This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sabb G met koelvloeistof in carter. HELP!
#1
Lightbulb 
Mijn Sabb G dieselmotor lekt koelvloeistof naar het carter. Wie kan mij helpen met het vinden van de oorzaak?
Gegevens van de motor:
-10 PK SABB 1 cylinder dieselmotor met motornummer G-62-199
- gesloten koelsysteem met antivries (koeling via kiel)
- keerschroef
- droge uitlaat
- de motor loopt en start zonder problemen
- geen rook of duidelijke compressieproblemen
- circulatie van koelvloeistof zichtbaar als de dop van het expansievat geopend wordt.

Bij het peilen van de oliestand (na meerdere dagen varen) bleek het niveau van de olie ver boven het maximum te staan. Mijn vermoeden dat er iets goed mis was werd bevestigd toen ik met een slang via het peilstokgat koelvloeistof omhoog zoog vanuit het carter.

Gezien het feit dat de motor prima loopt en er geen (witte) rook zichtbaar is bij de uitlaat is een scheur in de cylinderwand niet te verwachten (in ieder geval niet van koelkanaal naar zuiger). Toch heb ik inmiddels, op advies van anderen, de cylinderkop los gemaakt. Aan niets is tot nu toe te herleiden wat de oorzaak van de lekkage moet zijn. Er zijn geen scheuren in de cylinderkop of wand, de pakkingen vertoonden geen gebreken en gezien de constructie zie ik geen reden om de oorzaak bij de cylinderkop te zoeken. Waar zou er dan wel koelvloeistof naar het carter toe kunnen lekken?

Ik kan nog 2 mogelijke plekken bedenken:
1. bij de waterpomp? Deze zit vast op het blok en wordt vermoedelijk aangedreven door een stang vanuit de krukas? Als er binnen in de pomp iets lekt dan zou er mogelijk koelvloeistof in de carterruimte kunnen komen? Om dit na te kunnen gaan zal ik de motor er uit moeten halen, ik kan daar nu slecht bij. De motor is inmiddels los en moet alleen nog komende week uit de boot getakeld worden.
2. Als er toch ergens sprake is van scheurvorming in de gegoten gietijzeren motor dan zou dat lager in het blok moeten zijn. Er loopt aan beide zijden een klein koelkanaal langs de cylinderwand naar beneden. Vermoedelijk circuleert het koelwater vanuit de waterpomp via cylinderwand naar de kop en vervolgens terug naar het expansievat. In zowel de kop als aan de binnenzijde van de cylinderwand heb ik geen scheurtjes kunnen constateren. Zou dit overigens wel zo zijn dan zou er water in de verbrandingsruimte komen en zou dit zichtbaar moeten worden door witte rook uit de uitlaat (als de motor in zo'n geval uberhaupt wil lopen). Maar een scheur in het koelkanaal lager in het blok zou mogelijk wel koelwater in het carter kunnen geven?

Wie heeft kennis van de Sabb G en zou mij kunnen adviseren?
Een goed adres wie mij met de revisie zou kunnen helpen is ook zeer welkom!
Via internet vind ik de volgende bedrijven met mogelijk kennis van zaken:
-Leslie jachtservice in Amsterdam
-Allpa in Nijmegen
Andere adressen hoor ik graag.
Ik zelf woon in de omgeving van Amersfoort dus mocht er een deskundige in die omgeving wonen dan zou dat helemaal geweldig zijn!

Alvast dank voor alle tips en hulp!
Eelco Dijkstra 
Antwoord
#2
Je geeft het al aan, daar waar overbrengingen zitten, zitten keer ringen en die kunnen lekken.

Ik ken de Sabb G niet, maar bij mijn volvo zit ook zo iets. De waterpomp zit via een asje gekoppeld op de nokkenas. Als daar iets gaat lekken, dan komt het in het carter.

