Dit forum gebruikt cookies.
Dit forum maakt gebruik van cookies om uw inloggegevens op te slaan als u bent geregistreerd, en uw laatste bezoek als u nog niet geregistreerd bent. Cookies zijn kleine tekstdocumenten die op uw computer worden opgeslagen; de cookies die door dit forum worden geplaatst, kunnen alleen op deze website worden gebruikt en vormen geen beveiligingsrisico. Cookies op dit forum houden ook bij welke specifieke onderwerpen u hebt gelezen en wanneer u ze voor het laatst hebt gelezen. Bevestig of u deze cookies accepteert of weigert.

Er wordt een cookie in uw browser opgeslagen, ongeacht uw keuze, om te voorkomen dat u deze vraag opnieuw krijgt. U kunt uw cookie-instellingen op elk gewenst moment wijzigen via de link in de voettekst.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het fabeltje van condens in de brandstof tank
#1
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#2
Als ik dat eerder had geweten had dat een boel gedoe gescheeld met fietstochten, tankjes en allerlei geknoei met bijvullen.  Jammer dat diezelfde bron jarenlang allerlei onzin heeft verspreid over dit onderwerp.
Antwoord
#3
Het is me nog steeds niet duidelijk. Het mooie, voor mij niet te volgen, rekensommetje gaat toch over lucht. Hoe gering ook de waterneerslag uit lucht, hoe minder lucht hoe beter. Misschien wordt het probleem overschat, maar het is dan toch nog geen argument tegen het niet afvullen van de tank toch?
Antwoord
#4
Omdat de condens vorming bijna nihil is, is er geen reden om te voltanken .
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#5
Ik heb in die tijd op het betreffende forum veel informatie gehaald toen we een zeeschouw met dieselmotor en tank (>100 liter) kochten. De heersende morus was dat er liters water waren te verwachten als je dieseltank niet vol zou zitten met diesel maar er veel lucht in zat.  Dus vouwfiets gekocht en trouw elke keer dat we niet konden tanken aan het water (wat ook werd afgeraden ivm omloopsnelheid) maar bij een auto dieselpomp brandstof te kopen. Vaak was 5 liter wel genoeg om meerdere malen bij te vullen.  Vooral omdat we zoveel mogelijk probeerden te vermijden de motor te gebruiken want we waren een zeilboot. En snel varen deden we alleen op zeil, niet op de motor. 

Door de verhalen op het ZF heb ik dus onnodig vaak diesel gehaald op plekken die eigenlijk te ver weg waren van de ligplaats en gezien de resterende > 100 liter ook totaal geen toegevoegde waarde hebben gehad. Schaadt het ? Nee, maar was het zinvolle aanvulling om mijn zeilervaring of een zinvolle invulling van mijn spaarzame vrije tijd ? In het geheel niet. Dank je wel  niet nader te noemen ZF leden.
Antwoord
#6
Iedereen moet doen wat hem of haar het beste lijkt, maar ik tank elke herfst vol.

Ik lees echter wel een paar ongerijmdheden.
Volgens mij kan water in de diesel problemen geven, en ook een klein beetje water met biodiesel is een voedingsbodem voor de "diesel"bacterie. Ik dacht dat op het zeilersforum iemand riep: "Dan had ik dat gif helemaal niet hoeven gebruiken!" (Omdat er nauwelijks water in de diesel zou komen) Lijkt me geen verstandige keus!

Bij Fred lees ik dat hij een tank van 100 liter had op een boot waar voornamelijk mee gezeild werd. Zat er misschien bij de koop in, maar om daarna met een jerrycan van 5 liter heen en weer te fietsen voor het vullen van de tank? Ik vul mijn tank van 40 liter
 uitsluitend vanuit de jerrycan, en heb standaard 3 stuks van 22 liter aan boord staan. Scheelt (onderweg in Frankrijk) een stuk fietsen, en thuis gaan ze uiteraard achter in de auto.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#7
Ik ben het met jack eens lekker doen wat je goed lijkt , jack tankt hem vol ik dus niet de tank eindigd op de laatste vaar dag en word in het voorjaar weer gevuld.
Wel moet ik er bij zeggen dat ik een relatief kleine tenk heb 45 liter en een 40 pk motor dus de door stroom is vrij groot
Hou de goede kant boven
www.zeeschouw-hereditas.jouweb.nl
Antwoord
#8
Vooral achter het schaap voor je aan lopen,vooral niet op of omkijken, laat staan dat zelf gaat denken.

