor niets geweest.
ik zal een paar foto's plaatsen
Antwoord
#16
ik kan helaas geen foto meer plaatsen, even uitvogelen hoe ik dit oplos
Antwoord
#17
(08-03-2017, 18:05)Nieuwe Maan schreef: Toilet is dat een Blake's? ik heb een lichtblauwe Baby Blakes. Ketterduur spul maar niet kapot te krijgen.

Moet dat dan? Wink

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#18
(08-03-2017, 18:05)Nieuwe Maan schreef: Toilet is dat een Blake's? ik heb een lichtblauwe Baby Blakes. Ketterduur spul maar niet kapot te krijgen.

Tot 1x op het wad en zand er doorheen. Pomp gelijk naar kl*ten.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#19
(27-04-2017, 17:38)WADnWIND schreef:
(08-03-2017, 18:05)Nieuwe Maan schreef: Toilet is dat een Blake's? ik heb een lichtblauwe Baby Blakes. Ketterduur spul maar niet kapot te krijgen.

Tot 1x op het wad en zand er doorheen. Pomp gelijk naar kl*ten.

dat is best vreemd in de 38 jaar dat we de boot hebben is de pomp 1x gereviseerd. en 4 jaar gelden is de pomp gevallen toen zat er een scheur in het pomphuis dus toen een nieuwe besteld. er zit een membraam in en een terugslagklep. 1 van de 2 kan een probleem veroorzaken als hij niet goed sluit door vuil. even schoonmaken en klaar. ik haal de pomp in de winter altijd uit de boot en maak hem thuis schoon. en op zoutwater pomp ik alleen water uit de kraan erdoor en geen buiten water, zout is slecht voor de rubbers.
Antwoord
#20
   
   
   
   
Het is me gelukt om foto's toe te voegen. Het formaat was veel te groot. Vorig winter heb ik het roer gerestaureerd en nieuwe vingerlingen gemaakt van rvs 316. De gaten voor de bouten van de vingerlingen heb ik 20 mm geboord en toen gevuld met epoxie en later met 8mm doorgeboord zodat het roer helemaal is afgesloten met epoxie. Ik heb het roer in 6 lagen epoxie gezet. Kijken of dit beter  is dan blanke lak.
Tevens heb ik het roer vergroot 5cm richting de schroef voor lichter sturen op de motor en 8cm naar achteren om meer roer te hebben tijdens zeilen.
Antwoord
#21
(27-04-2017, 22:04)Ricky schreef:
(27-04-2017, 17:38)WADnWIND schreef:
(08-03-2017, 18:05)Nieuwe Maan schreef: Toilet is dat een Blake's? ik heb een lichtblauwe Baby Blakes. Ketterduur spul maar niet kapot te krijgen.

Tot 1x op het wad en zand er doorheen. Pomp gelijk naar kl*ten.

dat is best vreemd in de 38 jaar dat we de boot hebben is de pomp 1x gereviseerd. en 4 jaar gelden is de pomp gevallen toen zat er een scheur in het pomphuis dus toen een nieuwe besteld. er zit een membraam in en een terugslagklep. 1 van de 2 kan een probleem veroorzaken als hij niet goed sluit door vuil. even schoonmaken en klaar. ik haal de pomp in de winter altijd uit de boot en maak hem thuis schoon. en op zoutwater pomp ik alleen water uit de kraan erdoor en geen buiten water, zout is slecht voor de rubbers.
Precies 30 jaar geleden voer ik met een blake op het wad. 1x droogvallen en een passagier pompte bagger: pomp volledig naar de galamiessen. Niet op of neer meer.
Nooit meer een bronzen blake pomp.
Tussen 1979 tot heden gevaren met de RM69, buiten onderhoud, klepjes, simmerring boven, nooit ernstige problemen gehad. Ook niet op droogvallende schepen met 24 passagiers.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#22
(27-04-2017, 23:09)Ricky schreef: Ik heb het roer in 6 lagen epoxie gezet. Kijken of dit beter  is dan blanke lak.

Volgens mijn informatie moet epoxy afgewerkt worden met DD-lak om vergeling van de epoxy te voorkomen.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#23
Hangt van de gebruikte epoxy af, er wordt steeds vaker uv-blokkers toegevoegd aan epoxy. Ook zal je op eiken dit vergelen nauwelijk zien. Bij donkerder kleuren als mahonie zeker aflakken met een uv remmende lak. Dit hoeft niet persee een DD-lak te zijn.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#24
Ricky
Ik ben erg benieuwd hoe de epoxy op langerectermijn bevalt.
Wij hebben de zwaarden expres niet in de epoxy, omdat deze altijd beschadigen door zand. We zijnbang dat get dan inwarerd en je de epoxy er niet meer af krijgt bij onderhoud.

Ons roer is van staal, daar speelt het prbleem niet.
Ik heb ook een balansflapje aan de voorzijde gemaakt. Dat werkt erg goed voor het schroefwater tijdens manouvreren. Voor balanswerking is het te weinig en zouden de vingerlingen verlend moeten worden tot 1/3e in het roer.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#25
(27-04-2017, 23:28)WADnWIND schreef:
(27-04-2017, 22:04)Ricky schreef:
(27-04-2017, 17:38)WADnWIND schreef:
(08-03-2017, 18:05)Nieuwe Maan schreef: Toilet is dat een Blake's? ik heb een lichtblauwe Baby Blakes. Ketterduur spul maar niet kapot te krijgen.

Tot 1x op het wad en zand er doorheen. Pomp gelijk naar kl*ten.

dat is best vreemd in de 38 jaar dat we de boot hebben is de pomp 1x gereviseerd. en 4 jaar gelden is de pomp gevallen toen zat er een scheur in het pomphuis dus toen een nieuwe besteld. er zit een membraam in en een terugslagklep. 1 van de 2 kan een probleem veroorzaken als hij niet goed sluit door vuil. even schoonmaken en klaar. ik haal de pomp in de winter altijd uit de boot en maak hem thuis schoon. en op zoutwater pomp ik alleen water uit de kraan erdoor en geen buiten water, zout is slecht voor de rubbers.
Precies 30 jaar geleden voer ik met een blake op het wad. 1x droogvallen en een passagier pompte bagger: pomp volledig naar de galamiessen. Niet op of neer meer.
Nooit meer een bronzen blake pomp.
Tussen 1979 tot heden gevaren met de RM69, buiten onderhoud, klepjes, simmerring boven, nooit ernstige problemen gehad. Ook niet op droogvallende schepen met 24 passagiers.

ik heb geen bronzen pomp hoor. gewoon kunstof. simpele pomp van blakes
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)