This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Koelkast
#1
Hallo allemaal,

Ampere... watt... ik heb er weinig verstand van, dus maar een hulplijn inschakelen.   Smile
Momenteel hebben we een koelkastje in ons schip staan die we vroeger meenamen van de camping. De koelkast heeft een 12 volt aansluiting dus ik dacht hiermee mooi uit de voeten te kunnen. Blijkt dat de accu toch wel erg snel leeg loopt (binnen 2 dagen) als de koelkast aan staat. De accu is een VMF Sportline 165Ah. Achterop de koelkast staat dit (zie foto):

https://goo.gl/photos/4VhFuYLQqMSZcJid9

Begrijp ik het goed dat deze koelkast 6,25 ampere trekt? Hoe verhoudt zich dat met bijvoorbeeld deze koelkast?
http://www.dometic.nl/product/dometic-rm-123/
Is deze veel zuiniger?

Vanwege ruimte (gebrek) moet de koelkast in het vooronder staan. Heeft iemand ervaringen met een koelkast op gas in het vooronder? Wel/niet goed idee?

Groet,
Jacob
Eigenaar van Gipon Grundel uit 1967 van 7.50 meter
Blog: http://us-skipke.blogspot.nl/
Antwoord
#2
Wij hebben aan boord van Koperwiek een soortgelijke koelkast van "Dometic" op gas staan, bevalt ons al jaren heel goed!

Bij ons staat de koelkast in het verlengde van het keukentje aan stuurboord, ondanks de verhalen dat een gasgestookte koelkast niet tegen "scheef" gaan kan hebben wij hier geen problemen mee.
Als we ergens walstroom hebben schakelen we hem over op 220Volt, verbruik ongeveer 1 fles (groene van 5,7kg) in de 1,5 a 2 weken (incl verbuik keukentje)

groeten,

Hans
Antwoord
#3
Koelkasten zijn nu eenmaal incourante energie slurpers.
75Watt / 12 volt = 6,25 Ampère.

Daarom hebben wij 10 jaar geleden direct de koelkast van boord gedaan. Het vlak onder de mast is onze koelkast en bevalt prima. De gaskist is nu verfhok en de accu gaat dagen mee.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#4
Misschien dat een compressor koelkast wat beter presteert.  Het verbruik zal wel zijn als de koelkast actief aan het koelen is. Dat is niet de hele tijd.  Absorptie koelt minder, heeft meer lawaai dan compressor koelkasten. Bovendien lijken deze laatste ook nog eens zuiniger te zijn.  Ik vond het altijd een fijne luxe om een koelkast aan boord te hebben.  Daarom hebben wij wat extra accucapaciteit laten plaatsen.
Antwoord
#5
Absorptie koelkasten gebruiken inderdaad erg veel, zowel op gas als elektrisch.

Jouw koelkast en die uit de link zijn in wattage gelijk. Alleen een nieuwe zal misschien een beetje beter geïsoleerd zijn.

Een compressor koelkast is véél zuiniger maar ook duurder.
http://www.dometic.nl/products/cooling/r...igerators/
Deze is twee keer zo duur maar heeft ook meer inhoud. Van 31l naar 45l
Moet het wel passen natuurlijk
Net zo breed
4cm lager
6cm dieper
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#6
40Watt / 12 Volt = 3,33 Ampère

Bij 40% van de tijd aan, kost dat 32 Ah per etmaal
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#7
Met koelaccus en eventueel koelelementen is daar nog wel wat aan te doen.  Wij namen altijd bevroren vlees mee en andere koude zaken die hun koelte afgaven aan de koelkast waardoor het verbruik wel meeviel. Er zijn wel manieren om iets aan je verbruik te doen maar een koelkast blijft een energieslurper die er wel voor zorgt dat je biertje / wijntje lekker koel is en je ook vers en lekker kunt eten zonder uit eten te gaan.  Daarmee was de berekening snel gemaakt: uit eten en drinken of wat vaker aan boord genieten van je zelf meegebrachte spullen en drankjes.  Die berekening pakt dan heel snel positief uit voor de aanschaf van een extra / grotere accu en aanhangende zaken.  Tenminste in ons geval was dat zo, ik dacht dat wij dat binnen een jaar wel hadden bespaard op extra horeca kosten.  Dat is echter een persoonlijke afweging en kan voor een ander heel anders uitpakken.
Antwoord
#8
Wij hebben een compressorkoelkast op marktplaats op de kop getikt, dan is hij ineens minder duur.
Blijft een energie slurper. We hebben 200Ah aan lichtaccu's, kunnen, afhankelijk van het weer en dus hoe hard de koelkast moet werken max 48 uur zonder walstroom voordat de accu's leeg zijn.
Op warme dagen is 24 uur wel het randje, dan vallen de accu's snel naar 50%.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#9
Uit het boven staande blijkt dus dat je met koelkast ALTIJD afhankelijk bent van walstroom en dus altijd in een haven moet liggen waar stroom is.

