This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mast met rotte plekken
#1
Na mijn mast kaal gehaald te hebben blijkt bij de top van de mast, waar de ijzeren ring zit voor het aangrijpen van de tuigage enkele rotte plekken te zitten.
Deze zijn veroorzaakt door gebruik van roestende schroeven die de ring op de plaats moeten houden met als gevolg een paar rotte plekken op een positie waar ik ze net niet kan hebben.
Ik heb het verpulverde hout eruit gepeuterd en zo goed mogelijk schoon gemaakt.
Is er een goedje waarmee ik deze plekken kan behandelen tegen verdere aftakeling van het hout, maar vooral: kan ik de gaten die nu zijn ontstaan met iets opvullen zodat ik nieuwe (roest vaste) schroeven op deze plek die nu is ontstaan er weer in kan schroeven. Ben benieuwd naar de optie's!
mvrgr
Jacco
Antwoord
#2
Meestal is het houtrot binnen in de mastkern nog erger.
Juist op deze plaats komt veel kracht te staan!
Er is m.i. helaas maar een optie: de zaag erin en een geheel nieuwe masttop maken.
Met houtlassen van 1 op 10 en de juiste 2 componenten lijm (karamelkleurige) wordt het weer net zo sterk als voorheen!
Antwoord
#3
Met epoxy vullen of nieuwe stukken er op lijmen, als het niet te erg is.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#4
Wanneer je denkt dat de oplossing van @jollenbaas nog niet nodig is zou je dit kunnen gebruiken.
https://www.bol.com/nl/p/repair-care-dry...country=BE
Voor de goede hechting wel in combinatie met dit.
https://www.bol.com/nl/p/repair-care-dry...country=BE
Je kunt dat ook uitstekend gebruiken om nieuwe stukken hout in de mast te lijmen.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#5
Heb je foto's van de rotte plekken?
Bolschipper
Antwoord
#6
Ik denk dat sommige dingen toch voorbij gaan aan mensen:
http://www.lc.nl/friesland/TNO-onderzoek...96865.html
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/670080...t-amicitia

Jollenbhaas geeft een goede manier aan, maar is wel veel meer werk.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#7
(22-01-2017, 20:40)WADnWIND schreef: Ik denk dat sommige dingen toch voorbij gaan aan mensen:
http://www.lc.nl/friesland/TNO-onderzoek...96865.html
http://www.omropfryslan.nl/nieuws/670080...t-amicitia

Jollenbhaas geeft een goede manier aan, maar is wel veel meer werk.

Zonder gezien te hebben hoe erg het probleem is zou ik niet zo stellig willen zijn. Je suggereert tenminste dat de oplossing van @jollenbaas de beste is.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#8
Ik zou eerst met een Forstnerboor van 1,5 alle rottigheid om de schoefgaatjes heen weg boren. Je moet alles weg krijgen anders gaat het toch weer verder rotten. M.a.w. rottigheid nooit wegkrabbben het is geen kozijn.
Wanneer je zeker bent dat je alle rottigheid te pakken hebt kun je er een paar proppen (liefs zelfde houtsoort) met epoxy er in lijmen. Je hebt dan meteen een zo genoemd epoxybusje voor je nieuwe schroeven. 
Wanneer de rottigheid groter is dan zou ik toch voor de oplossing van Jollebaas gaan. Je kunt zoals WadnWind al zegt geen risico nemen met een slechte reparatie (ook niet bij geplande verkoop).
Antwoord
#9
Beste mensen,
Sta mij toe om een klein college te geven. Ik ben (onder andere) mastenmaker en heb in mijn 33 jarige carriere heel wat masten onder handen gehad.

Rotte plekken in een mast staan nooit op zichzelf. Rot wordt veroorzaakt door schimmel. Tegen de tijd dat je rotte plekken ziet, is de schimmel al heel veel verder door het hout verspreid, soms al meters verder.
Plekjes uithakken of -boren en dan opvullen met stukkies hout en/of epoxy is goed bedoeld, maar vergelijkbaar met Groningse aardbevingsschade verhelpen met een nieuw behangetje over gescheurde muren. Volstrekt zinloos, dus.

