This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Peiling: Welk type schip heeft u?
Aak
5.41%
2 5.41%
Boeier
2.70%
1 2.70%
Bol
5.41%
2 5.41%
Botter
0%
0 0%
Jol
5.41%
2 5.41%
Grundel
13.51%
5 13.51%
Hoogaars
5.41%
2 5.41%
Schokker
5.41%
2 5.41%
Schouw
48.65%
18 48.65%
Anders: Bons, Hengst, Pluut, Tjalk, Tjotter, etc.
8.11%
3 8.11%
Totaal aantal stemmen: 37 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Welk type schip heeft u?
Welke schepen hebben de forumleden?

- Zie de bovenstaande poll voor een overzicht.
Bolschipper
Antwoord
9 meter Huitema zeeschouw met extra zeeg in de roef en geen gangboorden naast de kuip
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Een 8 meter Staverse jol, ontwerp van Gipon.
Antwoord
Een three-off Cobelenz Schokker naar model van de befaamde Janus blauwdrukken uit het Fries scheepvaart museum.
Vermoedelijk bouwjaar 1994-95 in eigen beheer te Sittard
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Een zeeschouw.
Gebouwd door de Vries in Harkstede, op basis van tekeningen van de Tadorna van Huitema
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Een zeeschouw van 7,5 m, bouwer/ontwerper onbekend.
Gerestaureerd als gezinsproject.

@Ferry, de Tadorna komt tegenwoordig uit Amersfoort, ik sprak vorig jaar met de eigenaars bij een lezing van Scheepswijs.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Een Vollenhovense Bol van 9,20 m. Gebouwd in 1977 bij de Plaete in Ooltgensplaat.
Antwoord
Een tjalk van 10,80m. Bouwjaar 1928.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Antwoord
Zeeschouw 880 cm bouwer j blok bovenkarspel 1976
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Friese schouw van 10 meter
Antwoord
(18-05-2016, 21:19)pieterh schreef: Friese schouw van 10 meter

10 meter is wel erg groot voor een Friese schouw, deze open schouwtjes waren over het algemeen maximaal 6 meter lang.
[Afbeelding: 36.jpg]
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Westerdijk gebruikte die naam ook, volgens deze tekening.

[Afbeelding: 1000_wo]

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Verschil zit hem in de benaming Friese ZEEschouw. De Westerdijk heeft wat meer zeeg en loopt wat smaller toe in kop en kont in vergelijking met de andere gekende bouwers.. Dat was wat het een friese zeeschouw maakte volgens Westerdijk.
Antwoord
Jaren '70-'80 reclame taal, wijs mij eens aan op die tekening wat er fries is aan die schouw.
Groeten René

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
(19-05-2016, 11:20)Bruinvisch schreef: Jaren '70-'80 reclame taal, wijs mij eens aan op die tekening wat er fries is aan die schouw.

Interessant. Ik ken iemand met een houten Hollandsche Schouw (bouwjaar 1951, lengte circa 4,80 m.), het verschil met een open Friese Schouw van ongeveer dezelfde afmeting lijkt alleen de afwezigheid van een botteloef te zijn. De SSRP categoriseert ze volgens mij allemaal onder de noemer "Open Schouw".
Bolschipper
Antwoord
(19-05-2016, 16:51)Eend schreef:
(19-05-2016, 11:20)Bruinvisch schreef: Jaren '70-'80 reclame taal, wijs mij eens aan op die tekening wat er fries is aan die schouw.

Interessant. Ik ken iemand met een houten Hollandsche Schouw (bouwjaar 1951, lengte circa 4,80 m.), het verschil met een open Friese Schouw van ongeveer dezelfde afmeting lijkt alleen de afwezigheid van een botteloef te zijn. De SSRP categoriseert ze volgens mij allemaal onder de noemer "Open Schouw".

Net als een skûtsje. Dat is ook gewoon een tjalkje, maar dan in Friesland gebouwd. Tongue
Het lijkt mij dat die "Friese schouw" en "Friese zeeschouw" gewoon beide in Friesland gebouwd werden. Wanneer ze in Maastricht gebouwd werden zal de naamkeuze wel "Limburgse schouw" geweest zijn.
Overigens kennen we ook de Hoornse zeeschouw, uiteraard, gebouwd in Hoorn. Lijkt verder ook verdacht veel op de meeste andere zeeschouwen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Zou ik dan bij onze in Amsterdam gebouwde zeeschouw moeten spreken over een Hollandsche-Zeeschouw of misschien zelfs over een Mokummer-Zeeschouw?

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groeten René

Antwoord
(19-05-2016, 9:52)Pylk schreef: Westerdijk gebruikte die naam ook, volgens deze tekening.

[Afbeelding: 1000_wo]

Leuk schip en afbeelding...ANNE, van mij, is een Baarda zeegrundel maar zonder zwaarden en met kimkielen...deze doet mij beetje aan haar denken...behavle de boeg...lijken ze wel op elkaar.... veel plezier.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Wij hebben een 7.50m lange Kooiman en de Vries Grundel met het bouwjaar 1972
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
Wij hebben een huitema zeeschouw uit 1982, de bouwer is ons onbekend
Lengte 9,8 m met diepgang 80 cm en weegt 8 ton.
Dat gewicht heeft alles te maken met de loodbroodjes die de bodem bedekken.
Waarschijnlijk een erfenis van de eerste Duise eigenaren
Antwoord
Schokker visserman uitvoering
Ontwerp Coblens
Bouwjaar 1978
Bouwnummer 556
Werf:
J. van der Molen & zonen BV
Zaandam
Antwoord
Ik heb een 11 meter lange zeilende westlander
Antwoord
(18-05-2016, 21:19)pieterh schreef: Friese schouw van 10 meter

10 meter is wel erg groot voor een Friese schouw, deze open schouwtjes waren over het algemeen maximaal 6 meter lang.
[Afbeelding: 06385239ead5973019f97cb0b608a57d.jpg]
Groeten René

Antwoord
Zeeschouw 9 meter
Werf: Van de Wal Wartena
Ontwerp G. Kroes

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)