This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Jonkerpaans zeeschouw, wie heeft er een.
Hallo mensen,

Nieuw op het forum en sinds een week of zes eigenaar van de Erszébet, een Jonkerpaans zeeschouw uit 1962. Ligplaats momenteel Strand Horst (bij Harderwijk). De zeeschouw in 2,5 dagen over gevaren van Zevenhuizen, via Rotterdam, de Hollandse IJssel, Amsterdam, Diemen Weesp en de Randmeren, waarbij een verstopte brandstofleiding roet in het eten gooide, maar we zijn er wel gekomen.
De zeeschouw is wel onderhouden, maar het kan allemaal net wat beter, dus het nodige werk is er wel. jammer is wel dat het plaatje met het embleem van Jonkerpaans niet meer aanwezig is, evenals het plaatje van SSRP (nr.325), waar deze schouw inmiddels weer is ingeschreven.
Maar ik heb gelezen dat er maar 11 zeeschouwen gemaakt zijn bij Jonkerpaans. Lijkt mij weinig. Ben wel benieuwd wie de andere eigenaren zijn. Misschien kunnen die mij meer vertellen over deze zeeschouwen.

Gr. Frans

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Leuk! en welkom!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
www.zeeschouw-bolster.nl .  Die zeeschouw is van mijn ex en is eind jaren 70 gebouwd naar ontwerp van L de Visser (kajuit ontwerp dan). Bolster heeft een zusterschip.
De gegevens zijn misschien wel op te vragen via de SSRP, misschien ook wel van andere eigenaren.  Ik heb al jaren geen contact meer met mijn ex. Ze woont voor zover ik weet in Zuidhorn en Bolster ligt of lag in Lunegat (DNZ).  Het plaatje op de foto is van Bolster gemaakt en was boven de ingang van de kajuit geschroefd.

Jonkerpaans maakte vooral motorschepen en af en toe een zeiljacht. https://www.ssrp.nl/netwerk/werven/schee...-dordrecht
Antwoord
(19-09-2016, 23:53)Fred schreef: www.zeeschouw-bolster.nl .  Die zeeschouw is van mijn ex en is eind jaren 70 gebouwd naar ontwerp van L de Visser (kajuit ontwerp dan). Bolster heeft een zusterschip.
De gegevens zijn misschien wel op te vragen via de SSRP, misschien ook wel van andere eigenaren.  Ik heb al jaren geen contact meer met mijn ex. Ze woont voor zover ik weet in Zuidhorn en Bolster ligt of lag in Lunegat (DNZ).  Het plaatje op de foto is van Bolster gemaakt en was boven de ingang van de kajuit geschroefd.  

Jonkerpaans maakte vooral motorschepen en af en toe een zeiljacht.  https://www.ssrp.nl/netwerk/werven/schee...-dordrecht
Hallo Fred,

Ik had inderdaad de site gezien en vind het jammer dat de site niet meer geupdated wordt. Haalde daar nog wel wat info vandaan. Heb wel een vraag. hebben jullie ook met een kluiver gevaren? Want ik zou graag de afmetingen willen weten van een kluiver. Van oorsprong zat er geen kluiver op dit type schip, maar op die van mij is er een kluiverboom gemaakt, maar helaas zit het zeil er niet bij. Verder zoek ik het originele plaatje van Jonkerpaans en de plaquette van de SSRP.
Antwoord
(21-09-2016, 6:33)grc3030 schreef: Hallo Fred,

Ik had inderdaad de site gezien en vind het jammer dat de site niet meer geupdated wordt. Haalde daar nog wel wat info vandaan. Heb wel een vraag. hebben jullie ook met een kluiver gevaren? Want ik zou graag de afmetingen willen weten van een kluiver. Van oorsprong zat er geen kluiver op dit type schip, maar op die van mij is er een kluiverboom gemaakt, maar helaas zit het zeil er niet bij. Verder zoek ik het originele plaatje van Jonkerpaans en de plaquette van de SSRP.

