Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Gebroken mast lijmen?
Volop in de eindsprint van het opknappen van mijn zeeschouw ging het vandaag helemaal mis. Bij het rechtzetten van de mast heeft een oogbout op de sprenkel het begeven. De mast is op de rand van de kajuit gevallen en in 2 geknapt met een lange schuine breuk een slordige 3 meter boven de mastbout. Reactie van de havenmeester: niet lijmen, te gevaarlijk. Ik lees nochtans op de websites van mastenbouwers dat de meeste breuken nog wel kunnen gelijmd worden. Iemand ervaring mee? Mast is 9m20 lang, mastvoet 17x17cm.
Iemand een alternatief? Iemand iets in de aanbieding? Op marktplaats of tweedehands vind ik niet veel soeps...
Antwoord
Allereerst welkom! De meesten stellen zich even voor hier en wij hopen dan altijd op een mooi plaatje van een scheepje. ;-)

Wat je vraag betreft. Er worden door verschillende mensen altijd verschillende dingen geroepen.
Het is een beetje moeilijk zo zonder foto om te bepalen of iets nog te verlijmen valt. Is er veel versplintert bijvoorbeeld? Je hebt het over een lange schuine breuk, dat zou in dit geval nog gunstig kunnen zijn. De vuistregel die normaliter gehanteerd wordt is een breuk te lijmen met een schuinsnede van 1:7. Mits juist verlijmd zou deze verbinding even sterk of sterker moeten zijn dan het origineel.
Mijn mast is over de volle lengte van 21m verlijmd en nog steeds niet omgevallen.
Als je het zelf niet kunt, laat het dan wel doen door iemand die er verstand van heeft. Waar lig je in de buurt? Er zijn vast wel mensen hier die adresjes voor je weten.
Antwoord
Correctie op het bovenstaande verhaal:
de laslengten bij houten masten is minimaal 1:10 tot 1:15.
Antwoord
mijn mast is 2 maanden geleden prachtig gerepareerd door berghout
Antwoord
Gisteren zo in de ban van mijn gebroken mast dat ik compleet de voorstellingsronde heb overgeslagen. Ik maak het even goed:
Ils, Gert, Nina en Janosch, zuiderburen uit Heist-op-den-Berg, Belgie.
Ils is bioloog/milieu-educatie in het Vrijbroekpark in Mechelen; Gert is poppenspeler bij Froefroe in Antwerpen; Nina studeert beeldende en architecturale vorming in Aarschot; Janosch is een buitenbeentje en meteen ook de doorslaggevende factor bij onze keuze voor een zeeschouw. 
Gert leerde op jonge leeftijd zeilen en windsurfen in Oostende en omstreken en de watersport heeft hem nooit meer losgelaten. Nina heeft de microbe ook al stevig te pakken na enkele zeilkampen in optimist, laser junior en catamaran.
Janosch moest helaas meestal vanop de zijkant toekijken vanuit zijn rolstoel vermits papa en zus niet direct met de meest stabiele vaartuigen aan de slag gingen. 
Enkele zomerse familieuitstapjes op platbodems, waar Janosch met rolstoel en al aan boord kon, lieten bij Gert een plannetje rijpen. Op zoek dus naar een platbodem. De zoektocht leidde tot in Dinteloord waar we voor een zacht prijsje de "Paerl", inclusief schrijffout, kochten. Het bleek om een zeeschouw van 1972 te gaan, originele naam: 'Ubel Kok'. Herkomst en fabrikant zijn voorlopig nog onbekend. Daar wij er weinig voor voelden om met een schrijffout op onze boot rond te varen en geen antwoord konden formuleren op de vraag ‘waarom Ubel Kok?’ hebben wij besloten onze boot te herdopen tot ‘Tuizentfloot’ naar een stripfiguur uit de in België populaire stripreeks Nero van Marc Sleen.
Momenteel ligt onze boot op het droge in Tholen waar met man en macht gewerkt wordt aan een grondige opknapbeurt en nu dus ook aan een mastreparatie. Wij hopen binnen enkele weken terug in de Put in Goudswaard binnen te lopen. Wij kijken er alvast naar uit.

