This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Volvo Penta MD21 met kielkoeling?
Beste allemaal,

Ik heb jullie raad nodig.

Ik had een Volvo Penta benzinemotor (die zijn leven met een enorme explosie eindigde). Angel
Die benzinemotor had een kielkoeling. Een buis onder het schip.

Nu ben ik bezig een Volvo Penta MD21 (a of b, weet ik eigenlijk niet) in te bouwen. Een diesel.
Die Volvo Penta heeft een natte uitlaat.  

Alhoewel het niet heel ingewikkeld is een natte uitlaat te maken, denk ik er toch aan om die MD21 te laten werken op de kielkoeling. Undecided

Nu had ik simpel bedacht het water wat normaal gesproken van buiten komt en via de uitlaat weer wordt afgevoerd door de kielbuizen te pompen.
Dat circuit een expansievat en zou dan de functie van het normale water overnemen. Shy

Om dat te doen moet ik de uitlaatgassen en waterstroom scheiden. Dat lukt wel, zie volgende plaatje.

Ik heb op de motor onderdeel 23 zitten (uitlaat stuk waarbij water en gas wordt samengevoegd,) maar ik dacht zo, als ik onderdeel 26 maak (net als onderdeel 24 een variant op dat uitlaatstuk) dan heb ik gas en water apart. En Voila, gas gaat de droge uitlaat in en water gaat de kielkoeler in.

En na de kielkoeler komt het water (met koelvloeistof) gewoon terug naar de plek waar normaal het water ook binnenkomt.

maar.....

Toen kwam ik een heel ander plaatje tegen, namelijk een plaatje dat lijkt aan te geven dat voor kielkoeling een heel ander traject nodig is. Confused

In dit plaatje lijkt het alsof de kielkoeler onderdeel moet worden van het gesloten circuit, in plaats van het open circuit over te nemen.
En nu ben ik een beetje in dubio.
Bovendien snap ik van plaatje 2 niet hoe de uitlaatmonding gekoeld wordt. De hete koelvloeistof van het interne circuit komt niet dicht in de buurt van de uitlaatmonding en volgens mij wordt het daar loeiheet.
Ook snap ik niet waarom onderdeel 26 überhaupt bestaat als je niet een droge uitlaat kan maken. Dat onderdeel is toch duidelijk bedoeld om water en uitlaatgassen gescheiden te houden... 

Ik kan me voorstellen dat je als je een nieuw motorblok hebt en dat voor kielkoeling besteld je zo iets krijgt als plaatje 2.
Maar als je wilt ombouwen van buitenkoeling naar kielkoeling, dan is het toch veel simpeler net te doen alsof het water dat via de kielbuizen gaat het buitenwater is?
Althans, het lijkt mij simpel, het via kielbuizen omleiden van het water dat normaal van buiten komt en de uitlaat uitgaat.
Ik hoef dan alleen maar dat ene onderdeel 26 te maken en de boel met slangetjes aan te sluiten en klaar! Cool

De vragen aan jullie:

- Zijn er redenen om überhaupt niet te willen ombouwen naar een kielkoeling?   
- Heeft iemand wel eens een natte uitlaat omgebouwd naar droge uitlaat (met kielkoeling) door het water gewoon om te leiden? 
   En hoe beviel dat?
- Zijn er dingen die ik over het hoofd zie?

Ik hoor jullie meningen graag

Reind Brackman
Antwoord
Wellicht op het ZF aan Fer vragen, die heeft een schat aan kennis en informatie.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Bij kielkoeling is dat altijd onderdeel van het directe motorcircuit. Geheel gevuld met koelvloeistof. Ons schip had vroeger ook kielkoeling, maar was niet voldoende. Eigenlijk was het schegkoeling. Dus ooit getransformeerd naar natte uitlaat bij motorwissel.
Gesloten kiel circuit is wel heel veel minder armen en benen winkel, minder slijtage en minder corrosie.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Mijn jol heeft een direct gekoelde motor met kielkoeling.  Tongue
Werkt prima!
Dit jaar heb ik de koelvloeistof ververst dus de komende vijf jaar is de motor weer beschermd.
De koelvloeistof gaat via het uitlaatspruitstuk en de dikke slang weer retour naar de kielstrook.
Een dun slangetje is aangesloten op het expansievat.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Wat ziet dat er allemaal netjes (en nieuw) uit!
Ik dacht dat het tegenwoordig eigenlijk allemaal alleen nog maar natte uitlaat was.

