This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
simpel 220V aan boord?
Ik ben op zoek naar een simpele oplossing om 220V aan boord te krijgen van mijn stalen zeeschouw, alles werkt gewoon op 12V en dat wil ik ook zo houden.
Het lijkt mij handig om als ik in een haven lig gewoon 220V aan boord te hebben via een paar stopkontakten voor een waterkokertje, opladers en misschien een lampje.
Ik heb al het een en ander gelezen en het klinkt allemaal ingewikkeld.
Wat ben ik van plan:
-Een waterdichte 220V aansluiting in de kuip (zoals je bij caravans ziet).
-Via de bakkist naar de kajuit en daar een paar stopkontakten te plaatsen.
-Misschien een stopkontakt voor een acculader (C-tek) in de motorruimte.

Eigenlijk is het dus een verlengsnoer maar dan met een onderbreking van kuip naar bakkist.

Is dit zo te maken of kom ik dan onveilige of schadelijke situaties tegen?

Groet,
Peter
Antwoord
Gewoon volgens de NEN1010 aansluiten

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Als je 3x2,5mm2 kabel gebruikt en alle verbindingen netjes in een doos weg werkt ben je al een heel eind.

9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Zou er wel een aardlek-schakelaar tussen doen. En geen min van de accu op het schip, naar alle apparatuur en verlichting dubbel aanleggen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
(03-11-2016, 17:22)wim schreef: En geen min van de accu op het schip, naar alle apparatuur en verlichting dubbel aanleggen.
Het ging om 230V~ toch?
Even goed een goede tip om het zo te doen bij 12V of 24V.

9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Zonder reclame te maken voor het merk, als je je boordnet en 230V net wilt koppelen is een scheidingstrafo wel een goed plan evenals een aardlek schakelaar.

https://www.victronenergy.nl/upload/docu...ers-NL.pdf
Antwoord
(03-11-2016, 19:49)Fred schreef: Zonder reclame te maken voor het merk, als je je boordnet en 230V net wilt koppelen is een scheidingstrafo wel een goed plan evenals een aardlek schakelaar.

https://www.victronenergy.nl/upload/docu...ers-NL.pdf

En mocht je dat te prijzig vinden, kun je van het zelfde merk de scheidingsdiode toepassen.

Er zijn bij de watersport zaken wel boekjes te krijgen over elektrische installaties.
Een interessante is "elektriciteit aan boord", daar staan best duidelijke tekeningetjes en uitleg in.
Aandachtspunt is in ieder geval electrolyse, wat je krijgt doordat een foutstroompje zich een weg gaat banen naar aarde, bijvoorbeeld een stalen damwand in de omgeving.
Dat zorgt voor een hoop roest en puttenen je krijgt niet verzonnen waar het vandaan komt.
Daarom is een scheidigstrafo of diode wel een aanrader.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Volgens mij wordt zo'n soort contactdoos bedoelt, en vanaf daar de benodigde wandcontactdozen in de boot.
[Afbeelding: Foto-S47VMV6F-D.jpg]
Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
CEE of Euro stekker heet zoiets geloof ik.
Antwoord
Ik heb het ook simpel gehouden.
Bij de jol is de 12 volts en 220 volts installatie gescheiden van elkaar en van het schip.
Het is net een luxe stroomhaspel. [Afbeelding: biggrin.gif]

De 220 volt komt in de bakskist binnen en gaat via de kokers naar de dubbele wandcontactdozen (wcd), een halverwege het schip en een bij de keuken.
In de motorruimte, in de bakskist en voor accu’s heb ik ook een waterdichte wcd's (van de Gamma) geplaatst.
De twee acculaders zijn alleen tijdens het gebruik aangesloten en anders hangt de stekker er gewoon naast.

