Waardering:
  • 13 stemmen - gemiddelde waardering is 3.31
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Platbodem boeken
Lightbulb 
Een aardig hoekje om interessante boeken te delen.

edit: post bewerkt

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Jan Kooijman: Zeilen met platbodems (een handzaam boekje over de basisvaardigheden nodig bij het varen met een platbodem)
Jan Kooijman: Beter zeilen met platbodems (vervolg op het eerste boekje met informatie over zeilen, zwaarden, schip trimmen en afstellen)
Jan Kooijman: Het vlakke land en het zeil (de vorige twee vernieuwd in één boek)
Peter Dorleijn: De Bouwgeschiedenis van De Botter (de titel zegt het al, met veel tekeningen van onderdelen)
Joost van der Post en Neithard Horn: Afbouw en verbouw van een platbodem
T. Huitema: Ronde en platbodemjachten (informatie en geschiedenis van allerlei platbodems met veel lijnentekeningen.
Wim Geradts: De plassenzeiler naar de wadden (tips voor de beginnende waddenzeiler)

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
in mijn boekenkast vind ik nog :
jaap.a.m.kramer/ wim de bruijn : PLEZIERIG VAREN ronde en platbodemjachten 1974, de Boer maritieme handboeken.
108 z/w foto`s van Theo Kampa en 104 ontwerptekeningen; 15 hoofdstukken.

Jos van der Post en Neithard Horn : Afbouw en verbouw van een platbodem
1981, Hollandia.
15 hoofdstukken; interessant is de wordenlijst van bv. Achterhuisje t/m zeeg achter in dit boek.

Beide boeken natuurlijk met de kennis tot uitgiftejaar (dus bv. niet met de electronica van tegenwordig).

groeten Guus
Antwoord
Jan Kooijman: Zeilen met platbodems (een handzaam boekje over de basisvaardigheden nodig bij het varen met een platbodem)
Jan Kooijman: Beter zeilen met platbodems (vervolg op het eerste boekje met informatie over zeilen, zwaarden, schip trimmen en afstellen)

Deze hebben we bij de koop van onze Grundel gekregen. Idd leuke interessante en leerzame boeken.
Hobbyzeilers, genieters. Eigenaren van de Grundel "Jomanique".

http://www.grundeljomanique.blogspot.nl
Antwoord
Binnenkort verwacht:
Handboek 'Varen op de Waddenzee'

Op dit moment leggen we de laatste 'hand' aan het Handboek 'Varen op de Waddenzee'.
Samen met Uitgeverij Hollandia proberen we het boek klaar te hebben in het voorjaar van 2014.
Verwachte inhoud:
De inhoud sluit aan bij de theoriecursussen Wadvaren (deel 1 en 2).
Omvang: ongeveer 220 pagina's.
1. De Waddenzee, natuurgebied en vaargebied
2. Schip en uitrusting
3. Getij en stroming op de Waddenzee
4. Weer, wind en water
5. Navigeren op de Waddenzee
6. Sluizen, havens, noodsituaties
7. Wantij of ondiepte passeren
8. Droogvallen op de Waddenzee

"Het 'Handboek Varen op de Waddenzee' biedt nieuwkomers een plezierige kennismaking met het Wad en de ervaren schipper zal er veel in herkennen. Het boek komt echt uit de praktijk: een aanrader."
Jan Röben (Vereniging Wadvaarders)
Prijs

De verkoopprijs is 29,95 euro.
Als u nu bestelt zijn de verzendkosten (binnen Nederland) straks voor onze rekening.
Voor verzending naar het buitenland vragen we een bijdrage van 5,00 euro.
Bestellen

U kunt het boek per mail bij ScheepsWijs bestellen.
Vermeld het aantal exemplaren dat u wilt bestellen en uw naam en adresgegevens.
U ontvangt het boek dan zodra het er is.
Antwoord
Smile 
Gisteren in de bieb samen voor één euro gekocht:
  • Ronde en platbodemjachten van Jan Kooijman
  • Tien platbodemjachten van Jan Kooijman
  • Zelf het eigen schip verbouwen van Gerrit van den Kommer
Daar ben ik best wel blij mee :-)

We hebben nog meer gekocht tenslotte met drie boeken voor een euro, dan heb je gauw een tas vol.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Na de voorgaande reacties te hebben gelezen, ook maar eens mijn boekenkast ingedoken. Oeps ik heb wel wat veel boeken misschien. 