Hou alsjeblieft goed in gedachten dat er op een mast grote krachten komen, en vooral rond de hommerband (die verdikking waar de onderste beslagband op ligt). Aangezien de verstaging daar aangrijpt, zou je die plek kunnen beschouwen als een goed gefixeerd punt. Een stukje daarboven zit vaak de fokkeval, en bijna altijd de piekeval.
Juist die piekeval  geeft heel sterke statische en dynamische belasting aan de masttop. Bedenk: als je hoog-aan-de-wind de grootschoot nog eens lekker aanscheurt, of met slaand grootzeil overstag stuitert, dat al die kracht door de piekeval wordt opgevangen.
Ook de fokkeval en de kluiverval kunnen er lekker aan scheuren: kijk maar eens naar boven wat er gebeurt als de kluiver staat te donderjagen en plotseling volvalt.
De masttop krijgt er dus enorm van langs: hij wordt als het ware heen en weer gescharnierd met de hommerband als draaipunt.

Het vergt niet veel voorstellingsvermogen om te verzinnen wat er dan gebeurt met de mast, als juist bij die hommerband allerlei gaten zijn opgevuld met goedbedoelde klonten rommel.

Je hoeft je mast echt niet naar mij te brengen (ik heb werk genoeg), maar ga er alsjeblieft verstandig mee om. Er er al veel te veel naar beneden gedonderd.
Bij beperkte rot is een oplossing, zoals door jollenbaas genoemd, te overwegen.
En hou epoxy heeeeel ver bij masten vandaan!
Sterkte,
Wim.
Antwoord
#10
Je hebt het goed verwoord Wim!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#11
(27-01-2017, 14:25)Berghout-2 schreef: D Berghout-2
Beste mensen,
Sta mij toe om een klein college te geven. Ik ben (onder andere) mastenmaker en heb in mijn 33 jarige carriere heel wat masten onder handen gehad.

Rotte plekken in een mast staan nooit op zichzelf. Rot wordt veroorzaakt door schimmel. Tegen de tijd dat je rotte plekken ziet, is de schimmel al heel veel verder door het hout verspreid, soms al meters verder.
Plekjes uithakken of -boren en dan opvullen met stukkies hout en/of epoxy is goed bedoeld, maar vergelijkbaar met Groningse aardbevingsschade verhelpen met een nieuw behangetje over gescheurde muren. Volstrekt zinloos, dus.

Hou alsjeblieft goed in gedachten dat er op een mast grote krachten komen, en vooral rond de hommerband (die verdikking waar de onderste beslagband op ligt). Aangezien de verstaging daar aangrijpt, zou je die plek kunnen beschouwen als een goed gefixeerd punt. Een stukje daarboven zit vaak de fokkeval, en bijna altijd de piekeval.
Juist die piekeval  geeft heel sterke statische en dynamische belasting aan de masttop. Bedenk: als je hoog-aan-de-wind de grootschoot nog eens lekker aanscheurt, of met slaand grootzeil overstag stuitert, dat al die kracht door de piekeval wordt opgevangen.
Ook de fokkeval en de kluiverval kunnen er lekker aan scheuren: kijk maar eens naar boven wat er gebeurt als de kluiver staat te donderjagen en plotseling volvalt.
De masttop krijgt er dus enorm van langs: hij wordt als het ware heen en weer gescharnierd met de hommerband als draaipunt.

Het vergt niet veel voorstellingsvermogen om te verzinnen wat er dan gebeurt met de mast, als juist bij die hommerband allerlei gaten zijn opgevuld met goedbedoelde klonten rommel.

Je hoeft je mast echt niet naar mij te brengen (ik heb werk genoeg), maar ga er alsjeblieft verstandig mee om. Er er al veel te veel naar beneden gedonderd.
Bij beperkte rot is een oplossing, zoals door jollenbaas genoemd, te overwegen.
En hou epoxy heeeeel ver bij masten vandaan!
Sterkte,
Wim.

