Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
staverse jol en kielkimmen
Vorige week dinsdag strande ik in de Zuiderhaven te Groningen omdat er een storing was aan een nieuwe brug naast de spoorbrug in het Noordwillemskanaal. Daar werd ik aangesproken door de schipper van de Ybeltje. Hij vertelde dat hun schip meestal bij Lauwersoog ligt en hij een wadvaarder is. Dat was voor hem een reden om een paar kielkimmen onder het schip te laten lassen zodat hij bij het droogvallen geen wadpoten nodig was. Bijkomend voordeel waren de  verbeterde zeileigenschappen.

Ik heb geen plannen in die richting, maar voor jollenbaas en eventuele toekomstige forumleden met een staverse jol???
Wat VSRP en SSRP er van vinden is natuurlijk een ander verhaal.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ik denk dat de drift inderdaad sterk afneemt, maar de snelheid doorgaans afneemt met kimkielen.
Maar wel heel praktisch!!!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Wel praktisch met droogvallen maar ook wat meer diepgang.
Dan heeft de jol ineens drie kielen, ik moet er niet aan denken.  Dodgy
Laat het stamboek (ssrp/vsrp) het ook maar niet lezen.  Sad

De jol zeilt nu uitstekend met een kiel. Uiteraard scheelt het wel dat "De Scheepsbouwers" het zeilplan hebben laten narekenen.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)