This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Propyleen glycol als antivries?
#1
Information 
In de database van 20M van Henk Bos, las ik in een artikel over antivries waarin hij het gebruik van propyleen glycol als milieuvriendelijke vervanger van de gewone antivries aanbeveelt. Net zag ik bij de dierenwinkel dat spul staan, wat denken jullie? Gebruiken of niet?
   

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#2
Dierenwinkel?
Mooi voor je kat of hond, blijft die ook antivries...Smile
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#3
Ik ben er ook op overgestapt.
Voor het toilet gebruik ik wel nog de oude om hem op te maken.
Deze gaat toch de ceptictank in
In het voorjaar de motor starten en zonder opvangen weg varen
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#4
En nog goed voor het milieu Smile
Idea Big Grin
Antwoord
#5
Ik gebruik 50% spiritus  en 50% water, beschermd tegen -18 graden.  Dat gebruikten ze al in 1863 in de stadsgas meters

   

veel goedkoper en nog beter voor het milieu.

ik doe er wel en scheutje afwasmiddel door ivm het vast raken van de rubbers of kogel. Dit recept gebruik ik nu sinds 2006.
De 50/50 verhouding komt ongeveer overeen met 37% alcohol.

In de motor heb ik altijd al koelvloeistof (gesloten circuit)
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#6
Voor zover ik weet is alcohol giftig en dan met name methanol. Dus toch niet zo goed voor het milieu.
Antwoord
#7
Da's tegen de algen aangroei Smile

En jij gelooft dat dat glycol spul wel goed is voor het milieu.............

Volgens mij groeit je neus al
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#8
Glycol is in ieder gevel een stuk beter dan methanol.
Het breekt met tien dagen volledig af en is in kleine hoeveelheden niet giftig.
https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Methanol
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Propylene_glycol Engels
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#9
Anti vries is meestal ethyleen glycol, en giftig.

Propyleen glycol is niet (of minder) giftig. Vanuit mijn werk weet ik dat in installaties in de levensmiddelen industrie NOOIT ethyleen glycol gebruikt mag worden, maar propyleen glycol.

Zit trouwens ook in tandpasta. Tongue

Ik heb voor dit jaar ook propyleen glycol gekocht, dat zelfde spul waarmee je je drinkwater systeem winterklaar kan maken.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#10
Wat dacht je hier van?

http://www.georgekniest.nl/catalogus/ver...antivries/
Groet

Ad

’t Mag waaien, stil staan, vloeien of ebben,
Wie niet waagt, die zal niet hebben.   (Cats)
Antwoord
#11
Ik snap het allemaal niet zo erg...
- Je maakt je drinkwater tank helemaal leeg, toc?
- Je laat je motor leeg lopen, als er al geen koelvloeistof in zit.
- Lost even het dekseltje van je waterpomp, ook leeg.
- Je laat je waterslot van de uitlaat ook leeg lopen.
- Pompt je toilet helemaal leeg tot de lucht borrelt door de afsluiter en dan dicht. (lucht in de kogel)
- Je laat je wierpot leeglopen of blaast er lucht in tot het buiten borrelt en dan dicht? (lucht in de kogel)

Hoe moeilijk kan het zijn?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#12
(17-11-2016, 16:49)WADnWIND schreef: Ik snap het allemaal niet zo erg...
- Je maakt je drinkwater tank helemaal leeg, toc?
- Je laat je motor leeg lopen, als er al geen koelvloeistof in zit.
- Lost even het dekseltje van je waterpomp, ook leeg.
- Je laat je waterslot van de uitlaat ook leeg lopen.
- Pompt je toilet helemaal leeg tot de lucht borrelt door de afsluiter en dan dicht. (lucht in de kogel)
- Je laat je wierpot leeglopen of blaast er lucht in tot het buiten borrelt en dan dicht? (lucht in de kogel)

Hoe moeilijk kan het zijn?

In mijn geval:
Voor de zekerheid.
Dat er ergens lucht verpompt wordt, geeft mij geen vertrouwen dat al het water er uit is, evenzo met het aftappen van het motorblok etc.

Watertank halen we leeg, waterpomp koppelen we los en laten we leeglopen, dat geloof ik verder wel. Maar de afsluiters onder de waterlijn en de motor... Om er zeker van te zijn dat de zaak niet kapot vriest heb ik liever dat het laatste beetje water vermengd is met antivries.

Ben ik overigens wel benieuwd waarvoor jij dat spiritus mengsel gebruikt, als het allemaal zo makkelijk is Tongue
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#13
Voor de zekerheid Smile
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#14
Aha. Je bedoelde vooral te zeggen dat het allemaal zo'n gedoe is. --> ben ik het mee eens. Toch weer een paar uurtjes zoet geweest om alles leeg te blazen en gevuld te krijgen met anti-vries afgelopen zaterdag. Tongue
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#15
Ons schip blijft in het water. De kans dat een afsluiter bevriest is dan al klein. De romp geleid de de warmte van het water redelijk, dus voordat het daar beneden vriest.
Zonder verwarming in de roef op tafel nooit lager gemeten dan -6 graden, terwijl het buiten -21 was. Het vlak en de huid zijn dus warmer.

Toch die ik er mijn antivries in Smile
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#16
(22-11-2016, 9:53)WADnWIND schreef: Ons schip blijft in het water. De kans dat een afsluiter bevriest is dan al klein. De romp geleid de de warmte van het water redelijk, dus voordat het daar beneden vriest.

Toch die ik er mijn antivries in Smile

Precies.
Ik wil niet diegene zijn die tijdens de dooi ontdekt dat er een afsluiter is gaan lekken door vorstschade.
Overigens wil ik ook niet diegene zijn die dacht "Waarom is onze mast ineens zo kort?"" en dat blijkt dat de rest onder water ligt.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)