Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Primer ervaring
Kan iemand putten uit ervaring met primers die meer voor de beroepsvaart bestemd zijn? Ik heb mijn oog op Sigmacover 280 laten vallen een 2 componenten epoxy die in blikken van 4 liter verkocht wordt voor ondgeveer 100 euro incl harder.

Natuurlijk kan je ook voor bijvoorbeeld Primocon (1K) kiezen maar ik vind het nogal prijzig of Interprotect (2K) nog duurder.
Antwoord
Hempel heb je ook nog. Heb ik gebruikt op mijn bootje. Niks mis mee!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Hoi,

Welkom op het forum. Ik heb destijds zeeschouw Bolster ook met deze primer behandeld op aanraden van ervaringsdeskundigen op nautisch gebied.  Prima producten, betaalbaar ook.  Ik ben sowieso wel fan van Sigmarine producten.

[offtopic]
Je kunt wellicht beter een username nemen ipv email adres, dat kan via je GebruikersCS. Dit ivm potentiële spamberichten.
Antwoord
Photo 
Hoi,

Ik gebruik het inmiddels 2-3 jaar. Bevalt prima. Je kunt het ook in potten (2 componenten) van in totaal 1 liter krijgen. Dan is het nog goedkoper.  Huh 
De vissersschepen gebruiken het volop dus het zal wel goed zijn. Het is een opvallend kleurtje. Perfect onder groene aflak. 

Het is een vullende epoxyprimer, goed voor de laagdikte, het schuurt erg mooi en te gebruiken vanaf 5 graden en niet kritisch over vocht. Let op, het is tot maximaal een halfjaar over te verven. Dus achterelkaar gronden en lakken eventueel met een schakelprimer.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Ik herken het nu gelijk, heeft mijn werf er ook op gesmeerd.
Is trouwens de werf die in de laatste Waterkampioen staat over aflakken met schilder Alex.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Besteld bij Marinediscounter; groot blik primer van 3,2 liter en klein blik harder van 0,8 liter maakt samen 4 liter. Mengen in de verhouding 1 op 4 dus. Kosten inclusief verzenden ongeveer 5 tientjes. Dit weekend eens proberen hoe het werkt.

Wel veel waarschuwingssymbolen op de blikken. Zal wel niet echt gezond spul zijn.
Antwoord
Zo'n schildersmasker gebruiken. Ben wel eens flink naar geworden van een blikkie verf (hempatex).

Maaruh, zou die primer ook geschikt zijn voor je vlak? Over een roestomvormer heen?
Antwoord
Prima spul die sigmacover 280, beetje dikker dan een "normale" primer en ruikt behoorlijk naar epoxy. Mengen 1 op 4 gaat prima. Ik heb een wegwerp maatbeker gebruikt.
Verwerkingstijd bij 12 graden van zeker een uur, daarna begint het een beetje stroperig te worden.

De toepassing voor het vlak had gekunt maar dat is te laat want daar zit al vlakkenvet op, en het ruikt geweldig inieuws de kajuit. In ieder geval veel beter dan die epoxy.
Antwoord
Hoi! Kan je die sigmacover 280 later aflakken met een 1 component verf
Antwoord
(03-05-2017, 14:42)Frank schreef: Hoi! Kan je die sigmacover 280 later aflakken met een 1 component verf

2-Componenten epoxyprimer voor zowel boven- als onderwater. Geeft een zeer goede bescherming tegen corrosievorming. Goede hechting op staal en verzinkt staal. Overschilderbaar tot 6 maanden wanneer binnen expositie en 3 maanden bij buitenexpositie. Overschilderbaar met alle soorten verfproducten.

Volgens de fabrikant wel.
Antwoord
(03-05-2017, 14:42)Frank schreef: Hoi! Kan je die sigmacover 280 later aflakken met een 1 component verf

Hallo Frank,

Het moet volgens mij wel kunnen. Wel moet je het de tijd geven om het grootste deel van de oplosmiddelen kwijt te raken. Ik denk zeker 7 - 14 dagen afhankelijk van de temperatuur. 
Ik heb wel gebruikt gemaakt van een schakelprimer bij de witte kleur (vergeeld minder dan 2 componenten). Maar dit was deels ook omdat ik van groen naar wit moest. Voor de rest gebruikt ik eigenlijk alleen maar twee componenten producten op staal.

Succes
Antwoord
Duidelijk! dank voor de info.
Antwoord
Ik heb er zwarte Multi Forte van Epifanes (1 komponent) overheen aangebracht en dat gaat prima tot nu toe. Niet heel veel tijd er tussen gelaten, circa 5 dagen.
De zwarte afwerklaag wordt natuurlijk lekker warm in de zon, ter plaatse van de Sigmacover 280 geen problemen. Op plaatsen waar dik geplamuurd is op gemenied staal ontstaat hier en daar een blaas.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)