This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Zwaardklampen
Op onze schouw uit '74 is er een beetje gerommeld met de bevestiging van de eiken zwaardklampen. Op de romp is een horizontale strip gelast met een viertal verticale bevestigingstrips 50 vierkant.

Deze strips zijn verroest evenals de bouten waarmee de zwaardklampen bevestigd zijn. Natuurlijk is dit een zeer onderhoudsgevoelige plek ook omdat het zwaard er voor zit maar is hier een goede oplossing voor?

Het ligt voor de hand om in RVS uit te voeren maar ook een eenvoudige manier om de zwaardklampen los te maken moet iemand al een keer verzonnen hebben lijkt mij.
Antwoord
Je bedoelt de strijk klampen?

Bij ons waren ze ook niet best toen we de boot kochten, wat ook gold voor de stalen strip.
Die strip hebben we er voor een deel vanaf gehaald, en aan de kopste kanten een nieuwe plaat voor gemaakt:

http://www.zeeschouwostara.nl/index.php/...=0&AG_MK=0
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Bedoel je de aanvaringsklamp, strijkklamp of de kabbellat?

Foto?

Onze aanvaaringsklamp is van staal.
De strijkklamp is een RVS strip met kunststof bekleding.
De kabbellat is geheel van kunststof(balk)
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Ik bedoel de strijkklampen er zijn geen kabellatten gemonteerd. Maak binnenkort wel een foto.

Er is een heel verhaal in de Spiegel der Zeilvaart verschenen dat de zwaarden zo moeten worden ondersteund dat ze een hoek van circa 4 graden met de scheepsas moeten maken.

Naast een stevige montage wil je dus ook nog goed kunnen uitlijnen.
Antwoord
Het is al een keer voorbij gekomen:
https://www.platbodemforum.nl/showthread...=kabbellat

en:
https://www.platbodemforum.nl/showthread...21#pid5121

Wat de 1 strijkklamp noemt, noemen wij kabbellatten. Bij een klipper of tjalk zitten de kabbellatten onder water.
De glijlatten noemen wij weer strijkklampen, omdat ze alleen dienst doen bij het strijken.

de kabbellatten zouden inderdaad toespoor moeten hebben van 2-4 graden.

Antwoord
(20-03-2017, 6:22)Nieuwe Maan schreef: ............. dat de zwaarden zo moeten worden ondersteund dat ze een hoek van circa 4 graden met de scheepsas moeten maken.

Wat grappig dat deze discussie eeuwig blijft terugkomen.
Uit nieuwsgierigheid, en om te zien of die vaak genoemde 4 graden valt onder "broodje aap" of niet, is er in de jaren '80 een experiment uitgevoerd met de zwaardklampen (zo heten kabbellatten bij botters) van de botter Trui BU130.

De Trui was toe aan nieuwe zwaardklampen, en er werd besloten om die 4 graden toespoor te geven.
Dat mondde uit in wanstaltige verhoudingen, want: 4 graden op 3 meter lengte betekent ongeveer 21 centimer verbreding aan de achterkant. Aangezien een botter op die plek toch al aardig smaller is dan aan de voorkant van de zwaardklampen, mondde dit uit in enorm  uitstekende stukken hout. Niet echt mooi, maar je kon wel handig buitenom lopen.

Over de gevolgen voor de zeileigenschappen kan ik kort zijn: de Trui verlijerde totaal niet meer en ging zuiver in haar kiellijn vooruit. Tot zover het goede nieuws.
Het slechte nieuws was dat Trui niet meer vooruit te branden was in het kruisrak. En dat is niet fijn.
Tijdens de toen beroemde Westwalwedstrijd voer de Trui van alle botters veruit de hoogste koers, maar finishte als een van de laatste.

Het lijkt erop dat de zwaarden door het te grote toespoor flink werden overtrokken en als remflap gingen fungeren.

Na korte tijd werd besloten de zwaardklampen terug te brengen naar normale proporties, dat wil zeggen: ongeveer evenwijdig aan de scheepsas. Resultaat: ze zeilt gewoon hartstikke lekker, zeker voor een 142 jarige botter van voor de sleeptankproeven! En ja, ze verlijert een graadje of wat, maar zo is de aanstroomhoek voor de zwaarden blijkbaar precies goed want die werken als een tierelier.

Wat mij betreft valt de "4 graden toespoor" in dezelfde categorie als "in de holte van het zwaard past een puts water", dat wil zeggen: het is een broodje aap dat toch een heel klein beetje waar kan zijn, ofwel: klok en klepel.

Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(20-03-2017, 7:58)WADnWIND schreef: Wat de 1 strijkklamp noemt, noemen wij kabbellatten. Bij een klipper of tjalk zitten de kabbellatten onder water.
De glijlatten noemen wij weer strijkklampen, omdat ze alleen dienst doen bij het strijken.

de kabbellatten zouden inderdaad toespoor moeten hebben van 2-4 graden.

Dat dus. Toen ik kennis maakte met de platbodem wereld (skûtsje) heb ik geleerd dat ze kabbelatten heten, zo heten ze bij mij aan boord dus ook.
Echter weet ik ook dat heel veel mensen ze strijkklampen noemen Tongue
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
(20-03-2017, 10:22)Berghout-2 schreef:
(20-03-2017, 6:22)Nieuwe Maan schreef: ............. dat de zwaarden zo moeten worden ondersteund dat ze een hoek van circa 4 graden met de scheepsas moeten maken.

Wat grappig dat deze discussie eeuwig blijft terugkomen.
Uit nieuwsgierigheid, en om te zien of die vaak genoemde 4 graden valt onder "broodje aap" of niet, is er in de jaren '80 een experiment uitgevoerd met de zwaardklampen (zo heten kabbellatten bij botters) van de botter Trui BU130.

De Trui was toe aan nieuwe zwaardklampen, en er werd besloten om die 4 graden toespoor te geven.
Dat mondde uit in wanstaltige verhoudingen, want: 4 graden op 3 meter lengte betekent ongeveer 21 centimer verbreding aan de achterkant. Aangezien een botter op die plek toch al aardig smaller is dan aan de voorkant van de zwaardklampen, mondde dit uit in enorm  uitstekende stukken hout. Niet echt mooi, maar je kon wel handig buitenom lopen.

Over de gevolgen voor de zeileigenschappen kan ik kort zijn: de Trui verlijerde totaal niet meer en ging zuiver in haar kiellijn vooruit. Tot zover het goede nieuws.
Het slechte nieuws was dat Trui niet meer vooruit te branden was in het kruisrak. En dat is niet fijn.
Tijdens de toen beroemde Westwalwedstrijd voer de Trui van alle botters veruit de hoogste koers, maar finishte als een van de laatste.

Het lijkt erop dat de zwaarden door het te grote toespoor flink werden overtrokken en als remflap gingen fungeren.

Na korte tijd werd besloten de zwaardklampen terug te brengen naar normale proporties, dat wil zeggen: ongeveer evenwijdig aan de scheepsas. Resultaat: ze zeilt gewoon hartstikke lekker, zeker voor een 142 jarige botter van voor de sleeptankproeven! En ja, ze verlijert een graadje of wat, maar zo is de aanstroomhoek voor de zwaarden blijkbaar precies goed want die werken als een tierelier.

Wat mij betreft valt de "4 graden toespoor" in dezelfde categorie als "in de holte van het zwaard past een puts water", dat wil zeggen: het is een broodje aap dat toch een heel klein beetje waar kan zijn, ofwel: klok en klepel.

Groet,
Wim.

http://www.euroszeilen.utwente.nl/wiki/F...motorboek)

Er is ook nog een publicatie van ingenieur Vredenburg uit de 60er 70er jaren, maar die kan ik nu even niet vinden.

Antwoord
De toespoor moet je toch aan de buitenkant zwaard meten en niet aan de kabbellat/strijklat?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Leuk dat het onderwerp leeft en eens eerder de revue heeft gepasseerd. Ik zie dat de kunststof uitvoering direct onder het berghout is gemonteerd met vertikaal geplaatste RVS bouten door en door.

Moeilijk uitlijnen lijkt mij, in ieder geval niet eenvoudig te corrigeren behalve dan door de vorm van de zwaardklamp (strijkklamp) zelf aan te passen.

Loopt de bevestigingsstip mee met de ronding van het berghout? Onze schouw heeft nogal wat zeeg in het berghout waardoor de zwaardklampen dat dan ook zouden moeten krijgen..........  De huidige bevestiging zit los van het berghout op enkele centimeters afstand. Helaas nu geen foto.
Antwoord
Rekenen aan toespoor
- bij 4 graden is de tangens 0,07
- bij 2 graden is de tangens 0,035

Indien de zwaardklamp 3 meter lang is inderdaad 21 cm verschil in breedte bij 4 graden toespoor maar bij 2 graden nog maar de helft 10,5 cm

Het stuk van ingenier Vredenburg pleit ook voor van boven gezien rond lopende zwaardklampen wat betekent dat hoe dieper het zwaard wordt gestoken hoe meer toespoor.
Antwoord
Wordt vervolgd in:

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)