Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
3 of 4-blads schroef
#1
Afgelopen jaar had ik nog steeds veel last van cavitatie. Zeer veel onrust in het oppervlaktewater en ' gegrom' die uit de romp en het water omhoog steeg.
Ik heb het probleem voorgelegd aan het goed bekendstaande bedrijf Bakker Ijlst in Ijlst.
Hun analyse was er snel: met verandering van spoed of andere maatregelen is het effect te gering. Zij adviseren een 4 blads schroef en garanderen bijna een forse afname van het probleem. Na enig speurwerk op internet kom ik overal dezelfde mening tegen die ik heb samengevat:

VOORDELEN
3 BLADSSCHROEF
Hogere snelheden
Goedkoper
Meer grip bij hogere toerentallen

4 BLADSSCHROEF
Acceleren beter
Hogere stuwkracht
Verbeteren stuurgedrag
Reageert sneller op gashendel
Beter in balans/rustiger
Minder slijtage aan de schroef
Minder vibraties
Voor zwaardere boten
Meer grip bij lagere toerentallen
Geschikter in ruw water

Als ik het zo allemaal lees denk ik: ' waarom hebben we niet allemaal een 4-bladsschroef'?
Ik overweeg een vierbladsschroef te laten plaatsen.

Heeft iemand ervaring met een 3 of 4 bladsschroef op dezelfde boot?

Pieter
Antwoord
#2
   

Ter info:
https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=482

Bakker ijlst is erg kundig.

4 blads heeft meer weerstand tijdens zeilen
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#3
https://www.motorboot.com/techniek/belas...e-schroef/
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#4
dank voor de aanvulling van de weerstand door een blad extra.

Ik denk dat het motorbootartikel meer over resonantie binnen de boot gaat en minder over cavitatie.

Ik ga de vraag nog eens uitgewerkt bij Bakker Ijlst leggen.
Antwoord
#5
(15-01-2017, 20:43)Elswout schreef: dank voor de aanvulling van de weerstand door een blad extra.  

Ik denk dat het motorbootartikel meer over resonantie binnen de boot gaat en minder over cavitatie.

Ik ga de vraag nog eens uitgewerkt bij Bakker Ijlst leggen.

Doe hem maar de groeten van die "man met de tipplaat schroef" Wink
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#6
zal ik doen
Antwoord
#7
Wij hebben ook wat gezeur gehad met de schroef.

De vorige eigenaar van onze boot had het niet zo goed voor elkaar. Hij had de motor die er in stond 2e hands gekocht, inclusief schroef en dat zo in de schouw gemeubeld.
Ik heb geen idee waar het vanaf kwam, maar ik vermoed een lichter schip. als het daar al op klopte.
Wij hebben de schroef laten verstellen bij onze schroeven dokter om de hoek, die adviseerde, omdat de diameter eigenlijk fors te klein was, om de spoed te vergroten. Eventueel kon een 4 blads schroef ook een mooie oplossing zijn, echter raden zij aan om i.v.m. de kosten eerst voor een paar tientjes de huidige schroef te verstellen en dat eens te proberen.
Was voor ons een hele verbetering, hoewel ik nog steeds overweeg een 4 blads er onder te hangen.

Het verhaal staat hier:
https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=152
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#8
Ik zou eerst dit maar eens lezen:
https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=482

https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=400

https://www.platbodemforum.nl/attachment.php?aid=445

http://www.vicprop.com/displacement_size.php
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#9
Ik zou nog eens laten weten wat het gevolg is geweest van de verandering van een 3-blads naar een 4-blads schroef.
De 4-blads schroef is er aan het begin van het seizoen aangezet met als doel de cavitatie te verminderen.
Het effect van de omzetting is geweest dat de cavitatie licht is afgenomen, maar minder dan ik had gehoopt.
Wat wel belangrijk veranderd is is dat de motor duidelijk rustiger is geworden (conform de voorspelling van bakker-ijlst) en er meer vermogen is bij lage toerentallen en dat is heel prettig.

Cavitatie evenwel nog duidelijk aanwezig.
Antwoord
#10
(14-01-2018, 17:55)Elswout schreef: Ik zou nog eens laten weten wat het gevolg is geweest van de verandering van een 3-blads naar een 4-blads schroef.
De 4-blads schroef is er aan het begin van het seizoen aangezet met als doel de cavitatie te verminderen.
Het effect van de omzetting is geweest dat de cavitatie licht is afgenomen, maar minder dan ik had gehoopt.
Wat wel belangrijk veranderd is is dat de motor duidelijk rustiger is geworden  (conform de voorspelling van bakker-ijlst) en er meer vermogen is bij lage toerentallen en dat is heel prettig.  

