Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2016
Mijn Grundel heeft geen bouwnummer/plaatje.
Een oud-medewerker van Kooijman & De Vries en een medewerker van Scheepswerf de Klop zeggen beide dat ze niet mijn boot hebben gebouwd.
Maar wie dan wel?
Hebben jullie nog tips zodat ik verder kan met mijn zoektocht?
Ik heb een berg detail foto's staan op mhxsolutions.nl/grundel.zip (25MB) mocht iemand ze willen zien.
Alvast bedankt voor je hulp.
Berichten: 106
Topics: 24
Lid sinds: May 2015
Ik vind het wel een typisch K&V schuifluik; maar goed, ik heb niet op de werf gewerkt. Is de werf wellicht te achterhalen via het serienummer van de motor?
Berichten: 396
Topics: 35
Lid sinds: Apr 2015
(20-06-2016, 12:45)djmaze schreef: Mijn Grundel heeft geen bouwnummer/plaatje.
Een oud-medewerker van Kooijman & De Vries en een medewerker van Scheepswerf de Klop zeggen beide dat ze niet mijn boot hebben gebouwd.
Maar wie dan wel?
Hebben jullie nog tips zodat ik verder kan met mijn zoektocht?
Ik heb een berg detail foto's staan op mhxsolutions.nl/grundel.zip (25MB) mocht iemand ze willen zien.
Alvast bedankt voor je hulp.
Ben benieuwd naar de foto's.
Berichten: 272
Topics: 19
Lid sinds: Nov 2014
Groeten René
vaar en restauratie blog
Bruinvisch
"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2016
(20-06-2016, 16:09)Eend schreef: Is de werf wellicht te achterhalen via het serienummer van de motor?
Goeie! Had ik nog niet aan gedacht. Ik zal eens met dat nummer op pad gaan.
Berichten: 839
Topics: 47
Lid sinds: Nov 2012
Wat een leuke grundel!
Hangt er niet toevallig een stamboek-plaquette in?
Van onze schouw was het ook niet helemaal duideluik.
Kenners zeggen: Huitema.
Nog grotere kenners zeggen: Huitema - Tadorna.
Huitema zegt: Niet mijn werk.
We hebben 1 schip gezien wat er behoorlijk op leek, alleen de roef was hoger en de instap van de roef zat aan de andere kant.
Wat blijkt: Dat andere schip was het zusterschip. Samen gebouwd door de Vries in Harkstede, medewerker van een scheepswerf die zelf ook wat bootjes bouwde. Heeft diverse platbodems gebouwd, waar onder deze 2 schouwen.
Gebaseerd op de tekeneningen van de Tadorna, van Huitema.
Had iedereen dus een beetje gelijk.
Wij zijn op het goede spoor gekomen door een berichtje te plaatsen op de site van de SSRP. Heeft even geduurd voor iemand op het bericht reageerde, maar toen wisten we wel gelijk alles
https://www.ssrp.nl/stamboek/opsporing-verzocht
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2016
(22-06-2016, 8:54)Ferry schreef: Wat een leuke grundel!
Hangt er niet toevallig een stamboek-plaquette in?
Dank je!
Haar naam is nu Evadne (Dochter van Poseidon en ook wel "pleasing one")
Er hangt helaas geen plaquette in, maar ik heb nu de SSRP een mailtje gestuurd over "Opsporing verzocht".
Hopen dat daar wat uit komt
Berichten: 396
Topics: 35
Lid sinds: Apr 2015
Staat er echt geen (bouw)nummer in de motorruimten?
Lijkt toch erg op een Kooijman & De Vries uitvoering ook al gelet wat details en de mastdikte.
Berichten: 1.557
Topics: 231
Lid sinds: Jan 1970
Inmiddels heb ik via de email een reactie gehad die zeer waarschijnlijk meer informatie kan verstrekken over deze grundel. Ik heb de vragensteller een email gestuurd.
