This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
RF gestuurd toplicht
Afgelopen zondag een medeforummer op bezoek gehad in mijn "klus" loods, gezellig over bootjes zitten praten. 
Een van de zaken die ter sprake kwam was het toplicht als aanvulling op je navigatielichten en vooral hoe je daar stroom krijgt. Nu zijn hier op het forum al meerdere manieren de revue gepasseerd, kabel door de mast, langs de verstaging etc. Maar nu kwam er een voor mij nieuw idee voorbij:

Waarom niet een toplicht op batterijen of kleine accu die je met een RF afstandbediening aan/uit kan zetten. Wij hebben een mast met contragewicht dus een accu of batterij verwisselen in de top is totaal geen probleem.

Ik weet niet of hier al wat voor bestaat of dat het weer eens op het betere knutselwerk neerkomt. In het laatste geval heb ik zeker wat hulp nodig van sommige techneuten hier om dit allemaal te kunnen realiseren.

Ik hoop dat ik nu mensen heb geinteresseert in dit interessante projectje.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Met verlichting op batterijen op de boot heb ik geen andere ervaring dan een zaklantaarn.  Maar ik heb wel een kattenluikje die kennelijk veel stroom verbruikt en hoge eisen stelt aan het voltage die de batterij kan leveren.
1. LidL alkaline batterijen zijn erg snel leeg
2. Duracel instap alkaline batterijen zijn wel iets beter maar nog steeds slecht
3. Panasonic batterijen (alakaline) zijn niet anders dan Duracell
4. NiMh oplaadbaar (1,2 V) doen het niet eens
5. NiZn (1,6V) zijn geweldig en oplaadbaar met een juiste lader (1.9V)

Om een verschil te schetsen:
1. na een week of twee leeg
2. na een week of vier leeg
3. na een week of vier leeg
4. deed het niet vanwege te laag voltage
5. na vier maanden nog niet leeg

Wellicht handig voor een lampje in de mast.
De Nikkel Zink batterijen heb ik in China besteld, maar ze zijn ook bij Conrad te koop. Let wel dat het voltage hoger is dan wat meestal wordt voorgeschreven.
Antwoord
is voor een ledverlichting in een toplicht niet zo erg lijkt mij, probleem twee. De aan/uit afstandbediening. De afstand van het achterschip tot naar de hommer is al snel zo'n 10 meter, dus een afstandbediening moet toch over redelijk wat vermogen beschikken
Groeten René

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
De verhouding tussen lichtsterkte en stroomverbruik is dermate dat batterijen in de masttop niet aan de orde zijn. Je moet met de lichtsterkte aan het wettelijk minimum reikwijdte voldoen (voor je eigen veiligheid), het stroom verbruik wat daar bij past is nog te hoog voor batterijen boven in.

Voorbeeld:
Ik heb een 5 Watt led in mijn 3 kleur. deze led verbruikt bij 7 volt 0,7 Ampere.
Een Lithium D-cell of monocel is 13 Ampere uur (en duur)
13 / 0,7 = 18,5 uur.

Je hebt er 2 nodig en kosten € 20-40 per stuk, maar kunnen dan wel 10 jaar bewaard worden.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Ik zie 7.4v LiPo accupacks voor dat geld die 85ah leveren. Die wegen iets minder dan 200gr. Met een kleine 100 branduren kan ik wel leven. Tot recent gebruikte ik nog gewoon een olielamp als top en/of ankerlicht.
Groeten René

Antwoord
(28-03-2017, 7:53)WADnWIND schreef: Je moet met de lichtsterkte aan het wettelijk minimum reikwijdte voldoen (voor je eigen veiligheid),

Wordt daar op gecontroleerd dan? En veiligheid? Mijn ervaring is dat je bij slecht zicht meestal eerst het schip ziet, en dan pas de navigatieverlichting! 's Nachts bij helder zicht zou het anders kunnen zijn, maar dan zie je het licht waarschijnlijk al op grote afstand.
Ik las in een verslag van een motorboot dat ze een lampje met zonnecellen voor in de tuin gebruikten als toplicht. Die gaat dus standaard branden wanneer het donker wordt.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Dat is weer erg verwarrend met je driekleuren licht of boordlichten en heklicht(dan ben je weer motorschip)

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(28-03-2017, 18:02)popeye schreef:
(28-03-2017, 7:53)WADnWIND schreef: Je moet met de lichtsterkte aan het wettelijk minimum reikwijdte voldoen (voor je eigen veiligheid),

Wordt daar op gecontroleerd dan? En veiligheid? Mijn ervaring is dat je bij slecht zicht meestal eerst het schip ziet, en dan pas de navigatieverlichting! 's Nachts bij helder zicht zou het anders kunnen zijn, maar dan zie je het licht waarschijnlijk al op grote afstand.
Ik las in een verslag van een motorboot dat ze een lampje met zonnecellen voor in de tuin gebruikten als toplicht. Die gaat dus standaard branden wanneer het donker wordt.

