This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
verstuivers reviseren
#1
Wij hebben een Lambordini, 4 cilinder 27PK. Afgelopen zomer ontdekte ik dat er steeds meer smeerolie in het carter kwam. Dat kan slechts 2 dingen betekenen:
1 - water in de olie = lekke koppakking
2- Dieselolie in de smeer olie = ergens lek in het motor blok.

Bij 1 is de olie grijs en het was gewoon zwart, geen water dus.
Bij 2 is er ergens een lek contact tussen gasolie en smeerolie. 
Onder het klependeksel zitten 4 pompverstuives met aanvoer en retourleiding. Waarschijnlijk lekken de verstuivers of de brandstof leiding of de brandstof opvoerpomp
Uiteindelijk de verstuivers eruit gehaald en opgestuurd voor testen/revisie. Het wordt dus revisie, maar van dergelijke kosten krijgt een paard de hik... Sad

4 verstuivers reviseren bij de importeur kost "slechts" € 1250. 4 nieuwe kwam op € 1700 uit. Daar komt nog een pakking voor het kleppendeksel bij, een brandstofpomp met pakking.

Dat is toch gelijk weer een flinke deuk in het budget, zonder een meter gevaren te hebben.

Gasolie in de smeerolie is niet direct dramatisch, maar wel onwenselijk. Door de gasolie wordt de smeerolie dunner en neemt de oliedruk af, Ook wordt de smeerolie "schraaler" en smeert dan slechter. het niveau in het carter stijgt en kan dan de krukas bereiken. Uiteindelijk loopt de motor in de soep wegens gebrek aan smering.

Als je er mee naar huis moet, gewoon olie verversen en goed de oliedruk in de gaten houden, als het in de buurt komt van 1-1,5 bar, dan maar weer een plekje zoeken om te verversen. bij ons konden we dan weer 4-5 uur varen.

De 5W40 olie is bij de Action dan spotgoedkoop, dat dan weer wel....
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#2
(03-04-2017, 7:39)WADnWIND schreef: Wij hebben een Lambordini, 4 cilinder 27PK. Afgelopen zomer ontdekte ik dat er steeds meer smeerolie in het carter kwam. Dat kan slechts 2 dingen betekenen:
1 - water in de olie = lekke koppakking
2- Dieselolie in de smeer olie = ergens lek in het motor blok.

Bij 1 is de olie grijs en het was gewoon zwart, geen water dus.
Bij 2 is er ergens een lek contact tussen gasolie en smeerolie. 
Onder het klependeksel zitten 4 pompverstuives met aanvoer en retourleiding. Waarschijnlijk lekken de verstuivers of de brandstof leiding of de brandstof opvoerpomp
Uiteindelijk de verstuivers eruit gehaald en opgestuurd voor testen/revisie. Het wordt dus revisie, maar van dergelijke kosten krijgt een paard de hik... Sad

4 verstuivers reviseren bij de importeur kost "slechts" € 1250. 4 nieuwe kwam op € 1700 uit. Daar komt nog een pakking voor het kleppendeksel bij, een brandstofpomp met pakking.

Dat is toch gelijk weer een flinke deuk in het budget, zonder een meter gevaren te hebben.

Gasolie in de smeerolie is niet direct dramatisch, maar wel onwenselijk. Door de gasolie wordt de smeerolie dunner en neemt de oliedruk af, Ook wordt de smeerolie "schraaler" en smeert dan slechter. het niveau in het carter stijgt en kan dan de krukas bereiken. Uiteindelijk loopt de motor in de soep wegens gebrek aan smering.

Als je er mee naar huis moet, gewoon olie verversen en goed de oliedruk in de gaten houden, als het in de buurt komt van 1-1,5 bar, dan maar weer een plekje zoeken om te verversen. bij ons konden we dan weer 4-5 uur varen.

De 5W40 olie is bij de Action dan spotgoedkoop, dat dan weer wel....
Oei, dat is een fikse kostenpost! Twee jaren geleden voor hetzelfde gestaan tijdens de revisie van onze Farymann P 30. Hoe dan ook, gaat het veel geld kosten. Ik heb toen voor nieuwe verstuivers gekozen, vanuit het motto dat nieuw dan ook altijd goed is ...   Nieuwe pakkingen heb je sowieso nodig.
Antwoord
#3
Dat hadden wij laatst met onze Hurth HBW100 (of HBW5, daar worden we het niet over eens Tongue).
We gingen de demperplaat vervangen, en hadden de keerkoppeling daardoor toch los liggen. Dus die even
mee naar de dokter, dat is qua techniek samen met de demperplaat het enige dat nog niet vervangen of gereviseerd is aan onze schuit. Advies van dokter Drinkwaard was: geen meter meer mee varen, doe maar reviseren. Kost €750,-. of €950,- als je hem inruilt, of €1150,- als je hem niet inruilt en een nieuwe koopt.

Altijd vervelend. Maar ja.... je wilt toch weer varen...
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#4
Hulde voor Jachtservice Enkhuizen!

Ik kwam daar vandaag met een defecte messing/koperen brandstof galerij/leiding waar een micro scheurtje in zat, eigenlijk om te vragen wie er in de buurt kon hardsolderen.
Ik werd direct geholpen, autogeen brander tevoorschijn, soldeer en gaan: klaar
Ik mocht zelf afpersen in de werkplaats etc.

Ritze, Gunar, Bram, bedankt!

www.jachtserviceenkhuizen.nl/

Kunnen morgen de gereviseerde verstuivers er weer in.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#5
Alles draait weer!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#6
(12-04-2017, 8:52)WADnWIND schreef: Alles draait weer!

Verstuurd vanaf mijn SM-G903F met Tapatalk

Weet je nu ook wat het probleem veroorzaakte? Dat scheurtje in de brandstofgalerij?
Antwoord
#7
Ja, uiteindelijk dat scheurtje Sad
Maar toen waren de verstuivers al gereviseerd. Soms zit het mee en soms zit het tegen.Dat heet leergeld.
De verstuivers waren wel ruim 25 jaar oud.

Maar we kunnen weer met een gerust hart varen. Wink
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)