Goed verhaal, met name wat betreft de krachten die op de top van de mast komen, maar verder is bovenstaande ook een mening al komt die van een mastenmaker. Door te suggereren dat een bij schroefgaatjes aangetaste mast al een paar meter vanaf die gaatjes aangetast kan zijn door schimmel jaag je naar mijn mening de vraagsteller onnodig angst aan. Ik heb ook mijn hele leven met hout gewerkt en ik ken dit fenomeen niet uit de praktijk. Ik zou nu ook heel angstig moeten zijn, want ik heb een met epoxy verlijmde en gerepareerde mast, en dat inmiddels 7 jaar tot volle tevredenheid!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#12
Helemaal mee eens Wim.
Antwoord
#13
(27-01-2017, 21:10)popeye schreef:
(27-01-2017, 14:25)Berghout-2 schreef: En hou epoxy heeeeel ver bij masten vandaan!

, maar verder is bovenstaande ook een mening al komt die van een mastenmaker. Door te suggereren dat een bij schroefgaatjes aangetaste mast al een paar meter vanaf die gaatjes aangetast kan zijn door schimmel jaag je naar mijn mening de vraagsteller onnodig angst aan. Ik heb ook mijn hele leven met hout gewerkt en ik ken dit fenomeen niet uit de praktijk. Ik zou nu ook heel angstig moeten zijn, want ik heb een met epoxy verlijmde en gerepareerde mast, en dat inmiddels 7 jaar tot volle tevredenheid!

Groet, Jack.

Beste Jack Popeye (leuke naam trouwens),

Ja, mijn verhaal is inderdaad ook maar een mening, daar heb je gelijk in.
Mijn opmerking over epoxy is gechargeerd, maar niet zonder reden. Ik zal het uitleggen.
Als ik dit forum lees (maar ook bijvoorbeeld Zeilersforum) lijkt het wel of de wereld zal vergaan als er plotseling geen epoxy meer bestaat: er wordt wat afgeknutseld met dat goedje!

Even voor de duidelijkheid: ik vind epoxy (of eigenlijk moet ik schrijven: de vele verschijningsvormen uit de grote epoxyfamilie) een fantastisch mooi product voor vele toepassingen. Ik gebruik het zelf ook wel eens bij staalbescherming, waterdicht maken van (nieuw!!) triplex, en kleine reparaties met de bekende dubbelspuit.

Omdat het zo makkelijk te verwerken is en het resultaat er oogverblindend mooi uit kan zien, wordt epoxy heel vaak gebruikt, helaas ook in toepassingen waar het minder geschikt of zelfs ongeschikt voor is, zowel door amateurs als door beroepskrachten.

Ik heb in mijn loopbaan als scheepstimmerman/restaurateur veel (soms zeer ernstige) schade gezien die is ontstaan door -of versneld door- verkeerd epoxygebruik.
Op verzoek kan ik daar voorbeelden van geven, maar ik wil dit verhaal niet al te lang maken.
Het komt erop neer (ja Jack, dit is mijn mening) dat je geen epoxy moet gebruiken op: 1. massief hout, zoals bij roeren, zwaarden, rondhouten; 2. bestaande constructies, zoals houten schepen; 3. aangetast hout.

Ad. 1: als je massief hout rondom denkt te conserveren met een afsluitende laag (bijv. epoxy) verpak je dat hout als het ware in een plastic zak. Het is een illusie om te denken dat dat hout van binnen droog blijft: er zal altijd vocht naar binnen komen via een beschadigingetje, een schroefgaatje, een boutgat enz. Resultaat: vochtig hout in dicht plastic. Dat gaat in een adembenemend tempo rotten. Bijkomend probleempje is, dat de buitenste paar tienden van milimeters hout zijn doortrokken van epoxy, en er echt prachtig mooi blijven uitzien. Er ontstaat dus in zo'n geval een zak potgrond met een glimmende laag geplastificeerd hout er omheen.