Groeten uit het Zuiden!
Ils, Gert, Nina en Janosch

Ik zet eerstdaags enkele foto's van de gebroken mast op het forum.
Alvast bedankt voor de reacties.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
(16-06-2017, 18:36)Elswout schreef: mijn mast is 2 maanden geleden prachtig gerepareerd door berghout

Berghout in Fijnaart?
Antwoord
Goed verhaal! En een prachtig bootje!
Antwoord
Dag Tuizentfloot,

Allereerst welkom op het forum.  Bedankt voor je leuke introductie en de mooie foto van je nieuwe trots.
Er is een mastenmaker aan boord van het forum met de naam Berghout-2 .  https://www.platbodemforum.nl/member.php...le&uid=409 . Ik weet niet of hij wordt bedoeld of degene die jij noemt maar het zou ook zo maar dezelfde kunnen zijn. Weten doe ik het niet, Fijnaart is wel redelijk ver verwijderd van mijn woonplaats Groningen.

Succes met het opknappen van je schip.
Antwoord
Ik heb in 2009 de gebroken mast van de Aimée zelf gerepareerd. http://www.staverse-jol-aimee.nl/de-bouw (even een eindje naar beneden scrollen) Doet het nog steeds perfect, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik maar weinig zeil.
Bij de vuistregels voor laslengtes is het uitgangspunt kennelijk dat de lijmverbinding zwakker is dan het gelijmde materiaal. Bij een goede lijm zijn extreme lengtes volgens mij niet nodig. Anders even een proefje doen met bijvoorbeeld een las van 1:5. Kijken hoe en waar het breekt. Meten is weten!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
(17-06-2017, 8:59)popeye schreef: Ik heb in 2009 de gebroken mast van de Aimée zelf gerepareerd. http://www.staverse-jol-aimee.nl/de-bouw (even een eindje naar beneden scrollen) Doet het nog steeds perfect, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik maar weinig zeil.
Bij de vuistregels voor laslengtes is het uitgangspunt kennelijk dat de lijmverbinding zwakker is dan het gelijmde materiaal. Bij een goede lijm zijn extreme lengtes volgens mij niet nodig. Anders even een proefje doen met bijvoorbeeld een las van 1:5. Kijken hoe en waar het breekt. Meten is weten!

Groet, Jack.

Allereerst: Welkom, mensen van Tuizentfloot. Wat vervelend dat jullie mast gebroken is.
Of die mast te repareren is, kan ik niet zomaar zeggen zonder hem gezien te hebben. Helaas is het vaak zo dat de houtvezels, die vlak naast de valbreuk zijn, ook aangeslagen of gekneusd zijn.
#Popeye: nee, het is niet de bedoeling dat de lijmverbinding zwakker is dan het gelijmde materiaal. Het is juist de bedoeling dat het krachtenverloop vloeiend wordt overgebracht van de ene kant naar de andere kant van de lijmverbinding. Cruciaal hierbij is de optimale hechting tussen de lijm en het hout.
Even extreem gedacht: als twee stukken hout kops tegen elkaar gelijmd worden, zal zelfs bij gebruik van de allerbeste lijm een waardeloze verbinding worden gemaakt. De praktijk heeft uitgewezen dat er voor een optimale en betrouwbare verbinding een lange schuine las nodig is. Bij een lichte belasting (zoals in een Ikea boekenplankje) vereist ongeveer 1:4. Een zware belasting (zoals in een scheepsrondhout) vereist een grotere schuinte (lees: een langere zone voor de overdracht van de krachten). Ik gebruik meestal een schuinte van 1:10 tot 1:15 afhankelijk van de te verwachten condities.

Neem voor vragen gerust contact met mij op.
Sterkte, en met vriendelijke groet,
Wim, Koudum.
(Inderdaad degene die Elswouds mast hersteld heeft)
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Bedankt voor de vele reacties. Hartverwarmend!
Ik zal maandag wat fotomateriaal van de mastbreuk op het forum zetten. 
Moest het lijmen niet lukken heb ik ondertussen nog een 2de optie: op de werf waar ik nu lig (Duivendijk in Tholen) zou ik voor prikje een 2de hands-mast kunnen overnemen. Deze is wel een kleine meter te lang maar daar valt nog wel een mouw aan te passen. Ik hou jullie op de hoogte.
Antwoord
(17-06-2017, 11:23)Berghout-2 schreef:
(17-06-2017, 8:59)popeye schreef: Ik heb in 2009 de gebroken mast van de Aimée zelf gerepareerd. http://www.staverse-jol-aimee.nl/de-bouw (even een eindje naar beneden scrollen) Doet het nog steeds perfect, maar ik moet er wel bij zeggen dat ik maar weinig zeil.

Groet, Jack.