Cavitatie evenwel nog duidelijk aanwezig.

Toen ik afgelopen voorjaar je schouw bewonderde, heb ik gewezen op de hoekige afwerking van de scheg, vlak voor de schroef. Zo'n platte kant geeft een rommelige en onrustige toevloeiïng van het water naar de schroef, en veroorzaakt ook een drukverlaging aan de voorkant van de schroef. Dat versterkt de cavitatie.
Ik raad (nogmaals) aan om dat achterkantje van de scheg te "knijpen",  zodat 't water mooi naar de schroef kan stromen.
Dat zal de rust enorm ten goede komen.

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#11
Beste Wim,

Ik herinner me je advies en het is wellicht een idee voor volgende winter (dit jaar blijft de boot in het water). Je gaf toen al aan dat door de brede scheg aan de achterzijde (6 cm ) er mogelijk te weinig water bij de schroef zou komen of het stromingsproces hierdoor verstoord zou worden. Ik heb een 'brede' scheg aan de achterzijde overigens bij meerdere platbodems gezien, dus kennelijk is het geen uitzondering.
Wederom dank voor het meedenken.

Mast staat er overigens mooi bij!

groet
Pieter
Antwoord
#12
Die brede scheg blijkt niet altijd te zorgen voor cavitatie, althans niet bij ons. Ok heb de scheg "genepen" door er driehoekig kunststof profiel op te lijmen. Een keer gedaan op het Wierummer wad tijdens een droogvallen.. na 3-4 jaar zit het nog steeds met Polymax, maar het heeft niets geholpen tegen cavitatie.

Ik lag een keer aan een steiger met zeer helder water in Whilhelmshaven, daar kon ik zien dat er bij bepaalde toerental b.v. een cortex ontstond aan de schroefblad tops.

In ons geval wijdt ik het aan het volle achterschip en dat de schroef te dicht op de romp zit. Het water wat onder de romp vandaan stroomt moet gelijk door de schroef.
Als ik tijd heb wil ik dit voorjaar een vulplaat tussen de koppeling en schroefas maken. Ik moet dan ook een kortere dopmoer maken/zoeken .

   

   
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#13
Aan wadnwind.

Bij jou zie je ook een brede achterzijde waar de schroef op gemonteerd is; sommige platbodems hebben een achterzijde die geleidelijk smaller wordt naar achteren tot de beide zijkanten tegen elkaar aankomen. Dat zou minder wervelingen dus cavitatie moeten geven. Ik vind dat een logische gedachte; is dat niet iets wat eerst geprobeerd moet worden ook al is het bewerkelijk (lassen en daarna een nieuw verfsysteem)?
Antwoord
#14
Nou, dat hangt erg van de bouwwijze af. Ons schip is bijna op de stevens gebouwd, ik bedoel daarmee dat de beide stevens eerst op de kielzool van 25mm gelast zijn en toen de huidplaten (6mm) er tegen aan gelast. De stevens zijn dus geen cosmetisch werk, die lopen echt nog door aan de binnenzijde. De stevens zijn trouwens 8 mm dik.

Hier een foto van het de achterpiek onder het achterdekje in de kuip. Daar zie je dat de steven echt als een kokerconstructie gemaakt is en loopt helemaal door tot de kielzool. de schroefas gaat er wel nog doorheen, maar jet is zwaar gebouwd. De 2 RVS gebogen pijpen zijn de luchtinlaat van de machinekamer.

   

Dat is dus niet zomaar "even" ijzerwerk. Uiteindelijk kan alles, maar hoeveel moeite en geld ga je daar instoppen?

Het maken van een vulplaat tussen de koppeling en schroefas is heel wat makkelijker.......
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#15
Dan staat een ' verbouwing' inderdaad niet meer in verhouding tot de winst (wat minder cavitatie).
Graag hoor ik tzt wat het effect is van de vulplaat.

succes
Antwoord
#16
@WadnWind
Wat is er met je schroef gebeurd?
Antwoord
#17
Bij de jol is de achterzijde van de kielstrook (dikte 30mm) afgewerkt met een massief halfrond.

   
Antwoord
#18
Achterzijde loopt mooi naar elkaar toe met als eind een ronding. Geeft vast minder turbulentie.
Antwoord
#19
(16-01-2018, 19:46)Jollenbaas schreef: @WadnWind
Wat is er met je schroef gebeurd?

Op de bovenste foto zie je een blad scheef staan, op een paaltje op de plaat onder de vuurtoren van Vlie.
Verder heb ik een tipplaatschroef, kleinere diameter, hoger rendement. Zeer tevreden over.

https://www.platbodemforum.nl/showthread...t=tipplaat
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)