This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Cleat strap
Mooi Nn het Nederlandsederlands woord ken ik niet. (Steekbout voldoet niet) maar in plaats van een slede op de giek een band om de giek die de schoothoek van het gootzeil dicht bij de giek houdt als je de onderlijkstrekker viert.
Wie heeft hier ervaring mee en hoe noem je zo iets in het Nederlands.

Voor dingy's zoals Lasers gewoonste zaak van de wereld met klitteband maar ook voor high tech racers met carbon gieken. Bestaat zo iets voor platbodem gieken? Lijkt mij gweldig om niets in of door de giek te hoeven boren.
Antwoord
Zie je veel bij wedstrijd platbodems
Google maar eens op skûtsje giek afbeeldingen

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik denk dat ze het een traveler noemen, maar zeker weet ik het niet.
En misschien is er wel gewoon een Nederlandse benaming (ben ik altijd voor)

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Ik zie dat ik een spelfout heb gemaakt de Engelse benaming ic CLEW STRAP dus een band voor de schoothoek. Ik zal het eens aan de zeilmaker vragen. Denk dat in het Nederlands GIEKBAND best een aardige vertaling is.

De term SCHOOTSBAND is bestaand. Mooi plaatje als je googled.
Antwoord
Schootband of schoothoekband zou de vertaling zijn, maar ik denk dat er op lasers en zo nog geen algemeen gebruikte term voor is in het nederlands.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Schoothoek grommer?
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Geen idee hoe zo'n ding heet, maar ik heb hem wel werkt perfect. Het is niet veel meer dan een  rvs ring met daaraan een bevestiging voor de schoot hoek en aan de andere kant ee  bevestiging voor je onderlijks trekkerdie via de achterkant van de giek weer naar voren loopt en al dan niet met een overbrenging word vast gezet op een kikker aan de giek.
Groot zeil is gemakelijk te verstellen ik ben zeer tevreden
Antwoord
Onderlijkstrekker.....
Geen trekker, die rijdt op het land Wink

Antwoord
Ook wel strektalie genoemd.
Antwoord
Door de zeilmaker een band met dubbelzijdig klittenband laten maken. Heel erg handig. Weet nog steeds niet hoe je zo iets noemt. Vorig weekend niet kunnen uitproberen wegens gebrek aan wind.
Antwoord
Om de giek? of naar achter vanaf de schoothoek.
Gaat toch richting steekbout.....

Antwoord
Volgens mij worden er twee verschillende attributen genoemd voor dezelfde functie, n.l. een band en een ring.
Zoals Eddy al aan geeft wordt de ring o.a. bij de skutsjes veel gebruikt. Een passende naam lijkt mij een 'schoothoekring'. Je ziet deze voorziening ook wel bij andere platbodems.
Deze ring is vaak aan de bovenkant voorzien van een rvs plaatje / strip, dat onderaan in het midden aan het plaatje is gelast  - in de lengterichting van de giek. Dit plaatje heeft twee gaten ; één voor bevestiging van de schoothoek en één voor bevestiging van de strektalie.
Deze ring kan dus over het uiteinde van de giek schuiven en de giek verdient m.i. ter voorkoming van beschadigingen daar halfrond stangen onder en weerszijden de giek.
Een band (wel dan niet voorzien van klittenband) lijkt me minder gemakkelijk mee te schuiven (meer weerstand) bij het meer dan wel minder strekken van het onderlijk van het grootzeil?

Aanvullende opmerking. 
Een ( verouderde?) andere manier om het onderlijk meer of minder te strekken was/is om gebruik te maken van 3 oogbouten aan het einde van de giek. Bij gebruik van de laatste 2 ogen schuurt het onderlijk dan vaak over het voorliggende oog / voorliggende ogen. Een extra sluiting op de bevestiging van de schoothoek maakt dat de schoothoek iets hoger komt en daardoor net over het voorliggende oog kan bewegen.
Antwoord
Die ouderwetse oogbouten waren in eerste instantie om de rek in het katoenen grootzeil op te vangen. Je begon op de voorste en door de tijd eindigde je op de achterste. Dat is niet iets dat je tijdens het varen eenvoudig versteld.
Onze schouw had hiervoor drie vierkante gaten met stalen beslag in de giek. Er was 1 oog met vierkante pin eraan dat in die gaten paste. Dit ken ik ook van andere boten, het voorkomt het schavielen dat Klaas noemt.