Stel je eens voor dat...................

Onderzoekt alles en behoud het goede. maar ja, als je niks onderzoekt....
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#9
Cees S legt in een reactie daar uit hoe het zit met het mollier diagram en de wet van Boyle-Gay Lusac.
Vanuit mijn vakgebied ondersteun ik zijn verhaal en ben ik niet bang voor grote hoeveelheden water in de tank na een winter met een bijna lege tank.
Wel controleer ik, d.m.v. een beetje aftappen op het laagste punt of er geen water in zit.

Afgetankt achterlaten kan echt geen kwaad, maar ik doe er meestal de moeite niet voor.

Wij hadden 1x water in de tank, met bacterie. Erfenisje van de vorige eigenaar (zoals vele andere "verassingen"). In de winter van 2014 geconstateerd en opgelost. Gelukkig maar een 45 liter tank, en sinds dien geen ellende. voor de zekerheid hebben we er nog regelmatig een scheutje bacterie remmer van Grottamar in gegooid en bij recente controle van de diesel in de tank, en het doorzagen van de oude brandstof filters geen ellende kunnen constateren.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#10
precies, wij hadden door een lekke vuldop regenwater in de tank. gewoon er uit en 1x per jaar grottamar
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#11
We hebben de Losbol sinds 1992 Met een Farymann en een 30 L dieseltank. Tot 1999 heen water gezien in de watervanger.
sinds 1999 een Nanni met 40 L RVS tank. Tot nu toe ook niet meer dan ooit 1 x 100 cc vuil water gevonden in de watervanger.
We vullen de tank niet af voor de winter, maar er zit altijd wel ca 30 L in.

Losbol
Antwoord
#12
Op mn werk nog niet 1 keer gehad dat er een wagen kwam met problemen met Dieselbacterie of verstopte brandstoffilters. Doorstroming in de tank is dan natuurlijk wel belangrijk. Die busjes rijden elke dag.
Voltanken moet iedereen zelf weten, maar een blikje Diesel conserveer zou ik persoonlijk wel doen.
Motoren gaan maar zelden meer kapot. Al die Milieurommel er omheen is drama. Partikelfilters en NOX katten gaan als warme broodjes.
Maargoed, ik heb de diesel CV op de brandstoftank zitten. Die doorstroming is er wel. Maar toen ik nog niet aanboord woonde deed ik er Bardall door de diesel.
Antwoord
#13
(02-11-2024, 13:53)VSRP schreef: We hebben de Losbol sinds 1992 Met een Farymann en een 30 L dieseltank. Tot 1999 heen water gezien in de watervanger.
sinds 1999 een Nanni met 40 L RVS tank. Tot nu toe ook niet meer dan ooit 1 x 100 cc vuil water gevonden in de watervanger.
We vullen de tank niet af voor de winter, maar er zit altijd wel ca 30 L in.

Losbol

Het meeste water komt vrijwel altijd door de tankdop heen.
- Bio diesel heeft meer PPM water, wat later uitzakt en ophoopt na elke tankbeurt.  Vandaar dus GTL of HVO100.
- Veel tankdoppen in dek hebben een slechte of helemaal geen O-ring meer teken water, dat is het grootste deel van water in de tank.
- Bio diesel is slechts 6  maanden houdtbaar en degradeert dan verder.

Ik heb een stalen tank van 225 liter waar in de winter rond de 20-30 liter in zit, nog nooit water in het filterglas gehad. Al 5 jaar niet.

Als je deze post leest, begrijp je dat condenseren in een tank bijna een volslagen sprookje is gedurende een winter:
https://zeilersforum.nl/index.php/forum-...n?start=%1$d#397917

Echter veel mensen begrijpen het niet en doen dus wat een ander ook doet, Pavlov.

