Waardering:
  • 14 stemmen - gemiddelde waardering is 3.07
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Toerenteller volvo penta
#1
Gisteren heb ik ons nieuwe paneeltje van de motor ingebouwd.
Daar zit een toerenteller in.
Hij slaat wel uit als ik gas geef, maar volgens mij niet ver genoeg.
Als ik vol gas geef, zou ik tot +/ - 3500rpm moeten komen, ik kom net aan de 1000.

Het gaat om een volvo penta MD2003, alles aangesloten volgens het bijhorende schema.

De toerenteller wordt aangesloten op een aansluiting op de dynamo, gecodeerd met "W".
Weet iemand hoe je kunt controleren of daar het goede signaal uit komt?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#2
Bij mijn Farymann zit geen toerenteller, ik heb geen idee hoe je dit aan moet pakken. Wel een tip: Op het Zeilersforum geeft Fer antwoord op dit soort vragen, hij heeft vrijwel op alles wel een antwoord. Je kunt bij hem ook documentatie van je motor krijgen.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"


Zeeschouw Jedysa
Antwoord
#3
In principe mag het niet te moeilijk zijn, de toeren teller heeft als het goed is 3 aansluitingen een W een + en een -. Ik ken het schema niet wat je er bij hebt maar de W aansluiting is niet meer dan een aftakking van 1 spoel in de dynamo ( in het verleden vaak zelf gemaakt ). Het kan zijn dat je de + of de min op de verkeerde plaats het af getakt, omdat simpel te testen sluit je de toerenteller direkt aan op de accu en laat de w op de dynamo als je de motor dan start zou hij bij benadering de goede waarde aan moeten geven. Er kan nog wel een verschil zijn maar de klokjes kun je normaal met een stelschroefje calibireren.

Succes er mee
Antwoord
#4
Inderdaad, de W van de toerenteller naar de W van de dynamo.
Ik zal de + en - aansluitingen van de toerenteller ook even checken.
Het is een "nieuw" paneeltje, maar had er al een andere bedradingsfout uit gehaald ook.

Ik was ook benieuwd wat er op de W te meten valt.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#5
In principe geeft de w aansluiting een puls af omdat deze is af getapt van 1 spoel in de dynamo, alle spoelen bij elkaar geven een constante spanning zodra de motor draait waardoor je rond de 14 volt krijgt. Iedere keer als de kern van de dynamo deze af getakte spoel passeerd komt er een stroom puls deze puls is dus 1 omwenteling. Omdat dus dynamo's met verschillende poelies leverbaar zijn kun je een afwijking krijgen vandaar de calibiratie mogelijkheid op de klok.

Dit is dan wel heel globaal en sympel maar in pricipe werkt het zo
Antwoord
#6
Dus kan ik concluderen, dat als mijn dynamo werkt (Dat doet ie, vandaag gecheckt) dat ook de puls er uit komt. En ook dat is zo, want mijn meter slaat wel uit.
Ik ga dus controleren of de voeding op de goede manier bij de toerenteller uit komt, en anders ga ik met de stelschroef spelen.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#7
zo kun je het wel zeggen, tenzij er een slecht contact in de w aansluiting zit. Ik zou om te proberen de plus van de toeren teller eens direkt van de accu af nemen,werkt dit niet dan zou ik ook de - op de accu plaatsen dan zou het moeten werken.
Antwoord
#8
Wat moet mijn toerenteller doen als ik die rechtstreeks aan de + van de accu hang? vol uit slaan?
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#9
Ja zou kunnen moet je alles even aan sluiten en dan de motor op contact zetten dan doe je de plus op de accu dan moet het goed zijn.
Ik ga morgen weer naar huis dan meet ik donderdag alles even na in mijn boot en laat het je weten wat voor waarden je zou moeten meten.Idea
Antwoord
#10
Hoi ferry

Ik heb net even bij mij aan boord na gemeten hoe het zit. Bij mij zit er dus zoals ik eerder al zei een plus een min en een W op de meter zet ik buiten de W om alleen een plus en min op de daarvoor bedoelde contacten dan gebeurd er niets de meter blijft dus in rust en begint pas te werken als de W er bij op gezet word.
Hoe het kan dat bij jou de meter uit slaat als je er spanning op zet is mij dus een raadsel het enige wat zou kunnen zijn is dat er een verkeerde meter in je bedienings paneel zit Huh of dat het systeem van volvo compleet anders is als alles wat ik tot nog toe heb meegemaakt.

Ik heb nog wel een vraag hier over is jou motor standaard voorzien van een dynamo met W aansluiting of heeft deze motor net zo als de md B en C motoren van volvo orgineel een toerental sensor
Antwoord
#11
Ferry

Allereerst hier een link naar een werkplaats hand boek voor jouw motor http://www.bluemoment.com/manuals/volvo_...worksh.pdf

Mogelijk dat je daar wat aan hebt ,het eerste schema is zoals ik had beschreven de twede ga uit van een extra plus ( geen idee hoe dat werkt ) . Bij mij blijft de meter in rust staan als ik er alleen 12 volt direct op ze de meter gaat pas werken als de motor loopt en de W word aan gesloten , over de plus en min staat 12, 8 volt als de motor loopt en ik pak de plus en meet de W draad als min dan meet ik stationair 6,4 volt en half gas rond de 7.1 volt mischien kan je hier wat mee, maar als de meter volledig uitslaat is niet normaal als deze moet worden aangesloten volgens schema 1
Antwoord
#12
Dat boek heb ik inderdaad, en ook de nieuwe versie.
Wij hebben alternatief A, maar dan de nieuwe, dat type is een keer aangepast.


