Hallo allemaal,
Misschien vinden jullie dit leuk om te lezen. Ik ga proberen om elke dag een stukje te schrijven en ondersteunen met foto's. Ik kom uit een zeilers familie. Beide ooms hebben jaren in de flits gezeild mijn vader 16m2 en mijn opa en oma hadden een grundel die nu in ons bezit is. Ik heb zelf ook jaren 16m2 gezeild en doe dat nog steeds op het Paterswoldsemeer.
Misschien vinden jullie dit leuk om te lezen. Ik ga proberen om elke dag een stukje te schrijven en ondersteunen met foto's. Ik kom uit een zeilers familie. Beide ooms hebben jaren in de flits gezeild mijn vader 16m2 en mijn opa en oma hadden een grundel die nu in ons bezit is. Ik heb zelf ook jaren 16m2 gezeild en doe dat nog steeds op het Paterswoldsemeer.
In mijn jeugd ging ik elk weekend en vakantie met mijn grootouders mee. Vaargebied Lauwersmeer, de wadden en Friesland. In de zomer van 2014 hebben wij de grundel overgenomen. Opa was toen 90 jaar en wilde eigenlijk niet dat ze verkocht werd en dat wilde ik ook niet, ivm jeugdsentiment. Opa is afgelopen kerst overleden en heeft afgelopen zomer nog lekker met ons gevaren. De afgelopen 20 jaar heb ik een groot deel van het onderhoud gedaan, en de afgelopen 10 jaar is er veel in de familie gebeurd waardoor de grundel wat op de 2de plek is gekomen en zelfs 2 jaar onaangeraakt op de werf van vrienden heeft gelegen. Wij hebben inmiddels een dochter van 4 die liever naar de boot gaat dan met het vliegtuig op vakantie, de winter duurt te lang. Dus de boot onder het kleed vandaan en eens gekeken wat te doen.
Deze foto is van maart 2015 het begin van maanden werk
Het begint met schoonmaken, toen viel ons op dat hier en daar een blaasje in de verf zat, even met het plamuurmes de blaasjes weghalen plamuren en schuren en verven maar. Nou dat ging iets anders bij het los steken van het blaasje kon je de verf als behang van het schip halen.
Op de werf liep een schilder die even kwam kijken en zei haal het schip maar kaal alle verf zit los, ik zei grapje zeker. Ik leg het uit, dit schip is verzinkt, dat gaat oxideren. Je krijgt als het ware een poederlaag tussen staal en verf waardoor de verf los om het schip zit zoals een eierschaal om een ei. Wat nu. We wilden toch varen dus epifanes gebeld wat te doen. Je raad het al, zei het zelfde als de schilder, kaal halen en opbouwen met ons systeem.
Eerst maar eens wat vrienden gebeld, ik sta altijd voor iedereen klaar dus mochten ze nu wat doen voor mij. Ik had het niet verwacht maar binnen een paar dagen waren we met 6 man/vrouw aan het werk. Maar hoe haal je alles eraf, eerst met plamuurmessen en verfkrabbers geprobeerd, dit werkte niet. Een rubberschijf met pennen erin(weet niet of ik het mag noemen) een naaldhamer ideaal voor de randen en houtbeitels, dit werkte perfect. Een leuk dingetje er is 37,5kg verf snippers van de boot gekomen, 35 jaar verf. Op de foto hier onder zie je de snippers in de kuip. En roest
Doordat je alles weg haalt kom je overal roest tegen en rotte stukjes, gaten gerot in berghout en potdeksel. Op mijn werk hadden we de zelfde profielen als het potdeksel (ik ben autoaanpasser en chefwerkplaats van beroep). Dus de flex erin.
De kuiprand volledig rot, dus railing eraf kuiprand nieuw erop gelast. Alle roest verwijderd met een 1 of ander gel achtig goedje, prima spul.
Nu we toch bezig zijn, de verstaging wordt op het deck gemonteerd, hier zat altijd roest achter waar je nooit bij kon. Dus dit moest anders.
Hieronder de foto's van de modificatie. RVS stukken op gelast.
[attachment=691]
Wat is er dan nog meer, juist de standpijpen en de zelflozers in de kuip. In het toilet zat ook nog een wasbakje die nog nooit gebruikt was, dus eruit en standpijp weg alleen de wc en spoelbak nog laten bestaan.