Allereerst: Welkom, mensen van Tuizentfloot. Wat vervelend dat jullie mast gebroken is.
Of die mast te repareren is, kan ik niet zomaar zeggen zonder hem gezien te hebben. Helaas is het vaak zo dat de houtvezels, die vlak naast de valbreuk zijn, ook aangeslagen of gekneusd zijn.
#Popeye: nee, het is niet de bedoeling dat de lijmverbinding zwakker is dan het gelijmde materiaal. Het is juist de bedoeling dat het krachtenverloop vloeiend wordt overgebracht van de ene kant naar de andere kant van de lijmverbinding. Cruciaal hierbij is de optimale hechting tussen de lijm en het hout.
Even extreem gedacht: als twee stukken hout kops tegen elkaar gelijmd worden, zal zelfs bij gebruik van de allerbeste lijm een waardeloze verbinding worden gemaakt. De praktijk heeft uitgewezen dat er voor een optimale en betrouwbare verbinding een lange schuine las nodig is. Bij een lichte belasting (zoals in een Ikea boekenplankje) vereist ongeveer 1:4. Een zware belasting (zoals in een scheepsrondhout) vereist een grotere schuinte (lees: een langere zone voor de overdracht van de krachten). Ik gebruik meestal een schuinte van 1:10 tot 1:15 afhankelijk van de te verwachten condities.

Neem voor vragen gerust contact met mij op.
Sterkte, en met vriendelijke groet,
Wim, Koudum.
(Inderdaad degene die Elswouds mast hersteld heeft)
Een reactie die ik verwacht had en toch even op wil reageren.

Citaat: #Popeye: nee, het is niet de bedoeling dat de lijmverbinding zwakker is dan het gelijmde materiaal.
Ik schrijf dat het kennelijk het uitgangspunt, of met andere woorden, het de verwachting is dat de lijmverbinding zwakker is dan het gelijmde materiaal.

Citaat: Even extreem gedacht: als twee stukken hout kops tegen elkaar gelijmd worden, zal zelfs bij gebruik van de allerbeste lijm een waardeloze verbinding worden gemaakt. De praktijk heeft uitgewezen dat er voor een optimale en betrouwbare verbinding een lange schuine las nodig is.
Twee stellingen die op zich waar zouden kunnen zijn maar de bewijzen daarvoor lees ik niet.

Citaat: Bij een lichte belasting (zoals in een Ikea boekenplankje) vereist ongeveer 1:4. Een zware belasting (zoals in een scheepsrondhout) vereist een grotere schuinte (lees: een langere zone voor de overdracht van de krachten). Ik gebruik meestal een schuinte van 1:10 tot 1:15 afhankelijk van de te verwachten condities.
Dit citaat begint weer met een niet onderbouwde stelling, en waarom van Ikea?, en dan de mededeling dat je meestal een schuinte van 1:10 tot 1:15 gebruikt. Die schuinte is uiteraard niet slecht, maar genoeg is niet minder dan dan veel! 

Naar mijn mening moeten de (dwars)krachten die op een mast komen trouwens ook niet overdreven worden. 
Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
Mast ligt thuis, evenals de 2de handsmast van de scheepswerf.
Een lokale houtbewerker raad mij toch aan om met de 2de hands mast te werken...
Toch nog enkele foto's om de zaak toe te lichten;-)

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Beste Tuizentfloot,
Duideljke foto's!
Het betreft een mast die is gemaakt van Douglas dat buiten het hart gezaagd is.
Hierbij wordt een dikke douglas boomstam kruislings over het hart gezaagd, zodat je 4 kwarten overhoudt waar geen hart in zit. Een groot voordeel van hartvrij hout is, dat het veel minder droogscheuren krijgt.
Het heeft ook nadelen: er kunnen grote kwasten dwars doorheen zitten (dat zie je ook bij jouw mast) of schampen langs de buitenomtrek. En verder: bij de meeste naaldbomen lopen de vezels min of meer spiraalsgewijs van beneden naar boven. Als je een hele stam gebruikt om een mast te maken, dan lopen de vezels dus mooi door, kurketrekkersgewijs. Maar als je een kwart-stam gebruikt (zoals bij jouw mast) dan zijn die vezels onderbroken, en lopen ze schuin door de balk heen.
En dat is precies waarom jouw mast zo "mooi" schuin gebroken is: de breuk heeft de vezels gevolgd.
Trouwens, over 't algemeen leveren die schuinlopende vezels geen problemen op voor masten en gieken. Behalve bij grote zijdelingse klappen zoals bij jou gebeurd is.