Nadat overgestapt is op een kunststof tuig is het verstellen niet nodig meer gebleken.
Antwoord
(30-08-2017, 10:29)Klaas de Jong schreef: Volgens mij worden er twee verschillende attributen genoemd voor dezelfde functie, n.l. een band en een ring.
Zoals Eddy al aan geeft wordt de ring o.a. bij de skutsjes veel gebruikt. Een passende naam lijkt mij een 'schoothoekring'. Je ziet deze voorziening ook wel bij andere platbodems.
Deze ring is vaak aan de bovenkant voorzien van een rvs plaatje / strip, dat onderaan in het midden aan het plaatje is gelast  - in de lengterichting van de giek. Dit plaatje heeft twee gaten ; één voor bevestiging van de schoothoek en één voor bevestiging van de strektalie.
Deze ring kan dus over het uiteinde van de giek schuiven en de giek verdient m.i. ter voorkoming van beschadigingen daar halfrond stangen onder en weerszijden de giek.
Een band (wel dan niet voorzien van klittenband) lijkt me minder gemakkelijk mee te schuiven (meer weerstand) bij het meer dan wel minder strekken van het onderlijk van het grootzeil?

Je bedoeld nog steeds de onderlijkstrekker en beslag...

Antwoord
En dit dan?

[Afbeelding: 008.large.jpg]

Groet, Jack
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
(30-08-2017, 20:54)popeye schreef: En dit dan?

Groet, Jack

Verstelbare onderlijkstrekker
Net zoiets als het verstelbare leioog
Maar die noemen ze op Tupperware genuarail?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Op de jol is de schoothoekbus op het einde van de giek zo uitgevoerd:

De rvs bus glijdt over de rvs rondstaf.
Erg handig om het zeil boller te zetten bij minder wind en voor de wind of vlakker te zetten bij sterkere wind.  Smile
Antwoord

Groet, Jack

Jack,

Hoe zit dat op jou giek vast? Ziet er eenvoudig en doeltreffend uit.

Antwoord
Jack,

ik ben erg benieuwd hoe het met jouw smeerrepen werk. Hier lijkt winst in te zitten maar ik zie niet hoe het werkt.

Alvast bedankt.

Nico
(30-08-2017, 22:08)Eddy Keijzers schreef:

Groet, Jack

Verstelbare onderlijkstrekker
Net zoiets als het verstelbare leioog
Maar die noemen ze op Tupperware genuarail?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
Antwoord
(04-09-2017, 20:53)Nico schreef: Jack,

ik ben erg benieuwd hoe het met jouw smeerrepen werk. Hier lijkt winst in te zitten maar ik zie niet hoe het werkt.

Alvast bedankt.

Nico
Ik hen gewoon een RVS stang met glijder hoor
Het was alleen de vergelijking met de genuarail
Maar er zijn ook Tupperware boten met een systeem zoals de genuarail op de giek, meestal bij rolgrootzeilen
[Afbeelding: 378f563d17481975dcaf898c1a8623ab.png]
Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(30-08-2017, 23:01)WADnWIND schreef:

Groet, Jack

Jack,

Hoe zit dat op jou giek vast? Ziet er eenvoudig en doeltreffend uit.
Een tijdje hier niet geweest, vandaar een late reactie. 

Je bedoelt de "geleiderail"? Gewoon met epoxy in een paar overmaatse gaten.

En wat betreft de smeerrepen Nico, die voor het tweede rif is eigenlijk te kort om op een kikker vast te zetten wanneer er niet gereefd is. Wanneer die dan wel lang genoeg zijn om vast te zetten, zit ik met te veel lengte touw naar mijn zin. Daarom knoop ik die maar met een oudewijfenknoop aan de lijn van het eerste rif. blijft over het algemeen netjes zitten. De lijn van het eerste rif zit ook niet op de kikker, maar die zie je om de katrol van het eerste rif lopen en hangt verder los. Bij een eerste rif zetten is die er zo uit, en wordt belegt op de kikker, en volgens mij kan dan de lijn van het tweede rif via het voorste blok aan stuurboord ook al op "zijn eigen kikker" belegd worden.   

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)