Waardering:
  • 4 stemmen - gemiddelde waardering is 2.5
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
De bouw van een Kinderdijker hoogaars
Het verhaal van de bouw van deze Kinderdijker hoogaars stond ooit in de Spiegel van de Zeilvaart.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(06-04-2013, 11:48)Pylk schreef: Het verhaal van de bouw van deze Kinderdijker hoogaars stond ooit in de Spiegel van de Zeilvaart.

Dit scheepje genaamd "Saeftinghe" is sinds dit voorjaar in mijn bezit. Ik heb haar overgenomen van de bouwer.

Tot nu toe heb ik er een lange tocht op zitten van Noord Groningen (jammer genoeg op de motor) naar haar nieuwe ligplaats in Zwartsluis en heeft ze ook in Meppel gelegen tijdens het grachten festival. Komende zomer hoop ik vele tochten te maken in de kop van Overijssel om te ontdekken hoe ze zeilt. Komende winter zal er groot onderhoud nodig zijn en wellicht ook aanpassingen aan de tuigage afhankelijk van de ondervindingen deze zomer.

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Leuk scheepje, ik hoop dat je er veel plezier mee hebt.  Een mooie wimpel (vleugel) zou haar goed staan Wink Welkom op het forum.
Antwoord
Welkom
Mooi schip

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Hout is goud.
Bolschipper
Antwoord
Mooi hoor, weer een houten platbodem erbij op het forum.
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Gaaf schip!!
Ik zag haar vorig jaar bij Zoutkamp liggen, toen was de lakkaag nogal slecht. Volgens de havenmeester was de hechting niet goed. Het wordt straks vast weer een pareltje.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Het lak werk van Saeftinghe zag er inderdaad niet goed uit toen ik haar overnam.

[Afbeelding: 310046d31afabb32b5c5f73bdbaaeb47.jpg]

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
Antwoord
Afgelopen winter is de huid vanaf de kim tot en met het boeisel kaal gehaald.

[Afbeelding: bacecc58a4f736fe2d52f55d73bbdc8f.jpg]

Zo ziet ze er nu uit, de foto is tijdens het grachten festival in Meppel gemaakt.

Antwoord
Onder het berghout zit er intertuf (zwart) op van international.
Zwaarden, roer, helmhout en boeisel zitten nu in de Benar olie, een product van het merk Jotun uit Scandinavië. Een makkelijk strijkbaar één component product dat lijkt op een lak maar als olie echt diep het hout in trekt. Na alle warmte van de laatste tijd ziet het er nog goed uit.

[Afbeelding: 2b414b18f42c60f1af92051af10fcd11.jpg]

De opbouw en Kuip moeten nog gedaan worden.

Antwoord
Momenteel ben ik aan het experimenteren met het tuig.

Ik wil haar in de toekomst weer een traditioneel spriettuig geven, om hier meer over te weten te komen heb ik een aantal dagen met de Steekhengst Boreas van de Stichting Behoud Hoogaars mogen varen. Hiermee heb ik oa. tijdens de Van Loon hardzeildag ervaren dat een spriet tuig helemaal niet zo slecht zeilt als veel mensen beweren. Het is alleen wennen om het grootzeil niet alleen met de schoot maar ook met de twee geerden (gaarden) te trimmen.
Een groot voordeel is dat het grootzeil in een handomdraai te zetten en weg te halen is door te geien.

[Afbeelding: 2af02d452ea77e04ce52acb324a61786.jpg]

[Afbeelding: 31c7b6b4c6b8c6fcbe5c1a2497baf9f6.jpg]

Boreas drooggevallen op een plaat op in Oosterschelde.

Antwoord
Een ander voordeel heb ik deze week ervaren toen ik met twee gasten aan boord het wel erg fijn vond zonder giek te varen (geen valhelm meer nodig).

[Afbeelding: e08249e05240edbaaf14fa12f69301cc.jpg]

Hier ligt ze gegeit op haar ligplaats in Zwartsluis.
De bevestiging van de gei-lijn in het achterlijk moet nog hoger komen om wind vang te verkleinen.

De fok is inmiddels vervangen voor een iets grotere handgemaakte katoenen versie.
Ook is er een wimpel op de mast gekomen, de vorige eigenaar vond dit niet nodig maar om een beetje te kunnen zeilen vind ik hem onmisbaar en het hoort er gewoon op!

[Afbeelding: 589a937dc4ee5a2f455e2a2cc491d29a.jpg]

Antwoord
Leuk om je update te lezen en de foto's van het resultaat te zien.  Mooi resultaat Smile

Bedankt.

Groeten,
Fred
Antwoord
Wat een prachtige vorderingen!
Dat dit soort scheepjes nog jaren mogen rondvaren in Nederland Smile
Bolschipper
Antwoord
De link in het oorspronkelijke bericht van Pylk werkt niet meer daarom hier een nieuwe link naar het bouw-logboek van André Ligthart Schenk:

http://www.bootbouwer.nl/?ref=/hoogaars.html

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)