Hieronder een kleine opsomming van platbodem en scheepvaart gerelateerde titels die ik nog niet tegenkwam.
  • Arne Zuidhoek, alle hens
  • AJVM Sopers, Schepen die verdwijnen
  • Middendorf, Bemastung und Takeling der Schiffe 

• Peter Dorlijn, van gaand en staand want I
  • Peter Dorlijn, van gaand en staand want II
  • Peter Dorlijn, van gaand en staand want III
  • Peter Dorlijn, van gaand en staand want IV
  • Peter Dorlijn, van gaand en staand want V

• Walter van Zijderveld, Schouwen en Aken
  • Gait L Berk, de punter
  • John Lewis, restauratie van klassieke schepen
  • Jules van Beylen, de hoogaars
  • Jules van Beylen, de botter
  • HCA van Kampen, de zeilsport
  • HCA van Kampen, varen
  • HCA van Kampen, het water op
  • Vermeer, de boeier
  • Uffa Fox, Sail and Power

• Uffa Fox, Thought on Yachts and Yachting
  • De helling onder Heeg
  • Jan Kooiman, de Giponvloot in tekening
  • David McIntosh, How to build a wooden boat
  • Huitema, ronde en platbodem schepen
  • Sopers, schepen die verdwijnen
  • TH Janssen, zelf een boot bouwen

• Bingham, Boat joinery and cabinet making simlified

Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Photo 
Heeft iemand het boek "Hollandse jachten Van de Toekomst" van H Kerskens in de kast staan? Hierin zou een 8.30m schouw met getild vlak worden beschreven. Ben benieuwd naar dit artikel.

Groeten René

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Hallo Bruinvisch,

Toen je jouw vraag stelde herinnerde ik mij dat ik dat boek ooit eens bij de bieb geleend had. Ik heb het maar weer aangevraagd en de tekening en de beschrijving gescand. Doelde je hierop?
Mocht je groter bestand willen stuur me dan een PB met jouw emailadres.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Mijn excuses Pylk, ik lees het nu pas dat je het artikel voor mij hebt gevonden. Leuk om te zien, ookal omdat dit weer een andere constructie betreft. Hier is het hele vlak uitgevoerd met een aantal graden tilling. Ons schip begint met een volkomen vlak grootspant en krijgt steeds meer tilling richting de stevens.
PBtje gestuurd.
Groeten René

Antwoord
Vorige week rolde het Handboek Varen op de Waddenzee op de deurmat.  Deze is geschreven door Marianne van der Linden.

Antwoord
Ik ben benieuwd, als het goed is komt het deze kant ook op.

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Ik heb er maar een jaar op hoeven wachten en nu heb ik geen boot meer Big Grin
Antwoord
Twee voorbeeld pagina's over navigeren uit bovengenoemd boek:
http://www.scheepswijs.nl/publicaties/Ha...psWijs.pdf

Grappig is dat de foto met de kaart die op de pagina staat is genomen tijdens mijn 3 daagse waddencursus. 
Antwoord
Photo 
Zag toevallig net deze advertentie op marktplaats voorbij komen. Dus mis je nog het een en ander: marktplaats

[Afbeelding: $_85.JPG]

ps. dit is dus geen advertentie van mij. Ik ben meer een verzamelaar, geen verkoper......
Groeten René

Antwoord
Er is ook een marktplaats op dit forum. Als je de boeken te koop wilt zetten is dat ook nog een mogelijkheid. Niet zoveel kijkers maar wel allemaal de doelgroep.
Antwoord
Hoi Fred, advertentie marktplaats is niet van mij, heb de tekst in de reactie al veranderd.  Blush
Groeten René

Antwoord
Ik had het linkje gemist Smile
Antwoord
Vreemdelingen op Frieslands wijde wateren

Door Dirk Huizinga

e-boek, 200 pagina's

[Afbeelding: product_thumbnail.php?productId=21402209&resolution=320]
Prijs: Gratis
Direct downloaden.
Waarom gaan welgestelde Engelsen vanaf ca. 1890 zeilen op de meren van het arme, agrarische Friesland? Zij willen dat onbekende, vreemde gebied ontdekken en zien hoe daar eenvoudige mensen leven op "een natuurlijke wijze". Dertig jaren later komen ook de Hollanders en van de weeromstuit gaan de Friezen denken dat ze bijzonder zijn. Sommigen stellen voor de grenzen te sluiten: "Friese meren voor de Friezen", het water is primair van en voor "ons". Hoe iedereen daar ook weer van is genezen, wordt beschreven in dit boek van 200 pagina's, met hardcover en voorzien van vele historische foto's.

Beschikbaar in Pdf-formaat

nb. Mocht het boek niet meer gratis zijn stuur ons dan een pb.

