Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Vaarrichting Riepel onder Terschelling
Ik wil deze zomer eens gebruik gaan maken van Kimstergat naar Terschelling of Ameland. In de voorbereiding (kan niet wachten om te gaan Big Grin ) zat ik een aantal routes via de kaarten te verkennen. Nu viel mij het volgende op wat betreft de vaarrichting. Op de 1811.4 van de dienst der hydrografie (zie onderste afbeelding) lijkt de vaarrichting van oost naar west te zijn, zie rode pijl. Dit is niet gebruikelijk immers hier zou de vaar richting van west naar Oost moeten lopen richting wantij. De overige vaarwegen er omheen lopen dan ook allemaal van west naar Oost. Nu wil het geval dat ik ook een Kaart van NV Charts heb liggen (bevalt overigens prima met app.). Wanneer ik hier kijk dan zie ik, wanneer ik het juist heb, op deze kaart de vaarrichting van west naar oost, zie stippellijn langs rode tonnen. Ter info de vaarrichting bepaald aan welke kant je de rode tonnen passeert. 

Vraag. Wie weet wat juist is en heeft ervaring met de Riepel. Misschien maakt het niets uit, maar ik heb het idee dat daar wel een geul zit en het dus handig is om aan de juiste zijde te passeren.

Bijlagen Afbeeldingen

Antwoord
Die pijl is de stroming richting bij vloed
De stippellijn is de zijde waar je moet varen

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Bedankt voor de uitleg. Dit is nieuw voor mij. Ik dacht altijd dat de stroomrichting bij vloed ook die richting van de tonnen bepaalde maar dat is dus in dit geval niet waar. Weet iemand ook wat dan wel bepalend is voor de richting van de tonnen?
Antwoord
Normaal de weg naar de bron/berg of anders om de weg naar zee.
In dit geval de weg naar zee. Alleen heeft de stroming daar hier iets anders bedacht.
Ik heb hier geen stroomatlas thuis, maar het kan zomaar zijn dat de ebstroom dezelfde kant op loopt

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
De pijl geeft de leesrichting van de betonning. Je weet dat of je de tonnen aan stuurboord of bakboord moet houden.
Dit vooral van belang bij éénzijdig betonde wateren. Dat geldt voor NL en DL wad.

In geval van de Riepel zou de vloed eerder via het oosterom dan via de Meep kunnen komen.
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Er staan rode tonnen en 1 groene (scheidings)ton.  Lijkt me dat de vaarroute daar tussenin is.
Ik heb geleerd dat de pijlen de stromingsrichting aangeven.
Antwoord
(12-07-2017, 23:26)Fred schreef: Er staan rode tonnen en 1 groene (scheidings)ton.  Lijkt me dat de vaarroute daar tussenin is.
Ik heb geleerd dat de pijlen de stromingsrichting aangeven.

Nee, helaas. De pijlen hebben niets met de vloedstroom te maken! In de uitsnede hieronder staat de pijlen bij het Pinkegat, Holwerderbalg en Peasensrede alle drie tegen de vloedstroom in, dus dat snijd geen hout. Het is écht de te lezen betonningsrichting!

Antwoord
Dat betekend dan dat als je in de richting van de pijl vaart, je de rode tonnen aan bakboord houdt. In geval van de Riepel westelijk van de (rode) tonnen varen. NV charts heeft echter de grijze stippellijn aan de oostkant gezet. Zoals ik het lees is dat de vraag van Nico.
Volgens mij is het redelijk vlak daar (grote stroming gaat niet over de Riepel), dus in de praktijk zal het waarschijnlijk niet veel uitmaken. Slordig is het wel.
Antwoord
Het is daar zo vlak als een biljartlaken.
Meestal ga je van de NM-10 naar de O-11.

Maar inderdaad erg slordig van NV charts.
Antwoord
Bedankt allemaal. Ik hoop jullie tegen te komen op de Nederlandse- en Friesewateren en dat iedereen de komende tijd een hoop plezier van zijn/haar boot mag hebben.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)