Berichten: 264
Topics: 12
Lid sinds: May 2016
Beste Fred, in de zoektocht naar de werf waar je Grundel is gebouwd geeft het achterhalen van de ontwerper wellicht ook een vingerwijzing. Volgens mij hebben de K&V Grundels, Gipon als ontwerper. Maar ook andere werven hebben Gipon Grundels gebouwd. Onze 8.5 Gipon Grundel is in 1965 in Drimmelen bij Loose gebouwd. (zie Stamboek: de Wieke Mare).
Ik weet van Willem Kooijman dat in die tijd het 'uitlenen' van tekeningen nogal eens voorkwam..
Het komt mij voor dat de 'zee-reling' door K&V hoger gemaakt werd dan op jullie Grundel wordt getoond. Ook meen ik dat de bovenkant van de overloop bij een Gipon Grundel recht loopt (?).
Succes met je zoektocht en ja, naar mijn mening is het een fraaie Grundel die jullie varen.
Berichten: 1.557
Topics: 231
Lid sinds: Jan 1970
Ik ben niet de vragensteller in deze
Om een tipje van de sluier te lichten : dit betreft waarschijnlijk zelfbouw. Ik kreeg een mailtje van de dochter van de eerste eigenaar die naar dit onderwerp verwees en wat gegevens over haar achterliet. Deze wil ik graag delen met de vragensteller . Vandaar even een korte opmerking in het topic.
Berichten: 1.557
Topics: 231
Lid sinds: Jan 1970
Nadere beschouwing van de Grundel op foto's levert op dat er toch twijfel is of dit wel het schip is dat in het bezit is geweest van de familie van degene die mij mailde.
eerste mail:
Citaat:Misschien is de bouwer al gevonden, maar ik wilde toch graag mailen.
Deze lijkt enorm op de boot van mijn ouders.
Mijn moeder denk dat het hem is.
In middels wel een beetje veranderd maar de romp en staal is wel zo gemaakt.
Mocht de eigenaar van de boot interesse hebben en het zeker willen weten, neem contact met me op.
Er is een film gemaakt van de bouw, wel in 1975 dus zwart/wit.en deze is in mijn bezit.
Tweede mail:
Citaat:Dank voor u reactie, inmiddels heeft ook mijn vader de foto's bekeken.
Er is een klein verschil de mast staat op een andere plek voor de verder rest lijkt hij enorm.
Het lijkt erop dat het toch het niet onze oude boot is.
En de boot had in 1975 een bak voor een buitenboordmotor.
Mocht u de persoon nog vinden van de oproep en hij heeft intresse dan mag hij/ zij altijd nog contakt opnemen.
Met vriendelijke groet Saskia S.
PS: Naam weggelaten ivm privacy.
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2016
Ik heb ondertussen wat lak er af gevaren en eronder zit donkergroen
Daarnaast had ik voor de motor, Volvo Penta MD5a, Volvo Nederland gebeld maar die konden het serienummer ook niet vinden.
Aangezien Saskia S. meld dat hij enorm lijkt op die van hun zou ik best willen weten wie die van hun heeft gebouwd.
Berichten: 11
Topics: 3
Lid sinds: Jun 2016
24-05-2018, 2:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 24-05-2018, 2:18 door djmaze.)
Nader onderzoek wees uit dat men toch erg sterk denkt aan K&V en van voor 1970 (toen begonnen ze met nummeren)!
Nou, dan mag ik in mijn handjes klappen dat de dikte metingen in 2016 nog overal 5mm aangaven
Er was toen 1 plek slecht, waar het toen 2 jaar oude "nieuwe" pomptoilet zat, en nieuw stuk in gelast.
Fortress FX anker wordt nu mijn tweede en ga voor een Kobra 2 12kg en eens zien of die wel vast blijft zitten als ik slaap
Helaas nu niet echt genieten van het lekkere weer omdat de zijzwaarden wat liefde nodig hebben.
Ik wil iedereen, die heeft rond gevraagd/meegedacht, hartelijk bedanken.
Bij deze staak ik mijn zoektocht.