Scheidingstrafo’s zijn overbodig want het is een gescheiden systeem.
Met je stroomhaspel aan boord is dat immers ook niet nodig.  [Afbeelding: shy.gif]
Antwoord
(04-11-2016, 10:36)Jollenbaas schreef: Ik heb het ook simpel gehouden.
Bij de jol is de 12 volts en 220 volts installatie gescheiden van elkaar en van het schip.
Het is net een luxe stroomhaspel. [Afbeelding: biggrin.gif]

De 220 volt komt in de bakskist binnen en gaat via de kokers naar de dubbele wandcontactdozen (wcd), een halverwege het schip en een bij de keuken.
In de motorruimte, in de bakskist en voor accu’s heb ik ook een waterdichte wcd's (van de Gamma) geplaatst.
De twee acculaders zijn alleen tijdens het gebruik aangesloten en anders hangt de stekker er gewoon naast.

Scheidingstrafo’s zijn overbodig want het is een gescheiden systeem.
Met je stroomhaspel aan boord is dat immers ook niet nodig.  [Afbeelding: shy.gif]

Dit is precies wat ik bedoel!
Dat moet toch probleemloos werken?
Op deze manier geen last van electrolyse of ander narigheid?

Antwoord
Nee hoor nergens last van.
Als je er maar voor zorgt dat de twee systemen aan boord gescheiden blijven.  [Afbeelding: smile.gif]
Antwoord
(04-11-2016, 15:33)Jollenbaas schreef: Nee hoor nergens last van.
Als je er maar voor zorgt dat de twee systemen aan boord gescheiden blijven.  [Afbeelding: smile.gif]

De twee systemen zijn niet meer gescheiden als er geladen wordt via een acculader toch?
Dat is hooguit een dag of een nachtje.
Antwoord
Is het niet zo dat via de acculader de 220 en de 12 volt met elkaar in verbinding komen??

Antwoord
(04-11-2016, 17:40)wim schreef: Is het niet zo dat via de acculader de 220 en de 12 volt met elkaar in verbinding komen??

Sorry niet goed gelezen, wij hebben de twee systemen ook gescheiden, in de vakantie gaat de lader wel eens wat meer dan een dag aan, eigenlijk gaat de lader gelijk met de walstroom aan. Dit is al jaren zo, of dat slim is weet ik niet?

Antwoord
Een lader heeft simpel gezegd een scheiding tussen 230V en 12V.
Een slimme lader kan je altijd aan laten staan
Als de accu bijna vol is gaat deze minder laden en als de accu vol is stopt het.

9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(04-11-2016, 18:32)Eddy Keijzers schreef: Een lader heeft simpel gezegd een scheiding tussen 230V en 12V.
Een slimme lader kan je altijd aan laten staan

Precies!
Maar mijn acculader 12v/30Ah voor de serviceaccu's staat hooguit een uurtje of 2 a 3 soms 4 uur te laden.
De geschakelde accu's van totaal 210 Ah zijn dan vol. Big Grin
Vervolgens gaat de stekker eruit en is de boel gescheiden.

De startacculader gebruik ik voornamelijk in de winter als de jol droog op de wal en onder de wintertent staat.

Ps.
Vergat ik nog: in de aarddraad is ook een galvanische scheider gemonteerd.
Antwoord
(04-11-2016, 21:09)Jollenbaas schreef: Ps.

De grootst mogelijk zwendel en kwakzalverij...
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(04-11-2016, 22:03)WADnWIND schreef:
(04-11-2016, 21:09)Jollenbaas schreef: Ps.

De grootst mogelijk zwendel en kwakzalverij...

Daar twijfel ik idd ook aan maar het verhaal was aannemelijk.  Undecided
Baat het niet dan......
Antwoord
Dank voor de reakties!
Ik hou van simpele maar doeltreffende oplossingen dus ga ik het op deze manier in orde maken.

Groet,
Peter
Antwoord
(04-11-2016, 10:36)Jollenbaas schreef: Scheidingstrafo’s zijn overbodig want het is een gescheiden systeem.