R
Antwoord
(27-04-2016, 20:37)Reind Brackman schreef: Wat ziet dat er allemaal netjes (en nieuw) uit!
Ik dacht dat het tegenwoordig eigenlijk allemaal alleen nog maar natte uitlaat was.

R

Als je nieuw begint (13 jaar geleden) is het een kwestie van bijhouden.  Shy
Ik wilde graag een Yanmar met kielkoeling en een goed geïsoleerde droge uitlaat/demper.
Wordt veel toegepast in de beroepsvaart.
Antwoord
Het is een afweging wat je wil.
Bij kielkoeling heb je :
- Geen extra pomp
- Geen extra slangen
- Geen rottende uitlaat
- Geen waterscheider
- Geen extra beluchter
- Geen risico voor waterslag
- Geen risico op troep en zand opzuigen
- Geen risico op droog lopen na droogvallen
- Wel extra isolatie nodig voor de, inderdaad, hete uitlaat.
- Wel risico van droogvallen op je koelpijpen
- Wel risico op doorrotten van de koelpijpen buiten, slecht bij te komen op de helling

Bij natte uitlaat dus wel (eigen ervaring):
- Koele machinekamer.
- Meer risico op slijtage van de extra pomp
- Door rottende uitlaat
- meer risico op lekkage

Nóg mooier is een bronzen beunkoeler:
https://www.bloklandnonferro.nl/producten/koeling/

Antwoord
Ik heb een prijs opgevraagd voor 30 PK, ben benieuwed.

Antwoord
Weet je ook hoeveel het inbouwen van de beunkoeler de zeileigenschappen van je boot gaat beinvloeden? Ik heb ooit eens een animatie gezien van de stroming door zo'n ding , kreeg de indruk dat het zeilen daar behoorlijk slechter van zou worden.
Weet helaas niet meer waar ik die animatie vond....
Antwoord
(28-04-2016, 8:26)WADnWIND schreef: Het is een afweging wat je wil.
Bij kielkoeling heb je :
- Wel risico van droogvallen op je koelpijpen
- Wel risico op doorrotten van de koelpijpen buiten, slecht bij te komen op de helling

Bij natte uitlaat dus wel (eigen ervaring):
- Koele machinekamer.
- Meer risico op slijtage van de extra pomp
- Door rottende uitlaat
- meer risico op lekkage

Nóg mooier is een bronzen beunkoeler:
https://www.bloklandnonferro.nl/producten/koeling/

Bij de jol zijn om die reden aan beide zijden van de kiel smalle koelstroken aangebracht.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Mooie aanstroom van het schroefwater!
Met zo'n kielbalk kan buitenkoeling goed. Bij ons past dat niet, omdat het direct onder het vlak zit. Ooit hadden ze de holle scheg in gebruik, maar dat was te weinig Sad

Antwoord
Beste allemaal,

Dank voor alle info, maar ik ben met mijn oorspronkelijke vraag eigenlijk nog niet veel verder gekomen.
Die was namelijk,
Is er wat tegen om een motor die bedoeld is voor natte uitlaat, te gebruiken met kielkoeling,
door het verse-watercircuit (erin vanuit plomp, eruit via uitlaat), door de buizen onder de boot te laten lopen (en in plaats van water koelvloeistof te gebruiken).

Achterliggende overwegingen:
- Pro: Mechanisch en aansluittechnisch is het in dit specifieke geval de makkelijkste oplossing om de motor in te bouwen.
- Contra: Het is raar omdat normaal gesproken het primaire circuit door de buizen gaat (ik ken dus geen vergelijkende situaties)
- Pro: Koeltechnisch kan de kielkoeling een bepaald vermogen dissiperen, dat lijkt genoeg,
- Contra: Er zijn dan feitelijk 2 warmtewisselaars, die van het primaire circuit naar het (omgebouwde) verse-watercircuit, en die van kielkoeling naar plompwater. Nochthans kan ik (natuurkundig) geen nadeel bedenken daarvan, zolang de kielkoeling maar voldoende kan dissiperen.