Ad 2.: Er zijn al dan niet professionele scheepsherstellers die bestaande jachten helemaal in de epoxy zetten. Er zijn er zelfs die dat "restauratie" noemen. Ik vind deze toepassing van epoxy vergelijkbaar met het in het blik zetten van botters: een doodskleed. (Ik weet het: ik riskeer hier steniging!) Want ook hier geldt: het is onmogelijk om een houten schip duurzaam en permanent 100,0000% waterdicht te houden.
Ik lees wel eens over " impregneren" met epoxy. Forget that! Bij gezond hout komt epoxy niet dieper dan een klein deel van een milimeter; alleen bij rot hout kan het dieper komen (en, inderdaad, ook bij kopse vlakken).
Doe maar eens een test (heb ik ook gedaan): "impregneer" gezond droog hout volgens de regels, en zaag het dan door met een scherpe zaag. Oordeel dan zelf.

Ad 3: Spreekt voor zich. Dure epoxy (want 't is om de drommel geen goedkoop spulletje) op een rotte ondergrond smeren is pure verspilling. Meer woorden maak ik daar niet aan vuil.

Samenvattend: blijf epoxy gerust gebruiken in "goede" toepassingen: een mooie douchecabine van nieuw(!) triplex, een kleine spoedreparatie, een roestbeschermende laag na stralen van staal, enz enz.  Maar hou het ver van dik, bestaand en/of rot hout.

Groet,
Wim.

(en nou ben ik benieuwd wie de eerste steen werpt.....)
Antwoord
#14
Ik kan je betoog volledig onderschrijven!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#15
Ik ben jaren terug een keer bij Pier Piersma geweest. Volgens mij was hij toen met een nieuwe staverse jol bezig, en die kwam helemaal in de epoxy. Je moet uiteraard het hout rondom in de epoxy zetten, en bij een schroefgaatje kun je uiteraard inwatering krijgen, maar dat gebeurt ook bij verf en lak. Zie jouw antwoordt op de vraagsteller. De mast zit waarschijnlijk niet in de epoxy, maar de aantasting kan, volgens jou al meters door de mast zitten.

Ik zou graag even een foto van de mast willen zien, dan kun je pas goed advies geven. En eigenlijk kun je pas alleen goed advies geven wanneer je er met je neus bovenop staat, en het aangetaste hout helemaal weg is!

Je ziet trouwens vrij snel wanneer er vocht bij het hout komt, ook wanneer dat ingepakt zit in epoxy met een glasmatje. Het zet uit, en dat zie je snel hoor weet ik uit ervaring. Mijn jol is gebouwd van hout en epoxy, en op een gegeven moment kwam er een kleine beschadiging bij een van de spuigaten. Dat zag ik vrij snel, heb het gerepareerd, en die verdikking zit er nog steeds.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#16
(28-01-2017, 13:09)Berghout-2 schreef: Ad. 1: dat de buitenste paar tienden van milimeters hout zijn doortrokken van epoxy, en er echt prachtig mooi blijven uitzien. Er ontstaat dus in zo'n geval een zak potgrond met een glimmende laag geplastificeerd hout er omheen.


Ik lees wel eens over " impregneren" met epoxy. Forget that! Bij gezond hout komt epoxy niet dieper dan een klein deel van een milimeter; alleen bij rot hout kan het dieper komen (en, inderdaad, ook bij kopse vlakken).
Doe maar eens een test (heb ik ook gedaan): "impregneer" gezond droog hout volgens de regels, en zaag het dan door met een scherpe zaag. Oordeel dan zelf.


Groet,
Wim.

(en nou ben ik benieuwd wie de eerste steen werpt.....)

Ik heb een dergelijke proef eens gedaan met gewone teak olie. Met de kwast rijkelijk opgebracht en een stukje teak in een vacuüm tankje met teakolie. Het is is indrukwekkend hoeveel lucht er dan uit het hout komt. Na een paar uur de druk weer naar normaal, en je denkt dan dat de olie door de 1 bar buitendruk diep in het hout dringt.
Na 1 dag beide blokjes doorgezaagd.
Het resultaat was enige mate teleurstellend, het vacuum getrokken blokje had misschien 1-2 mm meer indring diepte van de waterdunne teakolie.
laat staan dat je de verwerkingstijd van epoxy meer bereikt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#17
(29-01-2017, 12:12)WADnWIND schreef: Ik heb een dergelijke proef eens gedaan met gewone teak olie. Met de kwast rijkelijk opgebracht en een stukje teak in een vacuüm tankje met teakolie. Het is is indrukwekkend hoeveel lucht er dan uit het hout komt. Na een paar uur de druk weer naar normaal, en je denkt dan dat de olie door de 1 bar buitendruk diep in het hout dringt.
Na 1 dag beide blokjes doorgezaagd.
Het resultaat was enige mate teleurstellend, het vacuum getrokken blokje had misschien 1-2 mm meer indring diepte van de waterdunne teakolie.
laat staan dat je de verwerkingstijd van epoxy meer bereikt.

