This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Verstaging met jufferblokken vervangen
hallo,

Ik heb op mijn zeeschouw verstaging met jufferblokken. Deze blokken zijn van hout, staan altijd buiten, zijn moeilijk te lakken dus zijn inmiddels niet in al te beste staat meer...
Op termijn zou ik dit moeten vervangen maar ik ben nu al een beetje aan het oriënteren of ik dan weer jufferblokken wil of gewoon een verstaging metwant spanners. Wat is jullie ervaring, is dit iets wat je zelf zou kunnen doen en hoe bereken je de benodigde dikte van de verstaging.

Ik hoor het graag.
Antwoord
Op Bolster hebben we destijds de houten jufferblokken laten vervangen door exemplaren van Delrin kunststof.  Wel jufferblokken en geen onderhoud meer.  Gekocht via de Groot in Stavoren. (Ording)
Antwoord
Geen ervaring mee, maar wel benieuwd hoe dat er uit ziet op een schouw. Heb je een foto?

Wij hebben de verstaging gewoon met spanners.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Dat ziet er zo uit:

Antwoord
Zo ziet het er bij mij uit. Onderste jufferblok is niet helemaal lekker meer

Antwoord
Gezien de kleur nu kun je zonder problemen de jufferblokken vervangen door Delrin exemplaren.  Deze worden verkocht door Ording.
Antwoord
Denk overigens dat de Dsluiting de zwakke plek is van de verstaging..
Antwoord
(25-05-2016, 18:37)Boudewijnvanaalst schreef: hallo,

Ik heb op mijn zeeschouw verstaging met jufferblokken. Deze blokken zijn van hout, staan altijd buiten, zijn moeilijk te lakken dus zijn inmiddels niet in al te beste staat meer...
Op termijn zou ik dit moeten vervangen maar ik ben nu al een beetje aan het oriënteren of ik dan weer jufferblokken wil of gewoon een verstaging metwant spanners. Wat is jullie ervaring, is dit iets wat je zelf zou kunnen doen en hoe bereken je de benodigde dikte van de verstaging.

Ik hoor het graag.

"Elements of Yacht Design", bij Norman L. Skene, blz. 111, is een voorbeeld van het berekenen ...allerlei aspecten van sterkte, ivm kabels , spaars en meer...ook in pdf via internet te bekijken;  https://archive.org/details/cu31924030752343
success...trouwens , ondanks de leeftijd van deze boek, zijn er vele interresante elementen erin. mvg
Antwoord
Dankjewel!
Antwoord
Net een nieuwe NAS gekocht en daar zat een leuk fotoalbum pakket op.  Dus ben ik foto's aan het uizoeken en kwam deze tegen:

Dit geeft ook al aan wat het nadeel is van houten jufferblokken.  De Delrin exemplaren bevielen ons prima !
Antwoord
Klopt, en de verstaging is nog prima maar daar krijg je geen nieuw blok meer in...

Deze klus heeft voor mij nog geen haast, maar grote kans dat ik tzt alleen de onderhand nieuw doe met een spanner ertussen..
Antwoord
Als je ze zelf maakt van kunststof, kan je ze 2 ledig maken en met verzonken schroeven tegen elkaar monteren.
Desnoods met een grove vertanding om de krachten te verdelen.

Prima uitdaging voor een 3D printer.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Ja, ik zat daar ook aan te denken, maar dan van 2 lagen multiplex.

Nouja, bedankt voor alle ideeën
Antwoord
Ik zou zoveel mogelijk materialen kiezen die onderhoudsarm zijn. Hout valt daar beslist niet in! Het moet absoluut rot bestendig zijn.

Maar het kan wel....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Dat is waar, de reden dat ik voor hout zou kiezen is dat ik dat redelijk makkelijk zelf maken kan. Van delrin heb ik niet zoveel verstand en weet dus niet of ik het met een bovenfrees kan maken.

Voorlopig nog niet aan de orde, maar als ik hout gebruik, zou ik wel wbp multiplex nemen. Eerst maar even een zomer varen!
Antwoord
Vier jaar later (ik ben nieuw hier, dan krijg je dat) ... Hoe is het nu met je verstaging?
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
Aan wie stel je de vraag ? De topicstarter ? Ik kan alvast antwoord geven voor Bolster: geen idee. Ik ben Bolster uit het oog verloren. Laatst nog wel even gekeken op Lunegat maar daar lag ze toen niet. En de laatst bekende eigenaar van Bolster is niet meer actief op dit forum.
Antwoord
Pardon, ik had even kunnen quoten natuurlijk.

(12-06-2016, 17:44)Boudewijnvanaalst schreef: Dat is waar, de reden dat ik voor hout zou kiezen is dat ik dat redelijk makkelijk zelf maken kan. Van delrin heb ik niet zoveel verstand en weet dus niet of ik het met een bovenfrees kan maken.

Voorlopig nog niet aan de orde, maar als ik hout gebruik, zou ik wel wbp multiplex nemen. Eerst maar even een zomer varen!

Hoe staat de verstaging er nu bij, Boudewijn?
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord
puur toevallig dat ik nog eens hier kijk. ik heb mijn boot inmiddels weer verkocht.. na 3 vaarseizoenen kwam ik tot de conclusie da t ik momenteel te weinig tijd heb om te genieten van de boot i.r.t. de hoeveelheid werk elke winter.. blijf er echter wel bij dat het een super schip was!

wat betreft de jufferblokken, heb van 22 mm garantplex 2 cirkels geboord van ongeveer 80mm (gatenboor) , met een tekenprogramma de positie van de benodigde gaten bepaald (symmetrisch) en met de bovenfrees alle benodigde rondingen erin gemaakt. met een moer en bout in het midden werden de 2 delen tegen elkaar aan gehouden, het touw zorgde voor dat het niet kon draaien. Werkte perfect, maar langer dan 2 seizoenen heb ik het niet gehad. Hoe het nu zit zou ik dus niet weten.

als ik de jufferblokken had kunnen vervangen op een manier dat ze uit 1 stuk konden zijn, had ik dat gedaan. dat is natuurlijk veel sterker. Al heb niet het idee dat dit een te zwakke oplossing was, zeker niet. vond wel dat de spanning nooit echt lekker op de jufferblokken te krijgen was. Ook niet aan lei terwijl je aan de wind zeilt. wat dat betreft geef ik de voorkeur aan wandspanners.
Antwoord
Creatief opgelost! Jammer dat je nu weinig tijd hebt voor de boot, hopelijk tzt weer?

Het hout van mijn jufferblokken is nog prima (5cm essen, dik in de lak), maar er zitten nogal ielige rvs banden omheen (2cm breed, krap 2mm dik) voor de bevestiging aan putting en stag. Ik wil het bovenste jufferblok rechtstreeks aan de stag bevestigen (stag om het blok heen). Om het onderste blok wil ik een 8mm stang (laten) maken in een soort druppelvorm. De punt van de druppel gaat dan met een harpje aan de putting.

Kan hier iemand mooi stalen stangen buigen, toevallig?  Big Grin
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)