This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
roestplek bij rvs bouten
Elke keer na 2 jaar varen neem ik de boot onder handen en telkens krijg ik roestplekken waar de RVS bouten of schroeven contact maken met het staal.
Plaatsen jullie kunststof ringen tussen staal en rvs bouten of kit of bestaan er complete kokers waardoor je het contact kunt vermijden?  Mijn vraag is hoe jullie hiermee omgaan?
groet
pieter

Antwoord
Er zal altijd wel wat roest ontstaan en een bus zal het op de voorstag denk ik niet houden
Maar haal je het dan ook kaal en begin je opnieuw met een verf systeem of haal je alleen het direct zichtbare roest weg.
Of lig je op zout water?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
6 jaar geleden is alles gestraald geweest en in de primers en 2 componenten gezet. Daarna is het niet meer kaal geweest. Dat zal ik nu maar gaan doen.
En toch maar eens wat uitproberen met kunststof ringen en evt. kokers (https://www.montagetechniek.nl/assortime...ringen-wit). Zit geen risico aan lijkt me.
Antwoord
Ik heb in het verleden kunststof (nylon) ringen en bussen bij de bevestiging van de kabbellatten/strijkklampen gebruikt. Daarna nooit meer roest. Kan me wel voorstellen dat je voor de voorstag en fok wat meer aandacht voor de materiaalsoort en passing moet hebben. Dat lijkt me een redelijk dynamische belasting waar ik alleen met een statische belasting van doen had.
Antwoord
Bovenwater de puttings vervangen door rvs type 316, daarna geen roestproblemen meer.

Onderwater uitsluitend rvs toepassen voor de schroefas en vingerlingen, en voor al het andere (montage boutjes bij anodes etc.) gewoon staal gebruiken.

Let op de materiaal spanningsreeks!
Antwoord
Op de kam van het voorstag is de oppervlakte druk van een sluiting dermate hoog, dat geen verfsysteem dat uithoudt. Blijft dus roesten. Kunststof bus met ringen gaat wel, maar zal ook vervormen of slijten.

Ik gebruik onderwater ook gewoon RVS, in tegenstelling wat iedereen zegt, maar heb daar nooit problemen mee. De bouten op mijn huid voor de anoden zijn RVS met moeren. Geen problemen, anoden houden het rond de 3-5 jaar uit. Geen verdere corrosie op de huid.

Bovendeks gebruik ik altijd een isolatiering van neopreenschuim met gesloten cel. Dat bevalt uiteindelijk het beste. Ik ben begonnen met zinken ringen, later harde kunststof ringen, maar neopreen ringen doen het het best. Dit komt omdat deze zich voegen naar het oppervlak en daartussen ook geen water meer komt.
Ik heb op die manier ook mijn teak handreling op de roef gezet, na 10 jaar nog geen spoortje corrosie of roest.
Op het stalen potdeksel heb ik RVS (hijs)ogen waar van alles aan vast zit, ook met neopreen ringen, geen centje pijn.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Dank voor jullie reacties.

Op de kam van de voorstag staat inderdaad veel druk maar toch ga ik het met kunststof proberen. Elke maand dat een ring of bus het houdt is meegenomen.
Op andere plaatsen met roest staat veel minder kracht dus ik verwacht dat de kunstof ringen goed gaan werken. Ik ga nog op zoek naar neopreenringen met gesloten cel (en liefst gecombineerd met een bus). Als iemand een mooi adres voor dit laatste weet...graag. Puttings vervangen door het juiste type RVS (type 316) stop ik in mijn achterhoofd.

groet
pieter
Antwoord
Op dit soort plekken laat ik af en toe een druppel teflon-olie vallen.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
(06-02-2017, 18:56)WADnWIND schreef: Op de kam van het voorstag is de oppervlakte druk van een sluiting dermate hoog, dat geen verfsysteem dat uithoudt. Blijft dus roesten. Kunststof bus met ringen gaat wel, maar zal ook vervormen of slijten.

Ik gebruik onderwater ook gewoon RVS, in tegenstelling wat iedereen zegt, maar heb daar nooit problemen mee. De bouten op mijn huid voor de anoden zijn RVS met moeren. Geen problemen, anoden houden het rond de 3-5 jaar uit. Geen verdere corrosie op de huid.

Bovendeks gebruik ik altijd een isolatiering van neopreenschuim met gesloten cel. Dat bevalt uiteindelijk het beste. Ik ben begonnen met zinken ringen, later harde kunststof ringen, maar neopreen ringen doen het het best. Dit komt omdat deze zich voegen naar het oppervlak en daartussen ook geen water meer komt.
Ik heb op die manier ook mijn teak handreling op de roef gezet, na 10 jaar nog geen spoortje corrosie of roest.
Op het stalen potdeksel heb ik RVS (hijs)ogen waar van alles aan vast zit, ook met neopreen ringen, geen centje pijn.

Bedankt voor deze tip. Dit ga ik zeker uitproberen. Ben zelf ook al een aantal jaren op zoek naar 'sluitende' oplossing. Rubber ben ik afgestapt (daar blijft water tussen zitten) en heb nu altijd een stukje dakleer liggen. waar ik desgewenst ringen of ander vormen uit kan knippen. Dit kun je ook vooraf nog even heet maken met een aansteker. Gegarandeerd waterdicht. Dit werkt in de meeste gevallen dus prima behalve bij hoge belasting in combi met warm weer. Ik heb het namelijk ook gebruikt onder mijn overloop, maar hier zit na een seizoen duidelijk ruimte op. Ik denk dat met warm weer het dakleer vervormd word. Dat ga ik dus dit jaar vervangen door neopreenschuim.
Antwoord
Ik heb mijn overloop dus ook met neopreen schijven vast zitten op het achter boeisel. Beschadigd de verf niet en geen corrosie. Ik monteer zoveel mogelijk non-ferro. Dus waar mogelijk vervang ik alles door RVS.
Het neopreen moet wel gesloten cel zijn, anders kruipt het vocht nog horizontaal er door.
Ook de strijkklampen vanaf de kabbellat naar het boeisel zit met neopreen, de RVS nagelbank, de bronzen klampen op het potdeksel achter.
De traptreden op het stalen roer zitten ook vast met neopreen, elke 3 jaar op de wal is het nog steeds luchtdicht. Bij het losdraaien van de anode "zucht" het roer.
Zelfs de schijfanode op het stalen roer heb ik met een neopreen ring, het contact loopt via de middenbout.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
(05-02-2017, 17:48)Elswout schreef: Elke keer na 2 jaar varen neem ik de boot onder handen en telkens krijg ik roestplekken waar de RVS bouten of schroeven contact maken met het staal.
Plaatsen jullie kunststof ringen tussen staal en rvs bouten of kit of bestaan er complete kokers waardoor je het contact kunt vermijden?  Mijn vraag is hoe jullie hiermee omgaan?
groet
pieter 

Late reactie (nieuw forumlid, vandaar): je kunt er ook voor kiezen om geen RVS harpjes of bouten te gebruiken, maar verzinkte. Dan roest je putting minder, en het is makkelijker om af en toe een verweerd harpje te vervangen dan de putting opnieuw te schilderen. Was een idee van Sleurink Watersport in Zwartsluis, als ik me niet vergis.

Op plekken waar het meer om ‘pakkingen’ gaat, ga ik het idee van gesloten-cel neopreen van WAD’n’WIND gebruiken. 
K&dV Vollenhovense Bol 8,50 (leuk en praktisch). Eerder K&dV Zeeschouw 7,35 (leuk, niet praktisch) en Super Favorite (praktisch, niet leuk). Live and learn ...
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)