Correct, Jugo, zowel hard- als zachthout (loof- en naaldhout) is vrij slecht doordringbaar. Alleen in de vezelrichting, dus vanaf kops, gaat het beter.
Helaas hebben vocht en schimmel heel veel geduld en tijd, en ze houden geen pauze en gaan gestaag hun gang.

Je kunt trouwens ook met boerenklompenverstand verzinnen dat impregneren niet werkt: als je een stuk hout dat zo groot is als een melkpak volledig zou impregneren, dan zou daar dus pakweg een liter impregnant ingezogen zijn.
Bij een mast zit je dan al gauw op honderden tot ruim duizend liters, afhankelijk van de grootte (size does matter!).
En in een gewoon platbodemjachtzwaardje op pakweg 200 liter.
Wij, als platbodemminnaars, weten wel beter.
De impregnant komt echt niet verder dan de buitenste schil, die er helaas dan wel weer verdraaid goed blijft uitzien. "Helaas", want daardoor blijven mensen erin trappen, overtuigd van het mooie resultaat.
Antwoord
#18
Een oude truck was b.v. om bij een stengenmast op de hoofdmast een bus of pot te zetten met een piepklein buisje onderin. In de pot kwam dan lijnolie, met de bedoeling om in de loop van de tijd alle nerven te verzadigen met lijn olie.
35 jaar geleden deden we dan bij de schoener Zuiderzee met een stalen masthoofd op de hoofdmast. Dat stalen masthoofd was er met veel geweld op de mast geramd en zat muurvast. We dachten een klein tapgaatje te maken bovenin en goten er een liter of 5 lijnolie in.....FEEST.
Gedurende het hele seizoen sijpelde er lijnolie langs de mast.................Sad
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#19
Geweldig wat een reacties. Allen bedankt voor de adviezen. Om nog wat hout op het vuur te gooien voeg ik een foto toe.
Ziet er misschien vrij ernstig uit, maar dit wat uitgelubberde gat is eigelijk het enige echte "gat" de andere schroeven waren duidelijk minder aangetast, maar wel roestig. Duidelijk is dat dit door verkeerd materiaal van de schroef (gewoon pisbakken ijzer) komt in samenwerking met de bijzonder goed inwaterende constructie, dat hadden de vroege Nederlanders misschien wel wat netter op kunnen lossen. Reden van deze vraag is inderdaad met in mn achterhoofd het tragische geval van de drie Duitse toeristen. Ik wil geen risico lopen maar de kop eraf zagen lijkt me ietwat overdreven, mede omdat het aangrijppunt van de fok ook op dezelfde ring zit, en ik geen (in ieder geval niet met harde wind) de kluiver op zal zetten. De optie van netjes de kanten met een forstnerboor schoonhalen. Het gat zal dan met hout en een degelijke lijm (ja, ook hier graag nog een advies) in de mast worden gelijmd. Uiteraard zal jaarlijks dit punt worden gecontroleerd, ook ik ben geen kat en heb maar 1 leven!