De verleiding kan groot zijn om de twee stukken mast zó direct aan elkaar te lijmen, ook omdat het hout er gezond uitziet en de schuinte zo mooi is, maar dat zal niet gaan. Er hoeft maar 1 splinter dwars te liggen en je krijgt een lelijke kier.
Om de mast te lijmen zullen eerst de breukvlakken glad en vlak geschaafd moeten worden. Dat heeft tot resultaat dat de mast korter zal worden, al gauw 10 cm of meer, met gevolgen voor de verstaging en de zeilen. Als dat geen probleem voor jou is, zou je het zeker kunnen overwegen om te lijmen. (Over de werkwijze van het lijmen heb ik al eerder geschreven op dit forum).
En anders kun je hem altijd nog als siermast gebruiken.

Als je die andere (tweedehands) mast wilt gebruiken, check die dan eerst heel goed op gebreken. Als-ie goed is, dan zal hij nog aangepast moeten worden voor jouw schip. Denk aan: de hommerhoogte, de dikte van de voet, de lengte van de voet, de plaats van de bout, de plaatsen van de beslagbanden. Dat kost meestal wel enkele uren tot ruim een dag werk.

Succes!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ondertussen de knoop doorgehakt en begonnen aan de 2de hands mast. Ik heb hem gisteren alvast een slordige 12 mm afgeslankt met een doorgedreven schaaf en schuur sessie. Vandaag pakken we de voet aan. Vermits de mast een meter te lang is moeten we inkorten. Het plan is om de huidige voet af te zagen, vervolgens dat stuk langs in 2 te zagen en rond in te frezen (diameter mast) zodat beide delen passen op de nieuwe onderkant van de mast. Op die manier kunnen we opnieuw een vierkanten voet maken. Alle tips welkom. Welke lijm gebruik ik best?
Antwoord
(21-06-2017, 6:50)Tuizentfloot schreef: Het plan is om de huidige voet af te zagen, vervolgens dat stuk langs in 2 te zagen en rond in te frezen (diameter mast) zodat  beide delen passen op de nieuwe onderkant van de mast. Op die manier kunnen we opnieuw een vierkanten voet maken. 
Welke lijm gebruik ik best?

Poeh, dat is een lastige methode!
Als je het op deze manier doet, zorg er dan voor dat het zo goed mogelijk past, dus dat de lijmnaad zo sluitend als mogelijk wordt.
Voor dit soort lijmverbindingen gebruik ik bij voorkeur de polyuretaan twee-componentenlijm van Bison, deze wordt verkocht onder de namen Constructielijm-Super (in 5+2 kg verpakking) en 2K-Expert (in consumentenverpakking).
Reken hier op ongeveer een kilogram aangemaakte lijm per vierkante meter naad.

Indien nog nodig: de lijmvlakken opruwen met grof tot middelgrof schuurpapier. Ontvetten met thinner. Lijm zorgvuldig afwegen (op de keukenweegschaal die je stiekem van de vrouw leent) in een beslagkom (de action heeft goede). Heel goed roeren (!!) en tweezijdig aanbrengen. Een etmaal aanpersen met veel sterke lijmklemmen (leg een plankje onder de bekken van de klemmen, om deuken in de mast te voorkomen).
Bij de huidige hoge temperaturen heb je ongeveer 10 tot 20 minuten verwerkingstijd, dat is de tijd vanaf het moment dat de twee componenten elkaar raken in de kom, tot het moment dat de laatste lijmklem is aangedraaid. Als je meer tijd wilt hebben, lijm dan in de koelte van de vroege morgen: bij 20 graden heb je al ongeveer een uur verwerkingstijd.

Oja, niet onbelangrijk: draag chirurgenhandschoenen. Toch lijmvlekken op je huid? Direct verwijderen met thinner, of twee weken met zwarte vlekken leven.