De 'ideale' afmeting voor jouw kluiver is afhankelijk van jouw tuig en trim van de mast en zwaarden en kan dus afwijken van een vergelijkbare zeeschouw.
Maar wil je de 'ideale' afmeting of is een tweedehands kluiver die in de buurt komt ook goed?
Ik zou eens een kluiver van een ander lenen en kijken of je met die afmeting weg komt.
Vooral aan de wind mag je boot niet 'te' lijgierig zijn.
En als de kluiver gehesen is moet de schoot ook de juiste hoek maken met het zeil, ongeveer 45 graden of naar het middel punt van het voorlijk.
Verder horen de banen natuurlijk parallel aan het achterlijk te lopen bij een platbodem.
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Hoi ,

Bolster heeft / had geen kluiver, dat vonden we niet nodig. We hebben er wel mee gevaren maar dus niet op deze schouw.
De site is bij de 'boedelscheiding' bij mij gebleven omdat mijn ex daar geen oren naar had om die bij te houden. Dus ik heb wel de site maar geen input meer.  De plaquette van de SSRP is wellicht nog wel te verkrijgen door contact op te nemen met het SSRP.  Die kunnen je wel vertellen wat je zou moeten doen om de inschrijving weer te activeren dan wel een kopie te verkrijgen van de plaquette.
Antwoord
(21-09-2016, 16:22)Fred schreef:

Hoi ,

Bolster heeft / had geen kluiver, dat vonden we niet nodig. We hebben er wel mee gevaren maar dus niet op deze schouw.
De site is bij de 'boedelscheiding' bij mij gebleven omdat mijn ex daar geen oren naar had om die bij te houden. Dus ik heb wel de site maar geen input meer.  De plaquette van de SSRP is wellicht nog wel te verkrijgen door contact op te nemen met het SSRP.  Die kunnen je wel vertellen wat je zou moeten doen om de inschrijving weer te activeren dan wel een kopie te verkrijgen van de plaquette.

Ik heb mij gelijk weer ingeschreven bij de SSRP, en ben inmiddels ook geaccepteerd omdat er vrijwel niets is veranderd aan de schouw. Ik heb inmiddels contact met enkele oud-eigenaren van mijn schouw. Misschien dat een van hen nog de originele plaquette heeft, want dat zou ik leuker vinden van een nieuwe bestellen bij de SSRP. Dit bestellen kan wel, aldus de site, en kan ook later nog.
Antwoord
(21-09-2016, 12:13)Eddy Keijzers schreef:

De 'ideale' afmeting voor jouw kluiver is afhankelijk van jouw tuig en trim van de mast en zwaarden en kan dus afwijken van een vergelijkbare zeeschouw.
Maar wil je de 'ideale' afmeting of is een tweedehands kluiver die in de buurt komt ook goed?
Ik zou eens een kluiver van een ander lenen en kijken of je met die afmeting weg komt.
Vooral aan de wind mag je boot niet 'te' lijgierig zijn.
En als de kluiver gehesen is moet de schoot ook de juiste hoek maken met het zeil, ongeveer 45 graden of naar het middel punt van het voorlijk.
Verder horen de banen natuurlijk parallel aan het achterlijk te lopen bij een platbodem.
Ik hoef niet zonodig een ideale afmeting en zou al tevreden zijn met een tweedehands kluiver. Maar omdat ik niet weet wat de eigenlijke maten zijn, weet ik ook niet precies wat ik moet kopen. maar ik wil mijn fok eens opmeten, en eventueel op de plek van de kluiver hangen om te kijken hoe dat toont. Volgens mij moet ik dan wel een aardig idee hebben van wat ik nodig heb. Kreeg elders wel een reactie van iemand die vertelde zelfs 3 kluivers te hebben, allen van verschillende afmetingen.
Antwoord
Meerdere kluivers en fokken is niet gek als geld en ruimte aanwezig zijn.
Ik zou dat ook wel willen, maar het wordt een bolle Jan/halfwinder
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)