Topics: 47
Laatst vroeg ik mij af, hoe zit dat nou met reddingsvesten en kruisbandjes.
Steeds vaker zie je dat mensen gewoon hun reddingsvest dragen als ze het water op gaan. Vooral op de grotere meren en rivieren/kanalen.
Wat mij daarbij opvalt, is dat de meeste vesten zonder kruisband gedragen worden.
Zelf heb ik er sinds kort een aan mijn reddingsvest gemaakt, maar moet zeggen dat ik niet direct een veilig gevoel kreeg.
Een aantal malen bleef ik namelijk hangen achter de helmstok of achter het stuurtonnetje.
Daarnaast voeren wij met een aardige puist wind uit NW bij Stavoren het IJsselmeer op, waarop ons schouwjte "als een drol in een plee pot" begon te dansen op de golven.
Toen dacht ik " als je nu naar voren moet, en je verliest je evenwicht ga je mooi overboord."
Zijn er mensen die een lifeline gebruiken?
Ergens leek mij dat een oplossing voor het vallen, maar aan de andere kant... als je dan overboord gaat, dan wordt je lekker meegesleurd. Ik weet niet of dat dan zo prettig is.
Hoe zijn de ervaringen bij de mede platbodemschippers?
en vooral: waarom wel / niet?
Topics: 231
Toen we ons vaarwater hebben verlegd van Friese meren naar het IJsselmeer hebben we 150n reddingsvesten gekocht en deden deze bij wat ruigere omstandigheden ook wel aan, ook op Friese meren wel. Deze hadden geen kruisband , lifelines hebben we toen niet gebruikt. Later gingen we naar het Lauwersmeer en de Waddenzee en toen 275N vesten gekocht. Op zee altijd aan, op het Lauwersmeer bij wat ruigere omstandigheden. Deze waren standaard voorzien van kruisbanden en die gebruikten we dan ook. Ook hadden we lifelines die we op zee wel hebben ingezet als de omstandigheden wat ruiger waren (golven, wind).
Topics: 107
Secumar vesten hebben geen kruisband nodig is aangetoond in testen en onderzoek.
Wij hebben toevallig Secumar.
Alle andere vesten hebben wel kruicbanden.
Bij zwaar weer zit de korte lifelijn aan een rvs staaldraad in het midden die gespannen is van de kop naar de achterzijde roef.
Topics: 44
Ik heb ook secumar en geen kruisband
De lifeline gebruik ik bij zware golfslag.
Maar ik moet me dan wel aan onderlijkstrekker en vallen borgen om een vast punt te krijgen. Niet ideaal dus.
Ik kan dan niet met mijn romp in het water komen.
De kinderen zitten al veel eerder aan de lifeline in de Kuip en de jongste van 2 altijd tijdens het varen.
9m Huitema zeeschouw
Topics: 47
Betreffende de kruisbanden heb ik contact gehad met Secumar. Gestelde vraag:
- Zijn kruisbanden verplicht, zo ja, wanneer en door wie?
- Waarom zitten kruisbanden aan sommige (secumar) vesten standaard wel, en andere niet?
Daarop heeft Secumar mij gebeld en zij hebben duidelijk een en ander uitgelegd.
Als eerste stelde ze mij de vraag of ik het zelf prettig vind, en waarom dan wel of niet.
Mijn antwoord was: Niet prettig, vaar een platbodem, blijf ermee aan diverse zaken hangen. Niet altijd erg, maar als het er een keer op aan komt knap vervelend. (en ja: sinds dit seizoen heb ik er 1 aan mijn vest.)
Daarop vertelde ze dat dit een vaak gehoorde klacht is. En dat volgens de Duitse binnenvaart regels een kruisband NIET is toegestaan, omdat je er aan kunt blijven hangen, ook als je overboord gaat.
In Nederland is er geen wet / verzekeraar die dit voorschrijft.
Bij veel wedstrijden is het WEL verplicht, let dus even op de wedstrijd regels.
Secumar geeft aan dat bij de Secumar vesten een kruisbandje NIET nodig is, als het vest correct gedragen wordt.
In opgeblazen toestand zit het redelijk strak rond de nek waardoor het, in combinatie met het goed gedragen harnas NIET van het hoofd kan glijden.
De band van het harnas moet strak genoeg zitten. Strak genoeg houd in dat er nog 2 vingers tussen passen, en niet een gebalde vuist zoals dit vaak gezegd wordt.
Let op: Dit geld voor secumar vesten. Er zijn vesten van andere fabrikanten waarbij een kruisbandje altijd noodzakelijk is. Deze zal dan ook vaak standaard aan het vest zitten.
Ook bij kindervestjes is het zinnig om het bandje te gebruiken, i.v.m. "een vestje op de groei".
Wel doet Secumar tegenwoordig (sinds kort) standaard aan veel vesten een kruisbandje. Dit is vanuit de markt gekomen. Watersport zaken moeten steeds "verdedigen" waarom bij het ene vest wel, en bij het andere vest niet het kruisbandje er standaard aan zit. Beetje gemak voor de winkelier, en voor de klant een vergelijking zonder ingewikkeld verhaal.
Topics: 44
Ik heb op mijn werk ook cursus en training gehad met de Secumar 275N samen met bluspak en brandweerhelm
De kruisband was dan belangrijk om te zorgen dat het vest niet te hoog schiet in je gezicht (bij ons tegen de helm).
De band was belangrijk om te zorgen dat je recht gekanteld wordt, bij losse band wordt je vaak niet gekanteld en op mijn gezicht liggend kwam er geen kantel moment met te losse band.