Sterkte,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Ik schrijf hier maar even door omdat de materie overlapt.
Ik heb een gebroken vaarboom en wil deze weer verlijmen.
De breuk was al 1:10 en is al recht geschaafd en geschuurd.
Hoeveel speling/afwijking mag er in de lijm verbinding zitten?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(02-09-2017, 13:55)Eddy Keijzers schreef: Ik schrijf hier maar even door omdat de materie overlapt.
Ik heb een gebroken vaarboom en wil deze weer verlijmen.
De breuk was al 1:10 en is al recht geschaafd en geschuurd.
Hoeveel speling/afwijking mag er in de lijm verbinding zitten?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer

Beste Eddy,
Ik geef je een antwoord dat je misschien niet wilt horen.
Als de vaarboom gebroken is over een schuine lijn (die hier toevallig 1:10 is), dan vermoed ik dat die vaarboom van Oregon in de kwaliteit "Clear&Better" is gemaakt.
Waarom denk ik dat?
1. Naaldhout zal veel eerder langs de nerf breken (=splijten) dan schuin over de nerf. Vermoedelijk liep de nerf al schuin door je vaarboom.
2. De beste vaarbomen worden gemaakt uit fijnspar (vuren), maar dan uit hele stammetjes, dus met het hart er in.
3. De meeste naaldbomen hebben de neiging om spiraalsgewijs te groeien, waardoor de vezels min of meer kurketrekkersgewijs door de stam lopen.
4. Als je een heel stammetje gebruikt (zoals in #2), dan lopen de vezels dus ook spiraalsgewijs en ononderbroken door de hele vaarboom.
5. Als je uit een dikke stam eerst planken en balken zaagt (zoals bij Oregon Cl&B gedaan wordt), dan lopen de vezels dus schuin over al die planken en balken.
6. Als je uit zo'n balkje (uit #5) een vaarboom maakt, dan lopen de vezels in die vaarboom dus ook niet in de lengterichting. En dat maakt 'm zwak.

Dus: een vaarboom uit Oregon Cl&B ziet er meestal veel mooier uit dan eentje van vurenhout, maar is veel zwakker.
Er zijn vaarbomenmakers die twee plankjes Oregon Cl&B op elkaar plakken, in de hoop dat die plankjes elkaar een beetje steunen.

Het lijkt er dus op dat houttechnisch gezien jouw vaarboom niet is gebroken in een schuinte van 1:10, maar dat hij gewoon langs de schuinlopende nerf is gespleten. Als je dat lijmt (hoe goed je dat ook zou doen), dan blijft het een zwakke vaarboom waar de nerf schuin doorheen loopt. Hij zal heel gemakkelijk weer breken, wellicht een stukkie naast de lijmnaad.

Voortbordurend op deze uitleg is het ook eenvoudig te begrijpen waarom ik vaak zeg dat verlijmde masten niet sterker zijn dan goede masten uit 1 boom, maar wel stijver.
Bij verlijmde masten lopen de vezels meestal ook schuin door elke afzonderlijke plank. Elke plank is dus relatief gevoelig voor breuk.
Maar, omdat er vele planken op elkaar geplakt worden, met onderling steeds wisselende vezelrichtingen, ontstaat er een soort kruisverband in zo'n verlijmde mast. Daardoor wordt-ie stijf.

Sterkte,
Wim. (Mastenmaker en veel meer)
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dankjewel voor de uitgebreide uitleg
In de vaarboom lopen de nerven echter wel in de lengte en is de boom toch schuin over de nerven gebroken/gespleten.
Wel realiseer ik we dat het een licht weer boompje zal blijven en dat was het eigenlijk ook al (tot 3bft uitbomen op 25m2)
Ik heb alleen zwaardere boom gekocht bij Vermeer in Harlingen van een betere kwantiteit.
Maar mijn belangrijkste vraag:
Hoeveel afwijking mag er in de aansluiting van de twee delen zitten?
Ik zit nu groten deels op 0,1mm maar op een paar stukjes op 1mm

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(03-09-2017, 8:09)Eddy Keijzers schreef: Dankjewel voor de uitgebreide uitleg
In de vaarboom lopen de nerven echter wel in de lengte en is de boom toch schuin over de nerven gebroken/gespleten.
Wel realiseer ik we dat het een licht weer boompje zal blijven en dat was het eigenlijk ook al (tot 3bft uitbomen op 25m2)
Ik heb alleen zwaardere boom gekocht bij Vermeer in Harlingen van een betere kwantiteit.
Maar mijn belangrijkste vraag:
Hoeveel afwijking mag er in de aansluiting van de twee delen zitten?
Ik zit nu groten deels op 0,1mm maar op een paar stukjes op 1mm

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer

Eddy, voor een lichtweerboompje is dat nauwkeurig genoeg.
Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(03-09-2017, 9:23)Berghout-2 schreef: Eddy, voor een lichtweerboompje is dat nauwkeurig genoeg.
Groet,
Wim.
Dankjewel
Dan ga ik binnenkort lijmen met eerder genoemde lijm.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)