Oude pijpen waren buis met naad, nu alle standpijpen dikwandig naadloos met rvs lasflenzen, en de zelflozers ook.
We hadden de smaak te pakken de wc pot is een engels vacuum systeem. De wc pot zag er niet meer uit en een nieuwe niet te krijgen in nl en in engeland 380 pond. Dus wat doen we. Schuren krabben niks lukte er zat een soort kunststof laag op keihard. Per toeval kwam ik voor mijn werk in een plaatsje in Groningen achter Hoogezand. Hier zat een autobeitserij, gevraagd of zij een oplossing hadden. De wc pot 2 week in een loogbad en het kunststof zat los als een schil. Er bleef een mooie alu wc pot over, een collega die vaak onderdelen laat poedercoaten zei dat het misschien ook wel een goed idee was voor de wc. Je krijgt een keiharde verflaag op de wc pot. Dit konden ze doen in Leek een aanrader niet duur en snel klaar perfect gewoon. Zie hier het resultaat.
Deze foto is van maart 2015 het begin van maanden werk
Het begint met schoonmaken, toen viel ons op dat hier en daar een blaasje in de verf zat, even met het plamuurmes de blaasjes weghalen plamuren en schuren en verven maar. Nou dat ging iets anders bij het los steken van het blaasje kon je de verf als behang van het schip halen.
Op de werf liep een schilder die even kwam kijken en zei haal het schip maar kaal alle verf zit los, ik zei grapje zeker. Ik leg het uit, dit schip is verzinkt, dat gaat oxideren. Je krijgt als het ware een poederlaag tussen staal en verf waardoor de verf los om het schip zit zoals een eierschaal om een ei. Wat nu. We wilden toch varen dus epifanes gebeld wat te doen. Je raad het al, zei het zelfde als de schilder, kaal halen en opbouwen met ons systeem.
Eerst maar eens wat vrienden gebeld, ik sta altijd voor iedereen klaar dus mochten ze nu wat doen voor mij. Ik had het niet verwacht maar binnen een paar dagen waren we met 6 man/vrouw aan het werk. Maar hoe haal je alles eraf, eerst met plamuurmessen en verfkrabbers geprobeerd, dit werkte niet. Een rubberschijf met pennen erin(weet niet of ik het mag noemen) een naaldhamer ideaal voor de randen en houtbeitels, dit werkte perfect. Een leuk dingetje er is 37,5kg verf snippers van de boot gekomen, 35 jaar verf. Op de foto hier onder zie je de snippers in de kuip. En roest
Doordat je alles weg haalt kom je overal roest tegen en rotte stukjes, gaten gerot in berghout en potdeksel. Op mijn werk hadden we de zelfde profielen als het potdeksel (ik ben autoaanpasser en chefwerkplaats van beroep). Dus de flex erin.
De kuiprand volledig rot, dus railing eraf kuiprand nieuw erop gelast. Alle roest verwijderd met een 1 of ander gel achtig goedje, prima spul.
Nu we toch bezig zijn, de verstaging wordt op het deck gemonteerd, hier zat altijd roest achter waar je nooit bij kon. Dus dit moest anders.
Hieronder de foto's van de modificatie. RVS stukken op gelast.
[attachment=691]
Wat is er dan nog meer, juist de standpijpen en de zelflozers in de kuip. In het toilet zat ook nog een wasbakje die nog nooit gebruikt was, dus eruit en standpijp weg alleen de wc en spoelbak nog laten bestaan.
Oude pijpen waren buis met naad, nu alle standpijpen dikwandig naadloos met rvs lasflenzen, en de zelflozers ook.
We hadden de smaak te pakken de wc pot is een engels vacuum systeem. De wc pot zag er niet meer uit en een nieuwe niet te krijgen in nl en in engeland 380 pond. Dus wat doen we. Schuren krabben niks lukte er zat een soort kunststof laag op keihard. Per toeval kwam ik voor mijn werk in een plaatsje in Groningen achter Hoogezand. Hier zat een autobeitserij, gevraagd of zij een oplossing hadden. De wc pot 2 week in een loogbad en het kunststof zat los als een schil. Er bleef een mooie alu wc pot over, een collega die vaak onderdelen laat poedercoaten zei dat het misschien ook wel een goed idee was voor de wc. Je krijgt een keiharde verflaag op de wc pot. Dit konden ze doen in Leek een aanrader niet duur en snel klaar perfect gewoon. Zie hier het resultaat.