Groet, Jack.

Ik weet niet waar jij vaart met slecht zicht, maar in bijlage 9 gebieden mag je dan uberhaupt niet varen. Die zonnecel en olielamp dombo's zie je echt niet, tot de laatste 5 meter. Voor dat soort lieden heb ik geen enkel respect!
Laat zien in donker!
Uiterst dom dat ze dat nog durven te schrijven.
Je doet het voor anderen, niet voor je zelf, zorg dat je een ander de kans geeft om je te zien.

Antwoord
(28-03-2017, 22:20)WADnWIND schreef: Ik weet niet waar jij vaart met slecht zicht, maar in bijlage 9 gebieden mag je dan uberhaupt niet varen. Die zonnecel en olielamp dombo's zie je echt niet, tot de laatste 5 meter. Voor dat soort lieden heb ik geen enkel respect!
Laat zien in donker!

Waar ik vaar met slecht zicht? Ja, dat kan overal zijn waar ik door een mistbank of bui overvallen wordt. En op de rivieren en kanalen heb je dan maar zo niet een plek waar je veilig kunt aanmeren of voor anker gaan, en in zo'n situatie valt mij dan op dat ook bij vrachtvaart die verlichting weinig voorstelt. In het donker zal je de verlichting uiteraard eerder zien.
Die lampjes op de motorboten waren van de ene kant voor de sier, en bedoelt als eventueel ankerlicht.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
Antwoord
Er zijn wel regels voor verlichting, ook voor ankerlicht.  Als je dat met batterijen en een RF ontvanger (die dus ook stroom verbruikt) wilt voeden dien je daar een behoorlijke capaciteit voor aan te wenden. Dat red je inderdaad niet met een tuinlampje op zonne-energie, dat is als bron van verlichting niet serieus te nemen. Ik heb getracht NiZn batterijen onder de aandacht te brengen maar ook dat zal voor dergelijke lichtsterktes niet afdoende zijn. Als je lampje 3 Watt zou moeten zijn pakt deze al 2 A uit een 1,5 volt batterij.  Een ankerlicht zou op 2 Nm zichtbaar moeten zijn.  Daar heb je al snel een 2,5 a 3 Watt Led lamp voor nodig.

LiPo batterijen van 200 gram die 85 Ah leveren ? Of is dat 8500 mAh ?
Antwoord
Citaat:Die lampjes op de motorboten waren van de ene kant voor de sier, en bedoelt als eventueel ankerlicht.

[Afbeelding: 573549_BB_00_FB.EPS.jpg]
Mooi toch, boven in je mast?
Schijnt behoorlijk licht af te geven, en zou wel eens meer kunnen zijn dan het toplicht in mijn mast. Die heb ik trouwens nagenoeg nooit aangesloten, en dan hang ik als ankerlicht deze in mijn voorstag. [Afbeelding: PGKZ7417.JPG]
Groet, Jack.
Antwoord
ik zal morgen even een foto plaatsen van een dergelijk zonnecel lampje na een dag regen en bewolking. Het object bevindt zich bij mij in de tuin en is een jaar oud.
Antwoord
Ik had ooit zo'n lampje als ankerlicht. Totdat ik met de bijboot terug kwam in donker; het is voor de buitenwereld na enkele meters vrijwel onzichtbaar en dus totaal onverantwoordt. Nu heb ik een 1 watt LED die uitsluitend horizontaal schijnt. dat is al een stuk beter, maar 2 mijl haal je r niet mee.

Mijn 5 Watt LED 3 kleur is wel gemakkelijk op 2 mijl zichtbaar

Antwoord
Ik heb een foto geprobeerd te maken na een dag motregen.  De lamp geeft niet of nauwelijks licht en is niet vast te leggen op de foto.  Zo'n zonnecel tuinlampje is gewoon geen lamp.
Antwoord
Naar wat ik nu begrijp en heb gelezen, is de huidige stand van de techniek nog niet zover dat je een RF gestuurd, accu gevoed toplicht kan voeren met voldoende lichtsterkte. Helaas het leek mij een leuk idee.

Dit betekent dat wij over gaan naar plan B. Wij hebben nog een ophijsbaar ankerlicht met een goede lens en gaan hier dan maar 5w elektrische verlichting inbouwen, stekkertje met kabel naar een contactdoos aan de roef en het geheel is wegneembaar wanneer het niet in gebruik is. Zo hoef ik niet in mijn mast te zagen en heb ik geen kabels lang mijn verstaging.

kan ik in ieder geval in het donker de boot weer terug vinden als ik de hond op de vaste wal heb laten plassen.

Groeten René

Antwoord
Klinkt acceptabel, een fresnell lens doet wonderen.

Ik heb het met een 5 watt LED zo opgelost:

Het resultaat op 1,1 mijl afstand:

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)