Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
(zwem)traptreden
Graag willen wij op het roer van onze schokker traptreden zetten. Een beetje rondkijkend zie ik oplossingen van hout, staal, vast of klapbaar. Heeft iemand tips over wat wel/niet te kiezen en vooral waar die dingen eventueel te koop zijn.

Alvast bedankt.
Antwoord
Ik heb al jaren 4 opklapbare nylon glasvezel versterkte maststeps op het roer. 
Corroderen niet
vallen niet op
zelf uit te klappen als je in het water ligt.
Zitten niet in de weg.
Tot 140 Kg, dus ook met nat pak.

ideaal

http://www.compass24.nl/dek/tuig/maststr.../maststeps

Wij hebben er al 10 jaar plezier van.
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Zo ziet dat er dus uit:

Ik heb ze express niet aan de zijde waar het toilet uit kwam.
Antwoord
Ik heb ze wel gemonteerd met een 3 mm neopreen pakking met gesloten cel (DG-rubber, Nijkerk). Dit omdat wij een hol stalen roer hebben en ik geen roest en water in het roer wil.
Elke 3 jaar gaat het schip er 2 weken uit, en elke keer blaast het roer tegen me als ik de getapte RVS bouten van anodes er uit draai. Dit betekend dus dat het met de pakking echt dicht is en er geen water en roest tussen komt.

Ik heb ze ooit tijdens 1 tij droogvallen op de Koffiebonen plaat opgezet Wink

In hout zou je RVS slotbouten door en door kunnen nemen.
Antwoord
Ik heb RVS beugels
Ik denk 20mm rond
Gewoon laten buigen bij een staalverwerker
M20 door het roer en aan de andere kant een M20 moer

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
En op Bolster gebruikten we een los opvouw trapje dat we wanneer nodig uitgehangen werd naast het roer. 

https://bootplus.nl/16372-large_default/...vs-316.jpg

'Ik de verwijzing naar de URL aangepast om het werkend te maken'
Gr Eddy
Antwoord
Allemaal bedankt voor de input. Ik ga eens kijken wat er allemaal mogelijk is met maststeps. Als dat niks wordt gaat het waarschijnlijk RVS buigen worden. Probleem daarmee vind ik dat het snel lelijk wordt. Het lijkt in mijn ogen snel op een handdoekenrek.....
Dan ga ik eerst nog eens wat rondkijken in havens en als ik iets zie dat mij aanstaat wat maten opnemen.

Los trapje hadden wij op onze vorige boot ook. Dat vind ik als veiligheidsmiddel al niet ideaal (ik ben ook wel eens alleen op de boot.) Dat krijg ik niet meer opgehangen als ik al in het water lig. Bovendien moet het bij de schokker een beste trap worden, het boord is significant hoger.
Antwoord
Precies 1, het dient ook vooral om zelfstandig uit het water te kunnen komen. Ik heb in 25 jaar knrm bemanning/schipper meerdere van dit soort tragische gevallen ervaren. Sindsdien heb ik ze ook zelf op het roer.

Precies 2, ik vind zo'n handdoeken rek ook spuuglelijk en vooral lomp en duur.
Antwoord
We hadden ook niet precies dit exemplaar maar iets wat er op leek.
Een trapje dat je in een bakskist opbergt en slechts gebruikt als je het nodig hebt is altijd minder lelijk dan een permanente zwemtrap voorziening.  En de prijs? Werd meegeleverd bij de aankoop van de boot.  En borgen met een lijntje was voor ons genoeg om deze ook weer te kunnen terugplaatsen mocht er iets mis gaan. Dus toch niet zo'n slechte optie ? Behalve dan dat er niet permanent een trapje aanwezig was, maar ach, de haven waar we lagen als er niemand aan boord was had zelf wel trapjes aan de steiger.
Antwoord
[Afbeelding: 345701eca74fa8fd2240e78c96cfdeaa.jpg]
[Afbeelding: 0c426bf069af6b29a9d7857a38a416fd.jpg]

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(03-06-2017, 18:45)WADnWIND schreef: Precies 1, het dient ook vooral om zelfstandig uit het water te kunnen komen. Ik heb in 25 jaar knrm bemanning/schipper meerdere van dit soort tragische gevallen ervaren. Sindsdien heb ik ze ook zelf op het roer.

Ja Jugo, op mijn sleep/duwboot had ik aan beide zijden twee autobanden wat lager opgehangen dan de andere, met opzet.
Dacht dus dat het nooit nodig zou zijn.
Totdat ik, vlakbij de Fonejachtbrug, overstapte van mijn boot op de gekoppelde bak, met in 1 hand een stel boordlichten. Ik gleed uit op het ijs op het berghout.
Via zo'n bandje stond ik binnen een minuut weer aan dek, waar de matroos verrast constateerde: "He, je bent helemaal nat?!" Hij had dus niets gemerkt! En in die ene minuut was ik al een tikkie onderkoeld geraakt. En dood als die band daar niet had gehangen.

De moraal: zorg alsjeblieft voor een permanente voorziening om uit 't water te komen. Een los trapje erbij is leuk, maar niet genoeg.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Niet twijfelen, gewoon drie rvs beugels erop. Niemand die het ooit opvalt, het superhandig maar vooral veilig.
Ik heb er één onder de waterlijn en twee boven. Onderwater heb ik de bouten er doorheen. Bovenwater slechts eenzijdig met fred bouten. Gaat met mijn gewicht prima.
Ook bij mij inmiddels de afdichting m.b.v. neopreen pakkingen.
Antwoord
Vandaag was het helder water, dus even wat foto's gemaakt van mijn low profile steps.

Die spuuglelijke en lompe RVS treden is kennelijk een modieus wangedrocht van deze tijd?
Antwoord
(11-06-2017, 17:08)WADnWIND schreef: Die spuuglelijke en lompe RVS treden is kennelijk een modieus wangedrocht van deze tijd?

Nee hoor, die van mij zaten er in de jaren '80 al op. Big Grin

En die stepjes van jou, zijn die een beetje makkelijk bedrijfsklaar te peuteren als je in de vrieskou in het water ligt?
Antwoord
Je pakt of duwt ze zonder moeite uit.

Daar had je natuurlijk wel het schip aan kunnen herkennen... Wink
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)