Er is echter een misverstandje ontstaan, hij geeft een veel te lage waarde aan, ik denk ongeveer 50% van de werkelijkheid.
Mijn vraag over "vol uitslaan" sloeg op jouw reactie over direct op de accu aansluiten. Ik dacht dat het daar om de W ging, heb dat verkeerd gelezen. Je sprak daar over de + en de - van de meter.

In ieder geval heb ik genoeg stof tot experimenteren. Bedankt!
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#13
Het is zo'n klusje.... van uitstel komt afstel Tongue

Omdat ik gisteren toch het hele zooitje open had, ben ik nog maar eens aan het meten gegaan.
- polariteit klopt
- bedrading is op de juiste manier aangesloten
- hoge overgangsweerstand tussen dynamo en W contact (pin 13) pinnetjes zijn een beetje gecorrodeerd.

Dat laatste zou de oorzaak kunnen zijn, anders is mogelijk de dynamo niet goed.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#14
Ik ben deze zomer ook met een toerenteller in de weer geweest. Ook deze moest worden aangesloten op de W van de dynamo. Maar juist daardoor moet de toerenteller worden afgesteld op de configuratie van motor en dynamo.
De toerenteller meet namelijk eenvoudig weg het aantal omwentelingen van de poolparen van de dynamo en rekent dit om naar het aantal omwentelingen van de motor. Daarbij speelt dus ook de diameter van de poelie van de dynamo en de diameter van de poelie van de motor een rol. Alleen als de toerenteller die gegevens weet, kan hij tot een juist resultaat komen.

Bij mijn toerenteller kon ik die variabelen handmatig aan de hand van pinnetjes (via een bij de verpakking ingesloten tabel) op de achterzijde van de toerenteller instellen.
Ook was het mogelijk dit met speciale software via een interface-kabel in te stellen. Ik heb voor de laatste optie gekozen door dat bij Exalto in Hardinxveld te laten doen. Was een karweitje van 1 minuut.

Vraag is dus of jouw toerenteller bij de configuratie van de motor past, en zo niet, kun je hem dan aanpassen zoals ik hierboven heb beschreven.
Antwoord
#15
Het is de toerenteller die (net als de dynamo, poelie, snaar, stamkabel en de originele montage schroefjes van het paneeltje) bij dit type motor hoort.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#16
Oke, maar weet je zeker dat hij is afgesteld op jouw specifieke motor. Volgens de door jou beschreven symptomen lijkt het toch erg op een eenvoudig afstel probleem.
Wellicht wordt hetzelfde paneel ook voor andere type motoren van hetzelfde merk gebruikt, maar dan de 2, 3 of 4 cilinder uitvoering.
Mijn ervaring is niet lichtvaardig op de verkopers of specialisten te vertrouwen, want die zitten er ook nogal eens naast.
Ik zou mezelf ervan overtuigen dat de (interne) afstelling van in de toerenteller juist is.
Antwoord
#17
Ik zal eens kijken of ik onder het kapje wat kan doen.
Aan de achterkant van de meter zitten geen knopjes, jumpertjes oid.

Het paneel wordt inderdaad gebruikt voor de 2001, 2002, 2003 en 2003T. (1, 2, 3 en 3 cylinder met turbo) gebruikt.
Allemaal met het zelfde artikelnummer in de onderdelengids.

In het werkplaatshandboek staat er verder (los van een aansluitschema) niets over de toerenteller, dus zou je denken dat het ook allemaal het zelfde is.
Het gaat immers om de pulsen die de dynamo geeft, dan lijkt me het aantal cylinders niet relevant.

Zondag het ding er maar eens uitschroeven, en kijken of we er (zonder beschijving... wijs van worden.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#18
Probleem opgelost:
Ons paneeltje hebben we gekocht uit een magazijn opruiming / opheffing oid.
Werkt goed, en laatst ben ik er achter gekomen waarom de toerenteller het niet doet.

Ik ben maar eens opzoek gegaan naar nummertjes, in het onderdelen boek voor de VP2003, en op de klok zelf.
Daar zat wat verschil in...
Soms veranderd er wel eens een artikel, dus ik ben op Internet gaan speuren en kwam er achter dat deze toerenteller niet voor ons type motor is, het paneeltje opzich wel. Die werkt op de meeste motoren, alleen de toerenteller is afwijkend.
Dus: Bij Mulder een andere toerenteller aangeschaft die WEL bij de motor hoort.
Mooi: Met urenteller.

Nu hebben we dus een toerenteller voor een volvo penta md30/40ABC etc in de aanbieding.

Als je nog iemand weet...
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)