Om die reden is hij dus bij ons van boord. Mede door gebruik van een 55W zonnepaneel kunnen wij dagen of weken buiten een haven blijven, als er voldoende zon is. Dat geeft een enorme hoeveelheid extra vrijheid boven een koelkast........

Een zonnepaneel is altijd wel aan te raden.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#10
Het moge duidelijk zijn een koelkast kost energie maar een steen koud biertje is ook wat waard.
Wij hebben 300 amp aan accu's een eigen gebouwde koelkast met extra dikke 2c pur isolatie wij kunnen 3 dagen zonder stroom dan staan de accu's op ongeveer 65 %.
Op de motor zit een wat zwaardere dynamo en we hebben een serieuse acculader dus als we motoren zit het spul ook weer redelijk snel vol
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#11
(18-08-2016, 16:32)WADnWIND schreef: 40Watt / 12 Volt = 3,33 Ampère

Bij 40% van de tijd aan, kost dat 32 Ah per etmaal


40watt is het gemiddelde verbruik dus
40/12= 3,33
=80Ah per etmaal

Het vermogen is 75Watt


9m Huitema zeeschouw
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#12
(19-08-2016, 21:16)Eddy Keijzers schreef:
(18-08-2016, 16:32)WADnWIND schreef: 40Watt / 12 Volt = 3,33 Ampère

Bij 40% van de tijd aan, kost dat 32 Ah per etmaal


40watt is het gemiddelde verbruik dus
40/12= 3,33
=80Ah per etmaal

Het vermogen is 75Watt


9m Huitema zeeschouw

De genoemde compressor koelkast CRX50
 http://www.dometic.nl/products/cooling/r...igerators/
[url=http://www.dometic.nl/products/cooling/refrigerators/compressor-refrigerators/][/url] heeft c.a. 40Watt, dat is géén gemiddeld 40 watt!.
Dat wil dus zeggen dat het stroomverbruik ongeveer 40Watt is en niet genomen over een etmaal. 
De technische info klopt uberhaupt niet:
Er staat een stroomverbruik tussen de 1,1 en 1,7A bij 12 volt, dat is 13,4-20,4 Watt.
Ik denk dat ze ipv watt eigenlijk 40 Ah bedoelen.
1,7 ampere x 24 uur is 40,8 Ah. Het verbruik ligt dus tussen de 26,4-40,8 Ah per etmaal en dat is erg zuinig voor een koelkast aan boord.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
#13
(19-08-2016, 7:13)WADnWIND schreef: Uit het boven staande blijkt dus dat je met koelkast ALTIJD afhankelijk bent van walstroom en dus altijd in een haven moet liggen waar stroom is.

Om die reden is hij dus bij ons van boord. Mede door gebruik van een 55W zonnepaneel kunnen wij dagen of weken buiten een haven blijven, als er voldoende zon is. Dat geeft een enorme hoeveelheid extra vrijheid boven een koelkast........

Een zonnepaneel is altijd wel aan te raden.

Kwestie van plannen.
Zoals gezegd kunnen wij, afhankelijk van het weer 1 tot 2 dagen zonder walstroom of draaiende motor. En dat hangt er natuurlijk vanaf of je je koelkast gebruikt.
Als wij plannen om 3 dagen te zerven zonder walstroom en minimaal motor gebruik, dan stemmen we de inhoud van de koelkast daar op af. Dus dan geen zaken die koud moeten blijven.
Kwestie van prioriteiten stellen. Als we gaan varen KUNNEN we de koelkast gebruiken, maar het MOET niet.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#14
Ik ben het helemaal eens met Ferry.  Ook wij hadden berekend dat we zonder motor en zonder walstroom ongeveer drie dagen zonder haven/walstroom konden. Dit met het oog op droogvallen.  Een pv paneel is overigens een goed idee en daar zijn best wel goede resultaten mee te behalen. Als ik kijk wat die dingen hier op het dak produceren dan moet het bijhouden van een accu niet een heel erg grote opgave zijn.  Er is natuurlijk wel veel verschil in capactiteit maar de techniek gaat hard.
Antwoord
#15
Misschien is een koelbox een goed alternatief?
Wij hebben jaren geleden een Waeco CDF 18 gekocht. Blijft goed functioneren onder helling van tot 30 graden.
Capaciteit +10 / - 18. Wij gebruiken de box alleen maar om te koelen.
Inhoud 18 L.
verbruik 4,0 A.
Niet goedkoop, maar bevalt prima (geen aandelen overigens ...)
Aangesloten op de boordaccu van 105 Ah, kunnen we de koelbox een week gebruiken zonder de motor te hoeven gebruiken- de accu te laden.
(wij gebruiken geen walstroom..) Daarnaast gebruiken we in de zomer 's avonds voor een paar uurtjes twee schemerlampjes - 12 Volt.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)