This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 9 stemmen - gemiddelde waardering is 2.89
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Weet iemand meer over de geschiedenis van onze zeeschouw?
Brick 
Nog een poging: weet iemand op het forum meer van de geschiedenis van onze zeeschouw of wellicht iets over de bouwer en/of ontwerper?
Op Jedysa vind je meer over onze schouw.
[Afbeelding: zeeschouw3d.jpg]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Nee, ik weet er helemaal niks van, maar ik vind ze wel een plaatje!
Antwoord
(24-03-2013, 21:36)Ursus schreef: Nee, ik weet er helemaal niks van, maar ik vind ze wel een plaatje!

Dank je.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik ken het schip niet, behalve dan dat ik je site zo nu en dan door kijk voor de laatste nieuwtjes en inspiratie.

Wij zijn opzoek naar meer info over de Osara.
We hebben ons ingeschreven in het stamboek, en zijn "goed gekeurd" en hebben dus de plaquette voor aan boord ontvangen.
Wij willen ook graag weten waar ons schip mogelijk gebouwd is, dan wel door wie ontworpen.

In de mail die ik kreeg van de stamboek houder stond:
....een paar groepen springen er uit: De Blok-Zeeschouwen uit Huizen (60-tiger-70-tiger jaren vorige eeuw). De Blok-schouwen uit Hoogkarspel en de Huitema Zeeschouwen. Op het Internet is over deze types nogal wat informatie te vinden en in het archief van de SpiegelderZeilvaart ook (Index staat op de huidige SSRP-site onder Spiegel).

Wellicht kun je er iets mee, als je vergelijkt met foto's op onze site. (www.zeeschouwostara.n)
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
(26-03-2013, 23:24)Ferry schreef: Ik ken het schip niet, behalve dan dat ik je site zo nu en dan door kijk voor de laatste nieuwtjes en inspiratie.

Wij zijn opzoek naar meer info over de Osara.
We hebben ons ingeschreven in het stamboek, en zijn "goed gekeurd" en hebben dus de plaquette voor aan boord ontvangen.
Wij willen ook graag weten waar ons schip mogelijk gebouwd is, dan wel door wie ontworpen.

In de mail die ik kreeg van de stamboek houder stond:
....een paar groepen springen er uit: De Blok-Zeeschouwen uit Huizen (60-tiger-70-tiger jaren vorige eeuw). De Blok-schouwen uit Hoogkarspel en de Huitema Zeeschouwen. Op het Internet is over deze types nogal wat informatie te vinden en in het archief van de SpiegelderZeilvaart ook (Index staat op de huidige SSRP-site onder Spiegel).

Wellicht kun je er iets mee, als je vergelijkt met foto's op onze site. (www.zeeschouwostara.n)

Hoi Ferry,

Volgens mij zijn er nooit De Blok Zeeschouwen uit Huizen geweest, maar waren dat Kok Zeeschouwen. Naar de werf waarop deze gebouwd werden.

Groeten
Ad
Antwoord
De blok zeeschouw is genoemd naar de bouwer .. Dirk Blok in Bovenkarspel ..het oorspronkelijke ontwerp is van jachtontwerper Vermolen ..
Hiervan zijn enkele tientallen van gebouwd op idd een paar werfen in het Gooi..
de Vermolen schouw is lager en smaller en duidelijk herkenbaar aan het knikje in de roef..
Het zijn goed zeilende schouwen ..oa. De Maartjes Maat..meermalen kampioen bij de. zeilwedstrijden op Rand en Ijselmeer..
Minpuntje is dat ze .. mede door hun geringe breedte en lage bouw wat minder stabiel zijn en snel water aan boord hebben bij aan de wind..

Dirk Blok.. had kocht in de jaren zeventig een werfje in Broekerhaven en bouwde daar allerlij soorten schepen ..ook veel rond en S spant ...
Hij veranderde het onwerp van Vermolen door het hoger en breder te maken .
Hij deed dit vooral om de kosten van de ontwerper te omzeilen..
Maar mede daardoor werd het een ruimer schip met meer stahoogte en een droger schip tijdens het zeilen.
je kunt duidelijk zien dat het schip ontworpen is door een jachtontwerper ..de grootste breedte van het schip ligt bijna in het midden van de lengte , in tegenstelling tot de van de Visserman afgelijde modellen waarvan de breedte meer voorlijker ligt..
Het vlak loopt mooi symetrisch op van voor naar achter ..wat een mooie geleidelijke waterstroom tot gevolg heeft en de zeileigenschappen ten goede komen ..
Dit heeft echter tot gevolg dat er weinig hoogte in de motorkamer is voor inbouw van de motor..
Er zijn dan 2 oplossingen mogelijk...een verhoogde motorkist in de kuip ...
Of een verbrede dooskiel waar de motor in past..
De meeste klanten kozen voor de laatste oplossing omdat ze de kuip vrij en vlak wilden houden..
Zoals ook bij mijn Blokschouw ..
Deze dooskiel is echter weer nadelig voor de zeileigenschappen ..
Later heb ik de dooskiel 20 cm versmald en scherp geprofileerd ..
Mijn Volvo Penta MD 2B past er precies in ..
De dooskiel is altijd een discussiepunt geweest voor inschrijving in het stamboek ..
Maar bij het inschrijven van de mijne in 1978 was het geen enkel probleem..
Ok luitjes ...hierbij even de geschiedenis van de bekende Blok schouw..
Grtjs Arie

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
(09-05-2015, 14:49)Huizer schreef: Hoi Ferry,

Volgens mij zijn er nooit De Blok Zeeschouwen uit Huizen geweest, maar waren dat Kok Zeeschouwen. Naar de werf waarop deze gebouwd werden.

Groeten
Ad

Tja... de stamboek beheerder van de SSRP kwam met deze informatie, mijn bericht was knippen/plakken uit zijn mail... Ik denk dat ze daar echt wel weten hoe het zit. Of hij moet in de war geweest zijn...
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
En ik elke keer maar denken: Yes, nu weet ik het....... : Confused

Zeeschouw Jedysa
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)