Een stroomhaspel is een oplossing voor een paar uur, dus geen vaste installatie aan boord.
Als je je installatie dus zo gebruikt is het inderdaad niet zo spannend, en leg helemaal geen enkele aarde aan de romp. Maar als je de stekker er vaak langer in hebt zitten wanneer je bijvoorbeeld in de thuishaven ligt dan moet je toch even nadenken.
Wanneer er namelijk door een klein defect een lekstroompje naar aarde ontstaat, dan wordt het lachen.

Lees dit maar eens door:
http://bds.home.xs4all.nl/info_artikel/0...37;_38.pdf

Denk vooral niet te veel aan de kosten, maar ook aan je eigen veiligheid en het behoud van je schip Wink
Nogmaals, als je incidenteel het Duitse landvast inprikt is er niets aan de hand, maar als je vaker inprikt moet je er toch even goed over nadenken. 
Uit ervaring weet ik, dat als je het eenmaal hebt... Dan ga je het ook gebruiken.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Zo'n lekstroompje zou dan normaalgesproken na de druppellader in het 12 volts circuit moeten zitten, en dan heb je dat dus ook wanneer je geen 220 aan boord hebt, en via die 220 je accu op peil houdt. (Volgens mij)

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
(06-11-2016, 9:06)Ferry schreef:
(04-11-2016, 10:36)Jollenbaas schreef: Scheidingstrafo’s zijn overbodig want het is een gescheiden systeem.

Een stroomhaspel is een oplossing voor een paar uur, dus geen vaste installatie aan boord.
Als je je installatie dus zo gebruikt is het inderdaad niet zo spannend, en leg helemaal geen enkele aarde aan de romp. Maar als je de stekker er vaak langer in hebt zitten wanneer je bijvoorbeeld in de thuishaven ligt dan moet je toch even nadenken.
Wanneer er namelijk door een klein defect een lekstroompje naar aarde ontstaat, dan wordt het lachen.

Klopt helemaal!
Maar als je aan de walstroom ligt zonder enige stekkerverbinding met de acculader(s) is er niets aan hand.
Er is immers geen contact met het schip zelf.  Shy

Een paar uurtjes de acculader aan en daarna de stekker er weer uit - wat ik al 12 jaar doe - gaat prima en zonder elektrolyse oid.
Antwoord
Er ontstaat wat verwarring over lekstroom.

de term "lekstroom" wordt bij accu installatie's (zoals ons 12V boordnet) voor een klein stroompje wat gaat lopen in het circuit waardoor je accu's "leeg lopen".

Aangezien het hier gaat over de 230V installatie is dat niet de lekstroom waar ik het over heb, ik bedoel daarmee de lekstroom tussen de fase en aarde.
Wanneer om een of andere reden een stroompje gaat lopen door je romp, en dat stroompje is afkomstig van de walstroom, kun je gevaarlijke situaties krijgen, of door elektrolyse lelijke put corrosie.

Dus: wanneer je aan de walstroom ligt, zonder enige stekker verbinding met de acculaders kan er NOG STEEDS een lekstroompje lopen, via aarde. Of via de romp, door het water naar een stalen damwand die als aarde fungeert. of via jou naar aarde als je toevallig de zijstag beet pakt als je op de wal staat of... wat dan ook.

Kortom: een lekstroom in het 12V circuit heeft niets te maken met een lekstroom in het 230V circuit.
En juist een lekstroom in het 230V circuit kan een linke zijn en moet je zien te voorkomen. Vooral dat hij door jou loopt wanneer je aan / van boord stapt, of via je romp het schip verlaat en daarrnee de boel aantast.

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Dan moet de aarde van die 220 volts installatie wel op een of andere manier verbinding maken met je schip, en wanneer het binnenkomt op zo'n CEE-contactdoos, en er daarna 1 of 2 wandcontactdozen op aangesloten zijn, zie ik niet in hoe dat mogelijk is. Dan is de hele installatie los van je schip, en is het vergelijkbaar met een haspel die aan boord staat en waarop je een boormachine o.i.d. aansluit. 

Groet, Jack.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)