Verstandig om eerst even te praten met mensen die het blok kennen, voordat je de boel gaat slopen. Je zult he vast vinden maar het kan een paar uur werk schelen. Tongue

Succes!
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#3
Zonder specifieke kennis te hebben van een Sabb.

Als de motor even gelopen heeft en je peilt, is de olie dan grijsachtig? (=water of koelvloeistof)
Of zie je na stilstand duidelijk contrasterende koelvloeistof als laatste omhoog komen bij het leeg pompen van het carter?
Van gasolie in de smeerolie zie je niks, behalve dat je oliedruk metertje erg laag blijft of komt te staan.
Mis je ook koelvloeistof uit je motor?

Het kan via een lekke koppakking komen (vaak).
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#4
Dank voor jullie reacties.

Inmiddels na speuren op internet en in de oude werkplaatsbrochure van Sabb begin ik een vermoede te krijgen wat de oorzaak is. De cylinderwand bestaat uit een huls welke bij fabricage in het gegoten motorblok geperst wordt. Pezen, koperen of rubberen ringen moeten zorgen voor afdichting zodat het koelwater wat rondom de huls loopt niet gaat lekken richting het carter. Bij ouderdom kan deze afsluiting broos worden, verstenen c.q gaan lekken. Vermoedelijk is dat bij mijn motor (uit 1962) het geval. De enigste oplossing is door een gespecialiseerd bedrijf de huls er uit te laten trekken en weer met nieuwe pakkingen terug er in te laten persen. Geen klus dus voor de doe-het-zelver.

WEET IEMAND EEN DESKUNDIG BEDRIJF MET ERVARING MET SABB TYPE G DIESELMOTOREN?
Dank voor het meedenken!
Antwoord
#5
Ik ken geen specifieke SABB-mensen, maar heb heel goede ervaringen opgedaan voor mijn Farymann uit 1967 bij Bakker in IJlst. Wellicht de moeite waard om een telefoontje te plegen wat ze evt voor je kunnen betekenen?
Antwoord
#6
Ik weet niet of hij ervaring heeft met Sabb motoren, maar je zou het hier ook kunnen proberen. In ieder geval in de buurt!
www.boermanmotoren.nl
Groet

Ad

’t Mag waaien, stil staan, vloeien of ebben,
Wie niet waagt, die zal niet hebben.   (Cats)
Antwoord
#7
Een update van de stand van zaken:
Via Boerman motoren een adres gekregen van een motoren revisie bedrijf in de buurt ( Gerard Engines aan de Vanadiumweg 1 te Amersfoort). Gerard heeft het koelwatercircuit afgeperst en er bleek inderdaad vloeistof langs de cilinderbus het carter in te lekken. Na het trekken van de cilinderbus is ook duidelijk te zien dat de twee rubber ringen aan de onderzijde van de bus uitgehard zijn en kleine scheurtjes vertonen. Het euvel is dus gevonden!

Nog iets anders op het spoor:
Om de cilinderbus te kunnen trekken moest eerst de cilinder verwijderd worden (door het verwijderen van de plaat met de pijlstok aan de zijkant van de motor kun je bij de krukas komen en de cilinder met drijfstang losmaken en verwijderen. De carterdeksel hoeft hiervoor dus niet los). Verbazing al om dat er een cilinderveer ontbrak op de vrijgekomen cilinder. Bleek de motor al die tijd gelopen te hebben zonder bovenste olieschraapveer.... Blijkbaar heeft een van de vorige eigenaren al een keer aan het blok gesleuteld en is er om onduidelijke redenen een olieschraapveer achterwegen gelaten. Vreemd dat daar niets van te merken was en de motor altijd heeft gelopen [Afbeelding: cheerful.png]
Antwoord
#8
Sorry, ik schrijf: verwijderen van de cilinder maar bedoel natuurlijk de zuiger....
Pas na het verwijderen van de zuiger kan de cilinderbus getrokken worden.
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)