Peiling: Heb je een marifonie certificaat ?
Deze peiling is gesloten.
Nee, en ook geen marifoon
20.69%
6 20.69%
Nee en wel een marifoon
3.45%
1 3.45%
Basiscertificaat
41.38%
12 41.38%
Marcom - B
10.34%
3 10.34%
SRC
10.34%
3 10.34%
Marcom - A
10.34%
3 10.34%
LRC
0%
0 0%
Anders (toelichten)
3.45%
1 3.45%
Totaal aantal stemmen: 29 100%
* U hebt op deze optie gestemd. [Resultaten weergeven]

Waardering:
  • 12 stemmen - gemiddelde waardering is 3.42
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Marifoon certificaat
Thumbs Up 
Hebben jullie een marifoon aan boord en de daarvoor benodigde kwalificatie ?
Antwoord
Toen we het IJsselmeer gingen bevaren heb ik besloten toch maar een certificaat te halen voor een marifoon en het apparaat zelf. Ik heb een SRC en twee marifoons aan boord, een vaste en een handheld. Die laatste is handig bij bruggen en havens. De SRC heb ik bij Aquaplanning gehaald en dat was met wat voorbereiding online en het doorlezen van een boekje in een dag geregeld. Toen ik er aan begon was ik volledig blanco met betrekking tot deze materie.
Antwoord
Zelf heb ik wel een marifoon certificaat, dit is natuurlijk vanuit mijn werk verplicht maar ik zou hem ook zeker halen en gebruiken als ik alleen maar in de pleziervaart zat. De marifoon die we op de schouw hebben is een icom M 505 . Dat is een vaste marifoon waarbij er een extra hoorn geplaatst kan worden met alle bedienings functies deze ligt dan indien nodig in de kuip.
Antwoord
Ik heb een SRC. Was inderdaad appeltje eitje. Marifoon heb ik ook, maar moet ik nog ergens tussen de zooi vandaan plukken. Rolleyes In ieder geval nog niet aangesloten.
Wil tzt nog wel een handheld erbij voor bruggen- en sluiswerk.
Antwoord
Ik heb een basiscertificaat. Aan boord van de zalmschouw hadden we een sailor RT2048, die ga ik nog een keer als 2e inbouwen in de zeeschouw.

Voor op de zeeschouw hebben we een Standard Horizon 2100GX, met AIS ontvanger. Handig, en leuk speeltje hier rond de grote rivieren. Is officieel een DSC marifoon, waar je dan weer een marcom A (+B?) certificaat voor nodig hebt. Deze functies heb ik dan ook laten blokkeren, voorlopig gebruik ik hem gewoon als een binnenwater marifoon met AIS ontvanger.

Voordeel van de standard horizon is dat er een losse (waterdichte) handset bij kan, die je weer kunt monteren in de omgeving van je roer, of waar je dat handig vind voor tijdens het varen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
B is minder dan A in marifonie. Dus voor een DSC/GMDSS marifoon heb je of minimaal SRC of Marcom B nodig. Zolang jij de marifoon op ATIS mode hebt staan is er niks aan de hand als je het mij vraagt. DSC mode mag je toch alleen op zee (niet de waddenzee) gebruiken. Wij hebben een Avansea (Navimo) handset en een Garmin VHF100i marifoon.
Antwoord
Heb zelf ook een dsc marifoon vorig jaar geplaatst en mijn basiscertificaat gehaald. Merkte later dat dit niet voldoende was en heb vandaag maar marcom b examen gedaan om toch voldoende gecertificeerd te zijn Smile.

