Topics: 3
Topics: 96
Hallo Lezers,
Afgelopen tijd zeer druk, op mijn werk super druk, en met de Grundel druk bezig geweest.
En dan ook nog even een verbouwing in huis tussen door.
De Grundel ligt weer lekker te drijven en hebben alweer wat leuke vaar uurtjes gehad.
Nu heb ik een paar vragen over het trimmen van de zeilen en zwaarden en stand van de mast.
Ik heb de boel opgetuigd zoals altijd maar ze zeilt alleen lekker met zwaar weer vanaf windkracht 5.
Maar dat vind niemand leuk alleen 1 vriend maar die kan niet elke keer, nu wil ik graag ook met rustig weer kunnen zeilen.
Met rustig weer moet ik heel erg veel roer geven om recht uit te gaan ze loeft steeds op. mijn zwaarden staan max naar achteren en mijn mast staat iets achterover. Hebben jullie tips en advies voor mij.
Topics: 45
Als je de mast naar voren trimt wordt ze minder loef gierig.
Hoe vaar je met 5+bft dat ze wel lekker vaart? Rif of andere fok of zo?
Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
Topics: 8
Zelfde gedachte als Eddy, wat doe je anders bij zwaar weer, reven? Trek je bij het reven je zeil misschien veel vlakker dan zonder rif?
Een andere vraag is de staat van het zeil. Als het profiel verloren gaat wordt de voortstuwende kracht minder, de dwarsscheepse kracht helaas niet.
Speel dus ook eens met de bolling van het zeil, een wat vlakker zeil kon wel eens een grotere invloed hebben dan de mast naar voren trimmen.
Succes.
bedankt voor het meedenken, ik hou jullie op de hoogte
Topics: 109
VSRP lid: Nee
Wijn hebben de mast enorm voorover getrimd, tot deze vertikaal staat. het schip was daarvoor enorm loefgierig, nu goed hanteerbaar. Ik heb zelfs een wig achter uit de mastvoet gezaagd om meer voorover te kunnen. De mastvoet staat erg achterover op dek.
Nu kunnen we later een rif steken,omdat het schip beter bestuurbaar blijft en enorm minder loefgierig. Dus meer zeil, dus sneller
Ik heb alleen maar positieve ervaringen hier mee.
Hallo allemaal,
een tijdje niet actief geweest. en veel te weinig gevaren afgelopen jaar. we zijn een paar dagen nier Schier geweest en 1 dagje op het meer gevaren. Zonde maar veel te druk met werk en gezin. Wel de zwaarden gerestaureerd en een nieuwe schroefas geplaatst dit bleek nog een stalen as te zijn, dus na 40 jaar trouwe dienst een rvs as erin en nieuw lager. Ook heb ik een stapelbed gemaakt van de rugleuning boven de rond zit. het is maar een klein bootje maar nu kunnen we wel met 6 personen slapen.