Bijlagen Afbeeldingen
   
Antwoord
#20
Ik ben een poosje niet op het forum geweest en ben verrast door deze hele discussie in de zin dat ' angst' een rol speelt in het geheel. Natuurlijk het vreselijke ongeval in Harlingen, maar ook de ervaring van Berghout dat ' er al te veel naar beneden is gedonderd' en dat schimmels zich als een kwaaie ziekte meters door de mast verspreiden. Zinvol om te benoemen natuurlijk. Hoe nu het midden te vinden tussen rustig klussen aan je mast en niet te snel hoeven te denken dat de mast vervangen dient te worden. Ik weet niet wat er op de bijeenkomst van schippers van de bruine vloot (naar aanleiding van het ongeluk in Harlingen) in Medemblik is besproken om je mast goed te behandelen of te inspecteren. Het zou zo mooi zijn als je de mast net als het staal goed kunt laten doormeten op zwakke plekken. Dan weet je meteen of het lokaal of totaal aangepakt moet worden. Weet iemand of dat mogelijk is?
Antwoord
#21
(30-01-2017, 21:09)Elswout schreef: ....... Het zou zo mooi zijn als je de mast net als het staal goed kunt laten doormeten op zwakke plekken.  Dan weet je meteen of het lokaal of totaal aangepakt moet worden.  Weet iemand of dat mogelijk is?

Ja, Elswout, dat is mogelijk.
Ik gebruik daarvoor bij voorkeur zo'n goedkope flutschroevendraaier met een hardplastic handvat (dus niet zo'n opgepimpt ding met rubber frutsels en allerlei kleurtjes).
Met dat handvat klop je de mast helemaal af, zachtjes tikkend en goed luisterend. Juist die goedkope plastic handvatten geven de mooiste klank. Het vereist wel wat ervaring om het geluid te kunnen interpreteren maar dat kun je oefenen.
Als het ergens hol klinkt, probeer dan de ijzeren kling in het hout te drukken; daar mag wel enige kracht bij gebruikt worden. Dieper dan 1 tot 3 mm zou je niet mogen komen.
Besteed vooral aandacht aan de echte risicoplekken, dat is bij de beslagbanden, de mastbout, de eventuele gaffelbescherming, de voet en andere plaatsen waar hout-ijzercontact is en/of vocht kan blijven staan.
Wees er beducht op dat je je niet laat foppen door de harde klank van eventueel aanwezige epoxylagen.
En verder: gebruik je verstand en je haviksoog of je iets vreemds ziet. Let op verkleuringen, barsten, blazen onder de lak enz.

Natuurlijk kun je ook nog een vochtmeting van het hout doen. Dat ziet er indrukwekkend uit met van die getalletjes in LCD-schermpjes, maar is té plaatselijk en een vrij onbetrouwbare momentopname. Ook rot hout kan droog zijn....

Als de narigheid zich beperkt tot een kleine plek, ga dan te werk als een tandarts: maak de aangetaste plek schoon tot op het goede hout (niet te voorzichtig: zachte heelmeesters .......), behandel de wond met een fungicide (schimmelwering, bijvoorbeeld van Touwen&co), laat enkele dagen rusten, en repareer.
En inderdaad: verwijder alle ijzeren, stalen en/of gegalvaniseerde schroeven en spijkers, ook die van messing of brons, en vervang ze door RVS.
Groet,
Wim.
Antwoord
#22
(30-01-2017, 19:58)J.Piet schreef: Geweldig wat een reacties. Allen bedankt voor de adviezen. Om nog wat hout op het vuur te gooien voeg ik een foto toe.
Ziet er misschien vrij ernstig uit, maar dit wat uitgelubberde gat is eigelijk het enige echte "gat" de andere schroeven waren duidelijk minder aangetast, maar wel roestig. Duidelijk is dat dit door verkeerd materiaal van de schroef (gewoon pisbakken ijzer) komt in samenwerking met de bijzonder goed inwaterende constructie, dat hadden de vroege Nederlanders misschien wel wat netter op kunnen lossen. Reden van deze vraag is inderdaad met in mn achterhoofd het tragische geval van de drie Duitse toeristen. Ik wil geen risico lopen maar de kop eraf zagen lijkt me ietwat overdreven, mede omdat het aangrijppunt van de fok ook op dezelfde ring zit, en ik geen (in ieder geval niet met harde wind) de kluiver op zal zetten. De optie van netjes de kanten met een forstnerboor schoonhalen. Het gat zal dan met hout en een degelijke lijm (ja, ook hier graag nog een advies) in de mast worden gelijmd. Uiteraard zal jaarlijks dit punt worden gecontroleerd, ook ik ben geen kat en heb maar 1 leven!

