Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mast met rotte plekken
Mijn masttop (vanaf de bovenzijde hommer) staat in de epoxy en is daarna geheel zijdeglans zwart afgeschilderd.
Onder al het mastbeslag en aan de boven- en onderzijde is het volledig afgekit met Sikaflax.

De rest van de mast staat in de blanke Epifanes bootlak.

@WadnWind
Als je de onderzijde open laat is er kans op capilaire werking.
Antwoord
@Jasper: lijnolie erin is prima. Of andere olie of vet. Heel simpel gezegd: waar olie of vet zit, daar is geen water en dus geen rot.
Maak asjeblieft niet de fout om de scheuren dicht te kitten want dan kan je mooie mast in een adembenemend tempo van binnenuit wegrotten.

Bij de weg: welkom hier!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(03-05-2017, 8:33)Jollenbaas schreef: @WadnWind
Als je de onderzijde open laat is er kans op capilaire werking.

Opsluiting is veel erger om rotting te krijgen. Capilair valt mee, dat droogt toch relatief snel.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Dank voor de reacties! 

Zo hoef ik het wiel niet voor een tweede keer uit te vinden. ;-)
Tjalk Actief 1926
Antwoord
(27-01-2017, 21:10)popeye schreef:
(27-01-2017, 14:25)Berghout-2 schreef: D Berghout-2
Beste mensen,
Sta mij toe om een klein college te geven. Ik ben (onder andere) mastenmaker en heb in mijn 33 jarige carriere heel wat masten onder handen gehad.

Rotte plekken in een mast staan nooit op zichzelf. Rot wordt veroorzaakt door schimmel. Tegen de tijd dat je rotte plekken ziet, is de schimmel al heel veel verder door het hout verspreid, soms al meters verder.
Plekjes uithakken of -boren en dan opvullen met stukkies hout en/of epoxy is goed bedoeld, maar vergelijkbaar met Groningse aardbevingsschade verhelpen met een nieuw behangetje over gescheurde muren. Volstrekt zinloos, dus.

Hou alsjeblieft goed in gedachten dat er op een mast grote krachten komen, en vooral rond de hommerband (die verdikking waar de onderste beslagband op ligt). Aangezien de verstaging daar aangrijpt, zou je die plek kunnen beschouwen als een goed gefixeerd punt. Een stukje daarboven zit vaak de fokkeval, en bijna altijd de piekeval.
Juist die piekeval  geeft heel sterke statische en dynamische belasting aan de masttop. Bedenk: als je hoog-aan-de-wind de grootschoot nog eens lekker aanscheurt, of met slaand grootzeil overstag stuitert, dat al die kracht door de piekeval wordt opgevangen.
Ook de fokkeval en de kluiverval kunnen er lekker aan scheuren: kijk maar eens naar boven wat er gebeurt als de kluiver staat te donderjagen en plotseling volvalt.
De masttop krijgt er dus enorm van langs: hij wordt als het ware heen en weer gescharnierd met de hommerband als draaipunt.

Het vergt niet veel voorstellingsvermogen om te verzinnen wat er dan gebeurt met de mast, als juist bij die hommerband allerlei gaten zijn opgevuld met goedbedoelde klonten rommel.

Je hoeft je mast echt niet naar mij te brengen (ik heb werk genoeg), maar ga er alsjeblieft verstandig mee om. Er er al veel te veel naar beneden gedonderd.
Bij beperkte rot is een oplossing, zoals door jollenbaas genoemd, te overwegen.
En hou epoxy heeeeel ver bij masten vandaan!
Sterkte,
Wim.

Goed verhaal, met name wat betreft de krachten die op de top van de mast komen, maar verder is bovenstaande ook een mening al komt die van een mastenmaker. Door te suggereren dat een bij schroefgaatjes aangetaste mast al een paar meter vanaf die gaatjes aangetast kan zijn door schimmel jaag je naar mijn mening de vraagsteller onnodig angst aan. Ik heb ook mijn hele leven met hout gewerkt en ik ken dit fenomeen niet uit de praktijk. Ik zou nu ook heel angstig moeten zijn, want ik heb een met epoxy verlijmde en gerepareerde mast, en dat inmiddels 7 jaar tot volle tevredenheid!

Groet, Jack.

Ik zou nou niet snel een feit afdoen als mening Jack.......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)