This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 1 stemmen - gemiddelde waardering is 2
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
olielekkage volvo penta keerkoppeling MS2B-L
na jaren lang zonder noemenswaardige problemen met de VP2003 gevaren te hebben heb ik vorig jaar een nieuwe aandrijfas incl. binnen & buitenlager gekregen ivm corosie op de as etc. Vorig jaar geen problemen met lekkage maar nu al bij de eerste wat langere vaart had ik lekkage in zo'n mate dat een tochtje van 2 uur op 5 knopen de peilstok volledig liet droogvallen. Daarna gelijk weer gevuld en proberen te lokaliseren waar het druppelt maar ik krijg mn vinger er maar niet achter waar exact. Ook dmv een keukendoek (papier) er voorzichtig tegenaan deppen aan de onderkant geeft geen uitsluitsel. Heeft iemand dit wel eens vaker meegemaakt?

Stel dat ik deze keerkoppeling geheel ga verwijderen en nakijken; zijn er nog genoeg pakkingen voor en instructies? En kan dit gewoon in het water zolang ik mijn aandrijfas maar 10-15cm naar achteren kan bewegen of is er meer ruimte voor nodig?

Grtn & bijvoorbaat dank, Jeroen

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Koppeling lekkage na schroefas en lager vervanging betekent vrijwel altijd dat de uitlijning niet goed is.
Lager + afdichtingen vervangen en nu goed uit laten lijnen.
Heb je een flexibel er tussen?

Doorgezakte motorrubbers?
Gebroken motorsteun?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Wij hebben toevallig onze koppeling ook achter de 2003 vandaan gehad. Dit lukte gewoon in het water met de speling waarmee we de as konden schuiven.
Wij hadden geen lekkage, maar een versleten demperplaat.Geen paniek: Die zit er niet tussen als je een MS2B koppeling hebt Wink

De koppeling kan er in zijn geheel vanaf, en dan kun je hem op de werkbank leggen en uit elkaar halen, of bij een deskundige afleveren.
Documentatie is vast wel te vinden op Internet. Ik heb hem niet, ik heb een Hurth koppeling. De documentatie heb ik ergens gevonden en staat de naam van een zekere schokker op Tongue

De oorzaak van je lekkage: Wat WADnWIND al zegt. Hoe is het met de uitlijning, motorsteunen nog heel?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
Google weet raad:

http://www.bavariayacht.info/downloads/v...manual.pdf

Toch nog ergens goed voor die baviaan jachten Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
Heren, dank voor jullie snelle reacties; WadnWind: de uitlijning was goed maar is ook gedaan door degene die ook de as heeft vervangen. Het is een vaste as van ~1m20 uit m'n hoofd totale lengte. Er zit geen flexibele koppeling tussen. Het verbaast mij dat ik echter vorig jaar geen enkele probleem heb gehad ondanks intensieve dagen op het wad/ijsselmeer. Is het noodzaak dat alle 2 de lagers weer opnieuw vervangen moet worden? Of kan ik dat eerst nog even aankijken? de rekening van de revisie van vorig jaar ligt me nog helder op het netvlies Wink. Is er ook een indicatie waar ik aan moet denken kwa reparatie v/d keerkoppeling? Is dat een rubber  ('washrings'?) die eenvoudig vervangen kan worden of zit ik meer tegen een grote revisie aan te hikken?
De motorrubbers 'lijken' nog goed; geen scheuren en zouden ook niet defect zijn werd vorig jaar gezegd; ook geen defecte motorsteun.

Ferry, ook bedankt voor de link; dat helpt zeker bij hou de keerkoppeling in elkaar zit!

Voor de goede orde: ik had ook nog een vermelding geplaatst bij zeilersforum: http://www.zeilersforum.nl/index.php/for...b-l#831069 voor het geval iemand die er ook nog even op na wil slaan / ter info.

Morgen maar eens bij de reparateur van vorig jaar langs...

grtn, Jeroen
Antwoord
Het gaat om de simmerringen in je koppeling uitgaande as. De oliekeerringen.
Een starre as is om problemen vragen. Alleen al het doorzakken van je motorrubbers is funest.
Starre assen gebruik je uitsluitend bij star opgestelde motoren, die afgegoten zijn in giethars, zoals op grote schepen.
Zonder rubbers dus.

De motor op rubbers, zoals wij allemaal hebben, moeten ook ALTIJD een flexibel tussen de koppeling en as hebben.
Tenslotte moet er "iets" zijn wat de rubberbewegingen naar de schroefas opvangt. Dat zijn nu je lagers en afdichtingen van je koppeling.

Ik heb mijn koppeling gewoon weggebracht naar de importeur, van Stight. Uiteindelijk was een nieuwe Hurth goedkoper dan revisie.

En ja, die handleiding heb ik ooit ergens op internet gezet, of de link er heen Wink

Antwoord
Ik heb het niet zo erg op lokale reparateurs, maar dat is puur persoonlijk.

Antwoord
Wat die rubbers betreft... Bij onze fijne VP2003 kun je dat slecht zien.
De rubbers die aan de voorkant zitten kunnen ingezakt zijn, en hebben dan "bolle wangen".
De achterste kun je misschien een scheurtje in zien, helaas was bij ons de stalen rand los van het rubber, en dat zie je niet. Tot je achteruit slaat en je blok ineens 1 poot optilt Tongue

www.zeeschouwostara.nl
Antwoord
(01-05-2017, 22:22)WADnWIND schreef: Een starre as is om problemen vragen. De motor op rubbers, zoals wij allemaal hebben, .........

Dit is een aanname. Onze motor staat gewoon vast gebout op zijn funderingsfarme. wij gebruiken dan ook gewoon een starre as en hebben daar helemaal geen problemen mee  Dodgy
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
(02-05-2017, 7:54)Bruinvisch schreef:
(01-05-2017, 22:22)WADnWIND schreef: Een starre as is om problemen vragen. De motor op rubbers, zoals wij allemaal hebben, .........

Dit is een aanname. Onze motor staat gewoon vast gebout op zijn funderingsfarme. wij gebruiken dan ook gewoon een starre as en hebben daar helemaal geen problemen mee  Dodgy

Zoals je kan afleiden is daar dan ook niks mis mee. Geen vervorming van de aandrijflijn.

Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)