This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het fabeltje van condens in de brandstof tank
http://www.zeilersforum.nl/index.php/for...=25#398392
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Als ik dat eerder had geweten had dat een boel gedoe gescheeld met fietstochten, tankjes en allerlei geknoei met bijvullen.  Jammer dat diezelfde bron jarenlang allerlei onzin heeft verspreid over dit onderwerp.
Antwoord
Het is me nog steeds niet duidelijk. Het mooie, voor mij niet te volgen, rekensommetje gaat toch over lucht. Hoe gering ook de waterneerslag uit lucht, hoe minder lucht hoe beter. Misschien wordt het probleem overschat, maar het is dan toch nog geen argument tegen het niet afvullen van de tank toch?
Antwoord
Omdat de condens vorming bijna nihil is, is er geen reden om te voltanken .

Antwoord
Ik heb in die tijd op het betreffende forum veel informatie gehaald toen we een zeeschouw met dieselmotor en tank (>100 liter) kochten. De heersende morus was dat er liters water waren te verwachten als je dieseltank niet vol zou zitten met diesel maar er veel lucht in zat.  Dus vouwfiets gekocht en trouw elke keer dat we niet konden tanken aan het water (wat ook werd afgeraden ivm omloopsnelheid) maar bij een auto dieselpomp brandstof te kopen. Vaak was 5 liter wel genoeg om meerdere malen bij te vullen.  Vooral omdat we zoveel mogelijk probeerden te vermijden de motor te gebruiken want we waren een zeilboot. En snel varen deden we alleen op zeil, niet op de motor. 

Door de verhalen op het ZF heb ik dus onnodig vaak diesel gehaald op plekken die eigenlijk te ver weg waren van de ligplaats en gezien de resterende > 100 liter ook totaal geen toegevoegde waarde hebben gehad. Schaadt het ? Nee, maar was het zinvolle aanvulling om mijn zeilervaring of een zinvolle invulling van mijn spaarzame vrije tijd ? In het geheel niet. Dank je wel  niet nader te noemen ZF leden.
Antwoord
Iedereen moet doen wat hem of haar het beste lijkt, maar ik tank elke herfst vol.

Ik lees echter wel een paar ongerijmdheden.
Volgens mij kan water in de diesel problemen geven, en ook een klein beetje water met biodiesel is een voedingsbodem voor de "diesel"bacterie. Ik dacht dat op het zeilersforum iemand riep: "Dan had ik dat gif helemaal niet hoeven gebruiken!" (Omdat er nauwelijks water in de diesel zou komen) Lijkt me geen verstandige keus!

Bij Fred lees ik dat hij een tank van 100 liter had op een boot waar voornamelijk mee gezeild werd. Zat er misschien bij de koop in, maar om daarna met een jerrycan van 5 liter heen en weer te fietsen voor het vullen van de tank? Ik vul mijn tank van 40 liter
 uitsluitend vanuit de jerrycan, en heb standaard 3 stuks van 22 liter aan boord staan. Scheelt (onderweg in Frankrijk) een stuk fietsen, en thuis gaan ze uiteraard achter in de auto.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Ik ben het met jack eens lekker doen wat je goed lijkt , jack tankt hem vol ik dus niet de tank eindigd op de laatste vaar dag en word in het voorjaar weer gevuld.
Wel moet ik er bij zeggen dat ik een relatief kleine tenk heb 45 liter en een 40 pk motor dus de door stroom is vrij groot
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
Vooral achter het schaap voor je aan lopen,vooral niet op of omkijken, laat staan dat zelf gaat denken.

Stel je eens voor dat...................

Onderzoekt alles en behoud het goede. maar ja, als je niks onderzoekt....

Antwoord
Cees S legt in een reactie daar uit hoe het zit met het mollier diagram en de wet van Boyle-Gay Lusac.
Vanuit mijn vakgebied ondersteun ik zijn verhaal en ben ik niet bang voor grote hoeveelheden water in de tank na een winter met een bijna lege tank.
Wel controleer ik, d.m.v. een beetje aftappen op het laagste punt of er geen water in zit.

Afgetankt achterlaten kan echt geen kwaad, maar ik doe er meestal de moeite niet voor.

Wij hadden 1x water in de tank, met bacterie. Erfenisje van de vorige eigenaar (zoals vele andere "verassingen"). In de winter van 2014 geconstateerd en opgelost. Gelukkig maar een 45 liter tank, en sinds dien geen ellende. voor de zekerheid hebben we er nog regelmatig een scheutje bacterie remmer van Grottamar in gegooid en bij recente controle van de diesel in de tank, en het doorzagen van de oude brandstof filters geen ellende kunnen constateren.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
precies, wij hadden door een lekke vuldop regenwater in de tank. gewoon er uit en 1x per jaar grottamar

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)