Het is niet mijn bedoeling om Z-forum hier te promoten, maar daar zitten en zaten wel mensen die het kunnen uitleggen.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#14
Eens, ik heb een (open) vulopening in het motorruim en nog nooit water in de watervanger gezien. Ook nooit afgetankt in de winter. Heb het condensverhaal ook altijd als een broodje aap gezien. Mijn schip had 15 jaar op de kant gelegen met een halve tank (rode) diesel. Was geen druppel water in te ontdekken.
Antwoord
#15
Brick 
(03-11-2024, 15:06)Bonne schreef: Eens, ik heb een (open) vulopening in het motorruim en nog nooit water in de watervanger gezien. Ook nooit afgetankt in de winter. Heb het condensverhaal ook altijd als een broodje aap gezien. Mijn schip had 15 jaar op de kant gelegen met een halve tank (rode) diesel. Was geen druppel water in te ontdekken.
Ik bunker altijd bij bunkerstations en net hoe het uitkomt (wanneer m'n tank bijna leeg is of wanneer ik langere tijd geen bunkerstation verwacht te kunnen bezoeken, gooi ik hem vol). Omdat daar beroepsvaart en grotere pleziervaart bunkert (niet voor enkele tientallen liters), lijkt mij de kans op inferieure brandstof gering. Om de zoveel jaar tapte ik wat diesel af ter controle, maar daar zat zelden of nooit water in en van bacteriën in de diesel heb ik de afgelopen bijna 20 jaar nooit iets bemerkt. Nou kan het best zijn dat mijn 70 jaar oude GM niet maalt om een paar bacteriën. Oude(re) motoren zijn vaak wat minder kieskeurig, heb ik begrepen.
Antwoord
#16
Ook wij zijn nooit lastig gevallen door die dieselbacterie.
Zelfs niet met onze vorige boot die zowel geen waterzak als inspectieopening in de brandstoftank had.
Wel hadden/hebben onze boten een vulopening die goed afgeschermd is.

Drie keer sprak ik iemand die wel last had gehad van de dieselbacterie. Alle drie hadden ze zo'n vulopening vlak in het dek en nooit gecontroleerd of die nog waterdicht was.....

Vooralsnog ben ik geneigd te denken dat het grootste deel van de ellende afkomstig is van waterlekkage aan boord, niet van meegekomen water tijdens het tanken of condens in de tank.
Antwoord
#17
Nu ga ik even doen alsof ik er verstand van heb..
Maar is de dampdruk van diesel niet hoger dan die van water c.q. lucht? Lucht dat condenseert in de tank lijkt me dan een lastig verhaal. Dat er water in diesel zit bij de pomp? Kun je niet uitsluiten maar niet heel aannemelijk.
Lekkage van de vuldop lijkt me erg aannemelijk.
Heb m ook vlak in het dek zitten..morgen even controleren.
Antwoord
#18
(04-11-2024, 22:35)zwart-wit schreef: Lekkage van de vuldop lijkt me erg aannemelijk.
Heb m ook vlak in het dek zitten..morgen even controleren.
Maakt mogelijk ook uit, of die van licht materiaal (kunststof of aluminium) is of van zwaar brons. In het laatste geval, lijkt het mij, dat er niet makkelijk water langs komt omdat met licht aandraaien al een goede afsluiting op de rubber ring zal zijn.
Antwoord
#19
Die van mij is van brons, nadat ik de dieselbacterie in de tank gehad had, kwam ik tot ontdekking dat de rubberring beschadigd was  Sad Ik controleer hem nu zo nu en dan......

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#20
(05-11-2024, 10:40)Pylk schreef: Die van mij is van brons, nadat ik de dieselbacterie in de tank gehad had, kwam ik tot ontdekking dat de rubberring beschadigd was  Sad Ik controleer hem nu zo nu en dan......

Precies!
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#21
Water in de tank is 1 ... AdBlue in de tank..das pas fijn. Verschillende busjes al gehad die AdBlue in de brandstoftank gooien. Afslepen maar. Kunnen die motoren niet waarderen....maar dat was even een zijspoor..heb ook even naar de vulopening gekeken daar moet ook een nieuwe ring in.. allemaal barstjes.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)