Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
restauratie robur grundel
(28-04-2017, 20:50)WADnWIND schreef: Ricky
Ik ben erg benieuwd hoe de epoxy op langerectermijn bevalt.
Wij hebben de zwaarden expres niet in de epoxy, omdat deze altijd beschadigen door zand. We zijnbang dat get dan inwarerd en je de epoxy er niet meer af krijgt bij onderhoud.

Ons roer is van staal, daar speelt het prbleem niet.
Ik heb ook een balansflapje aan de voorzijde gemaakt. Dat werkt erg goed voor het schroefwater tijdens manouvreren. Voor balanswerking is het te weinig en zouden de vingerlingen verlend moeten worden tot 1/3e in het roer.

de epoxy brand er af door de zon zag ik gisteren, op de kop van het roer. dus ik ga alles weer op de ouderwetse manier zoals opa het altijd deed, lakken lakken lakken en lakken. dus ik ga komende winter als het vriest schuren en weer kaal halen. dan is epoxy hard en schuurbaar.
ik dacht dat epoxy de oplossing was omdat we het ook op de 16m2 hebben en die blijft super. alleen die ligt een paar uur in het water en takelen hem dan weer in het botenhuis. voor mij geen epoxy meer gewoon lakken
Antwoord
(29-04-2017, 0:54)Ricky schreef: dus ik ga komende winter als het vriest schuren en weer kaal halen. dan is epoxy hard en schuurbaar.

Een paar jaar geleden hebben we onze schouw kaalgehaald, op sommige plekken was de plamuur meer dan vingerdik? Dat was zwaar werken, zelfs de perago kwam er niet door, tot ik iemand hoorde mopperen dat epoxy in de zomerzon zo zacht werd. Een verffohn bracht de oplossing: eerst warm stoken met de fohn, daarna afsteken met een oude beitel.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Hallo Lezers,

Afgelopen tijd zeer druk, op mijn werk super druk, en met de Grundel druk bezig geweest.
En dan ook nog even een verbouwing in huis tussen door.

De Grundel ligt weer lekker te drijven en hebben alweer wat leuke vaar uurtjes gehad.

Nu heb ik een paar vragen over het trimmen van de zeilen en zwaarden en stand van de mast.

Ik heb de boel opgetuigd zoals altijd maar ze zeilt alleen lekker met zwaar weer vanaf windkracht 5.

Maar dat vind niemand leuk alleen 1 vriend maar die kan niet elke keer, nu wil ik graag ook met rustig weer kunnen zeilen.
Met rustig weer moet ik heel erg veel roer geven om recht uit te gaan ze loeft steeds op. mijn zwaarden staan max naar achteren en mijn mast staat iets achterover. Hebben jullie tips en advies voor mij.
Antwoord
Als je de mast naar voren trimt wordt ze minder loef gierig.
Hoe vaar je met 5+bft dat ze wel lekker vaart? Rif of andere fok of zo?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Zelfde gedachte als Eddy, wat doe je anders bij zwaar weer, reven? Trek je bij het reven je zeil misschien veel vlakker dan zonder rif?

Een andere vraag is de staat van het zeil. Als het profiel verloren gaat wordt de voortstuwende kracht minder, de dwarsscheepse kracht helaas niet.

Speel dus ook eens met de bolling van het zeil, een wat vlakker zeil kon wel eens een grotere invloed hebben dan de mast naar voren trimmen.

Succes.
Antwoord
(05-07-2017, 7:05)Eddy Keijzers schreef: Als je de mast naar voren trimt wordt ze minder loef gierig.
Hoe vaar je met 5+bft dat ze wel lekker vaart? Rif of andere fok of zo?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer

hallo eddy
Ik zeil niet met een rif. meestal heb ik de gewone fok met grootzeil bij 6 en 7, water in de gangboorden en kuip en eind van de dag alle koffie kopjes stuk. bij 4 en 5 de botterfok. ik heb de logboeken eens door gespit vanavond en heb ontdekt dat we de mast voor de looks iets achterover hebben gezet. en nog een oude foto gezien waar de mast eerder voorover stond. ik zeil ook wedstrijden in de 16m2 en daar trim je alles zeer makkelijk dat is op de grundel iets lastiger maar ik zal het eens proberen.
Antwoord
(05-07-2017, 13:03)swblom schreef: Zelfde gedachte als Eddy, wat doe je anders bij zwaar weer, reven? Trek je bij het reven je zeil misschien veel vlakker dan zonder rif?

Een andere vraag is de staat van het zeil. Als het profiel verloren gaat wordt de voortstuwende kracht minder, de dwarsscheepse kracht helaas niet.

Speel dus ook eens met de bolling van het zeil, een wat vlakker zeil kon wel eens een grotere invloed hebben dan de mast naar voren trimmen.

Succes.

hallo swblom,
ik zal eens wat gaan spelen met de mast en zeilen, ik ben niet zo'n mooi weer zeiler ook niet in de 16m2. alles moet kraken en gieren.
de zeilen zijn natuurlijk 39 jaar oud maar als je ze ziet zou je het niet zeggen, we zijn er altijd zeer zuinig op geweest. opa en oma hebben wel gezeild maar nooit met meer als windkracht 4 hooguit 5. 2 vrienden vinden het altijd leuk om te zeilen en ik ook en als we dan de kans hadden om met wat zwaarder weer te zeilen deden we dat dan, maar dat was 2 a 3 weekenden per jaar. maar nu heeft iedereen een gezin en is het een middagje zeilen en vaak met wat rustige wind dagen. en dan zou ze ook lekker moeten lopen, dat was vroeger ook zo.
Antwoord
bedankt voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte
Antwoord
Wijn hebben de mast enorm voorover getrimd, tot deze vertikaal staat. het schip was daarvoor enorm loefgierig, nu goed hanteerbaar. Ik heb zelfs een wig achter uit de mastvoet gezaagd om meer voorover te kunnen. De mastvoet staat erg achterover op dek.

Nu kunnen we later een rif steken,omdat het schip beter bestuurbaar blijft en enorm minder loefgierig. Dus meer zeil, dus sneller

Ik heb alleen maar positieve ervaringen hier mee.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Hallo allemaal,

een tijdje niet actief geweest. en veel te weinig gevaren afgelopen jaar. we zijn een paar dagen nier Schier geweest en 1 dagje op het meer gevaren. Zonde maar veel te druk met werk en gezin. Wel de zwaarden gerestaureerd en een nieuwe schroefas geplaatst dit bleek nog een stalen as te zijn, dus na 40 jaar trouwe dienst een rvs as erin en nieuw lager. Ook heb ik een stapelbed gemaakt van de rugleuning boven de rond zit. het is maar een klein bootje maar nu kunnen we wel met 6 personen slapen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)