Antwoord
Scheepvaart in Friesland 1900 - 1950

Door Dirk Huizinga

e-boek, 268 pagina's

[Afbeelding: product_thumbnail.php?productId=22056807&resolution=320]
Direct downloaden.
De binnenvaart in Friesland van 1900 tot 1950 kenmerkt zich door grote veranderingen. De zeilende vrachtvaart stapt over op motorschepen, de kleine beurtvaart die ieder dorp bevoorraadt, wordt letterlijk ingehaald door de vrachtauto. Het grootscheepsvaarwater naar het noorden wordt aangepast voor schepen tot 1000 ton en aarzelend komt de pleziervaart op gang. Die ontwikkelingen worden beschreven en met veel historische foto's geïllustreerd in dit boek. De relevantie voor onze tijd is, dat de bedrijfsschepen uit die tijd voor een deel nog varen, maar dan met een heel andere bestemming. En de overgebleven jachten zijn klassiekers geworden, die aandacht trekken door hun anders-zijn. In de vijfde druk is het boek met historische foto's uitgebreid tot 268 pagina's

nb. Mocht het niet lukken stuur ons even een pb dan kunnen we het bestand mailen.

Antwoord
Scheepsbouw in Stavoren 1846 - 1920

Door Dirk Huizinga

e-boek, 160 pagina's

[Afbeelding: product_thumbnail.php?productId=21788390&resolution=320]
Direct downloaden.
In 1846 wordt in Stavoren binnen de zeesluis een scheepswerf opgericht, nadat in de Franse Tijd de laatste werf ter ziele was gegaan. Vanaf 1860 krijgt de nieuwe werf bekendheid vanwege de bouw van bijzondere vissersjollen (die in de 20e eeuw Staverse jollen zijn genoemd). Onder welke omstandigheden er in Stavoren gewerkt en geleefd werd op en om de scheepswerf, wordt beschreven in dit boek.

nb. Mocht het niet lukken te downloaden stuur ons een pb.

Antwoord
Scheepsbouwwerf Volharding Stavoren 1918 - 2008

Door Dirk Huizinga

e-boek, 217 pagina's

[Afbeelding: product_thumbnail.php?productId=20716986&resolution=320]
Direct downloaden.
In 1918 kocht Auke van der Werff in Stavoren de oude jollenwerf van Strikwerda en begon er de Scheepsbouwwerf Volharding Stavoren. In dit jubileumboek, dat geschreven is voor het 90-jarig bestaan van de werf, wordt de geschiedenis van het bedrijf beschreven en in beeld gebracht zoals drie generaties scheepsbouwers Van der Werff die hebben gerealiseerd.

Mocht het downloaden niet lukken stuur ons een pb.

Antwoord
Langs de Oostwal van de Zuiderzee

Door Dirk Huizinga

e-boek, 220 pagina's

[Afbeelding: product_thumbnail.php?productId=21571583&resolution=320]
Direct downloaden.
Na de voorspoed ten tijde van de Hanze en de Gouden Eeuw is vooral de oostwal van de Zuiderzee in versukkeling geraakt. In dit boek wordt beschreven hoe de periode van 1850 tot 1950 de zeilende Zuiderzeevisserij economische activiteit bracht in de armoedige wereld van de kustbewoners: van Harlingen tot de IJssel. Het boek is uitgevoerd als hardcover. De zevende uitgave telt 220 pagina's met vele kleurenfoto's en historische foto's in zwart/wit, op glad papier.

nb. Mocht het downloaden niet lukken stuur ons een pb.

Antwoord
Vluchthaven Laaksum Honderd jaar

Door Dirk Huizinga

e-boek, 152 pagina's

[Afbeelding: product_thumbnail.php?productId=20690619&resolution=320]
Direct downloaden.
Na lang soebatten besloot de gemeente Hemelum Olderphaert in 1912 eindelijk om voor de vissers in de buurtschap Laaksum, behorende bij Warns, een vluchthaven aan te leggen. Een halve eeuw hebben de vissers mogen profiteren van een piepklein haventje dat nauwelijks beschutting bood. In 2012 wordt het honderd jarig bestaan van dit vluchthaventje gevierd en in dat kader is dit boekje gemaakt, waarin die honderd jaren worden beschreven en geïllustreerd. 

nb. Mocht het downloaden niet lukken stuur ons een pb.

Antwoord
Nog niet zolang geleden een ontzettend leuk boek uit gekomen: Westlanders blijven varen

Westlanders blijven varen. Verhalen over schepen en schippers. Samengesteld en geschreven door Peter Jansen, André Kortekaas, Klaas Persoon en Ed van der Scheer. Uitgegeven door Vereniging Het Historisch Bedrijfsvaartuig.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)