Dag Jacco,
Voor zover ik je duidelijke foto kan interpreteren, lijkt de ellende vrij beperkt. Ik zie een lichte zwartzweem onder het gat, maar dat lijkt (!) nog niet ernstig.
Ik verwacht (met allerlei voorbehouden) dat je er op tijd bij bent en de zaak kunt redden.
Wees kritisch en alert!
Sterkte ermee,
Wim.
Antwoord
#23
(30-01-2017, 19:58)J.Piet schreef: Geweldig wat een reacties. Allen bedankt voor de adviezen. Om nog wat hout op het vuur te gooien voeg ik een foto toe.
Ziet er misschien vrij ernstig uit, maar dit wat uitgelubberde gat is eigelijk het enige echte "gat" de andere schroeven waren duidelijk minder aangetast, maar wel roestig. Duidelijk is dat dit door verkeerd materiaal van de schroef (gewoon pisbakken ijzer) komt in samenwerking met de bijzonder goed inwaterende constructie, dat hadden de vroege Nederlanders misschien wel wat netter op kunnen lossen. Reden van deze vraag is inderdaad met in mn achterhoofd het tragische geval van de drie Duitse toeristen. Ik wil geen risico lopen maar de kop eraf zagen lijkt me ietwat overdreven, mede omdat het aangrijppunt van de fok ook op dezelfde ring zit, en ik geen (in ieder geval niet met harde wind) de kluiver op zal zetten. De optie van netjes de kanten met een forstnerboor schoonhalen. Het gat zal dan met hout en een degelijke lijm (ja, ook hier graag nog een advies) in de mast worden gelijmd. Uiteraard zal jaarlijks dit punt worden gecontroleerd, ook ik ben geen kat en heb maar 1 leven!

Dat ziet er wel behoorlijk heftig uit.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#24
Ik zou de rest van de masttop ook kaal maken om te kijken hoe dat ervoor staat.

Als ik die foto zo zie zette ik de zaag erin of wordt het tijd voor een nieuwe mast.
Een nette tweedehandse kan natuurlijk ook.  Smile
Antwoord
#25
(30-01-2017, 21:09)Elswout schreef: Ik ben een poosje niet op het forum geweest en ben verrast door deze hele discussie in de zin dat ' angst'  een rol speelt in het geheel.   Natuurlijk het vreselijke ongeval in Harlingen, maar ook de ervaring van Berghout dat ' er al te veel naar beneden is gedonderd'  en dat schimmels zich als een kwaaie ziekte meters door de mast verspreiden.   Zinvol om te benoemen natuurlijk. Hoe nu het midden te vinden tussen rustig klussen aan je mast en niet te snel hoeven te denken dat de mast vervangen dient te worden.   Ik weet niet wat er op de bijeenkomst van schippers van de bruine vloot (naar aanleiding van het ongeluk in Harlingen)   in Medemblik is besproken om je mast goed te behandelen of te inspecteren.   Het zou zo mooi zijn als je de mast net als het staal goed kunt laten doormeten op zwakke plekken.  Dan weet je meteen of het lokaal of totaal aangepakt moet worden.  Weet iemand of dat mogelijk is?

Ik was wel op die bijeenkomst, die overgens in Enkhuizen was en niet in Medemblik. helaas werden daar weinig praktische technische zaken besproken, het enige dat aan bod kwam was de 1:10 verlijming die Jollenbaas ook al noemde.

Wat ik wel weet is dat er deze winter een record aantal masten voor onderhoud af zijn geweest en dat, volgens de vaklieden, dat beslist geen overbodige luxe was. Nu vallen er per seizoen wel meer mast en masttoppen af, alleen daar is tot nu toe nooit iemand bij overleden. het loopt vaak met een sisser af. En ons soort bootjes loopt het ook allemaal niet zo'n vaart, maar toch.

Toen ik 9 jaar geleden ontdekte dat onze mast in de voet kuis verrot was door schimmel, was ik toch wat oplettend bij het ijsselmeer oversteken en slechter weer.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)