Ik heb ook een standaard horizon (incl dsc d) met een handheld buiten. Alleen niet de ais functie. Heb wel een gps ontvanger op de marifoon aangesloten waardoor ook waypoints zichtbaar zijn op de handheld. Is al zeer handig gebleken op het ijselmeer bij slecht zicht.
Antwoord
Heb m'n basiscertificaat en wil nog wel eens m'n marcom B gaan halen. Begreep dat daar tegenwoordig een verplicht deel praktijk inzit. Heb naast marifonie ook nog m'n zendamateur licentie (F) PE2DOC
Antwoord
Verplichte deel afgelopen naandag gedaan. Als je al regelmatige maridoongebruiker bent is dat niet moeilijk. Eerste uurtje uitleg over apparatuur en daaran een toets dat je het kunt. Buiten dat het veel kost is het niet moeilijk.
Antwoord
Ik ben in het bezit van een Marcom-B certificaat. Heb deze ivm mijn werk gehaald en gebruik vrijwel dagelijks marifoon. Is voor mij dus gesneden koek. Heb aan boord een Uniden DSC marifoon. Deze is niet vast ingebouwd maar is eenvoudig te demonteren zoals nu tijdens de winterstalling de marifoon niet aan boord is. Hangt in het seizoen in de deuropening.
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

http://www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
'k Heb een standaard Horizon en een basiscertificaat.

Groet Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ssst, ik ben zo'n nerd die natuurlijk weer alles heeft ;-) Noemen ze ook wel beroepsdeformatie

- Marcom-A
- Radio amateur (full)
- Docent Marcom-A op de EZS.nl
- radar waarnemer
- BRM
- OSC

Een Icom M505 marifoon en True heading AIS transponder.
( wie appelen vaart....)

Gelijk de hele pol weer uit balans....
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
SRC en ook de UBI voor binnenvaart...
Antwoord
(04-10-2014, 21:35)Olaf 225VC schreef: SRC en ook de UBI voor binnenvaart...

(wat is UBI????)Huh
Antwoord
Onze schouw heeft nog nooit stroom aan boord gezien, nu met het inbouwen van de motor zal er wel enige stroomvoorziening komen. Marifoon alleen in mijn periode in de chartervaart gebruikt.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
(02-12-2014, 21:44)Bruinvisch schreef: Onze schouw heeft nog nooit stroom aan boord gezien, nu met het inbouwen van de motor zal er wel enige stroomvoorziening komen. Marifoon alleen in mijn periode in de chartervaart gebruikt.

Toch niet op de tjalk Bruinvis???
Antwoord
(03-12-2014, 22:42)WADnWIND schreef: Toch niet op de tjalk Bruinvis???

Nee, die is al een halve eeuw van Cees Dekker, bedacht mij pas later de reputatie die aan de naam Bruinvisch is verbonden. Vonden de naam toendertijd goed bij onze houten schouw passen. Oorspronkelijke naam was "Zeepaardje"

Heb in de 80er jaren als maat en zetschipper gevaren vanuit Zwartsluis, Appingedam en Zoutkamp.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
(04-12-2014, 8:21)Bruinvisch schreef: Heb in de 80er jaren als maat en zetschipper gevaren vanuit Zwartsluis, Appingedam en Zoutkamp.

We wachten.............Rolleyes
Antwoord
(02-12-2014, 20:08)WAD schreef:
(04-10-2014, 21:35)Olaf 225VC schreef: SRC en ook de UBI voor binnenvaart...

(wat is UBI????)Huh

oh, sorry - dat is een duitse afkorting: "UKW-Sprechfunkzeugnis für den Binnenschiffahrtsfunk" - geen idee wat dat in nederland is Smile
Antwoord
(02-02-2015, 13:58)Olaf 225VC schreef:
(02-12-2014, 20:08)WAD schreef:
(04-10-2014, 21:35)Olaf 225VC schreef: SRC en ook de UBI voor binnenvaart...

(wat is UBI????)Huh

oh, sorry - dat is een duitse afkorting: "UKW-Sprechfunkzeugnis für den Binnenschiffahrtsfunk" - geen idee wat dat in nederland is Smile

UKW-spechfunk ken ik, maar UBI is ook in Dl onbekend.
In Nederland heet dat gewoon marifoon met basis certificaat
Antwoord
UKW funkschein ken ik wel?
Antwoord
(02-02-2015, 18:31)WAD schreef: UKW funkschein ken ik wel?

Zo te zien allemaal hetzelfde

[Afbeelding: Ausweis-200-280.jpg]
Antwoord
Oké,,,,
Antwoord
Bassiscertificaat en een Shipmate RS8300
Antwoord
Basiscertificaat
Shipmate RS8300 met tweede Hoorn
Icom handmarifoon
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)