En als het dan zo makkelijk zou zijn, waarom zijn er dan niet vaker kielkoeling-motoren gemaakt met een uitlaat-stuk waarbij je bijvoorbeeld met een klepje kunt kiezen of je kielkoeling of vers waterkoeling wilt toepassen?

Iemand een idee?

Reind
Antwoord
Koelpijpen worden in de kleine binnenvaart veel gebruikt. Maar dan wel al primair circuit.

.

Antwoord
In de jol staat een directe gekoelde diesel (die bedoeld was voor een natte uitlaat) in gebruik met kielkoeling.
Dus ipv. het verse water (erin vanuit plomp, eruit via uitlaat) de koelvloeistof door de koelstroken onder de boot te laten lopen, met een goed geïsoleerde droge uitlaat.
Werkt prima, zou niet anders meer willen! Cool

Zou mij niet verbazen dat het met een in-direct gekoelde diesel ook mogelijk is.
Wellicht dan met iets grotere koelstroken.
Antwoord
Door de dubbele wisselaar zal het temperatuur verschil dubbel zo groot moeten zijn.
1x van het koel middel in de motor naar het koelmiddel in de kielkoeling en 1x van de kielkoeling naar het buitenwater.
Daarom moet de capaciteit van de kielkoeling dus groter zijn, maar hoeveel kan ik niet voor je berekenen.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik zou toch kijken of het mogelijk is om de motor om te bouwen naar kielkoeling zoals het bedoeld is.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ja, precies, dat scheelt weer een extra pomp. Meer je kan wel je uitlaat spruitstuk koeler in serie zetten met je primaire systeem. Dan ben ook klaar met 1 pomp.
Je kan zelfs de aansluiting door de bronzen pijpjes koeler geheel overslaan., je wilt alleen maar je uitlaat iets koelen.

Ik zou nooit 2 systemen overwegen met kielkoeling, totale verspilling van alle voordelen.
Je wil juist van die 2e pomp af (= overbodig), wat vaak een kwetsbare impellor is.

Antwoord
(06-05-2016, 22:34)Eddy Keijzers schreef: Door de dubbele wisselaar zal het temperatuur verschil dubbel zo groot moeten zijn.
1x van het koel middel in de motor naar het koelmiddel in de kielkoeling en 1x van de kielkoeling naar het buitenwater.
Daarom moet de capaciteit van de kielkoeling dus groter zijn, maar hoeveel kan ik niet voor je berekenen.

Uhhh... Interessante hypothese, en het is inderdaad zo dat de kielkoeling warmer materiaal levert dan het buitenwater, immers, de vloeistof in de kielkoeling kan nooit die van het buitenwater bereiken.
Ook is het zo dat de motorvloeistof altijd warmer zal zijn dan de kielvloeistof, maar het verschil daarmee kleiner dan met het buitenwater.
Er zijn dus inderdaad twee overgangen die ieder op zich moeten werken op een minder groot temperatuurverschil dan in een andere opzet.
Dat betekent inderdaad dat het rendement van elke wisselaar minder is dan in een andere opzet. En de warmte moet wel door elke wisselaar.

Ik denk dat je dus gelijk hebt.
De berekening van de kielkoeling, en die van de gewone warmtewisselaar moeten gebaseerd worden op kleinere warmteverschillen. Daardoor een kleinere warmteoverdracht c.q. rendement.

Overigens denk ik dat dat niet betekent dat het niet kan.
Er zal waarschijnlijk eenvoudigweg méér vloeistof door de motor gepompt worden (de thermostaat regelt dat).
Ik heb nog steeds het gevoel dat we het met boten veel beter doen dan met een luchtgekoelde radiator ( gekoeld door zomerlucht) zoals op een vrachtwagen.

hmm, toch nog eens over nadenken. het zo bouwen als bedoeld is toch ook niet zo verkeerd...

R
Antwoord

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Als je bij elke koeler een delta-T haalt van 20 graden, blijf je met 2 koelsystemen achter elkaar dus steken op 40 graden verschil tussen.

.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)