Berichten: 76
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2017
13-08-2017, 9:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 13-08-2017, 10:09 door Fred.
Edit Reason: layout
)
Ik zet de giek 's avonds wat omhoog om makkelijker in de kuip te bewegen. Kan ik daarbij op de dirk vertrouwen?
Nu zet ik steeds de klauwval om naar de punt van de giek. Zo zet ik de giek hoog met de dirk en borg ik met de klauwval. Best een beetje gedoe steeds.
Is dat borgen nodig of moet ik gewoon durven vertrouwen op de dirk? Mijn zorg is natuurlijk dat áls het mis gaat ik die giek op mijn harsens krijg. Of erger, de kinderen... .
Berichten: 1.101
Topics: 45
Lid sinds: Mar 2015
Ik trek altijd met mijn volle gewicht de schoot aan met de giek in de dirk.
Dan slingert ie minder.
De mik zit er alleen met het strijken van de mast in.
Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
Berichten: 1.537
Topics: 221
Lid sinds: Jan 1970
Wij zetten de mik er vaak niet onder omdat deze de giek horizontaal in de kuip liet staan hetgeen aan de lage kant was. Meestal de giek naar de niet af- en opstapkant, daar het grootschoot fixeren (op overloop) en de dirk op spanning.
Berichten: 181
Topics: 19
Lid sinds: Apr 2013
VSRP lid: Ja
De schaar staat er bij mij alleen in als ik in de thuishaven lig of als de mast plat gaat, verder altijd de dirk. Heb wel een losse dirk, voor bij het zeilen strijken is die ook wel noodzakelijk, dan wil je hem niet om moeten hangen vanaf de klauw
Berichten: 1.101
Topics: 45
Lid sinds: Mar 2015
Berichten: 1.630
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
Berichten: 76
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2017
Ja. Jullie zeggen het en wadnwind vat het samen. En eigenlijk vroeg ik naar een intuïtief bekende weg. Je moet vertrouwen op je lijnen. Of er wat aan doen. In mijn geval betekent dat een deskundige laten kijken naar:
- de top van de mast (mooi gelakt maar ik weet niet wat er onder zit);
- het ijzerwerk in de mast;
- de blokken.
Ik kan zelf de lijn (dirk) zorgvuldig bekijken en beoordelen.
Het feit dat ik borg betekent in feite dat ik het dus niet vertrouw. Niet gek natuurlijk: nieuwe boot en nieuw op het water. Maar niet onbekend met touw en veiligheid.
Berichten: 76
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2017
(De gasleiding van de boot was van begin jaren 80 :-)
Berichten: 1.630
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
Als je strijkt kan je de blokken en harpen en beslag cotroleren.
Je kan hier eventuee detail foto's plaatsen.
Houten masttop prikken met klein schroevendraaiertje, mag 2-4 mm naar binnen. Kloppen.
We hebben hier een hele echter timmerman/expert.
Pak hem maar Wim.
Berichten: 641
Topics: 6
Lid sinds: Oct 2016
Berichten: 400
Topics: 35
Lid sinds: Apr 2015
14-08-2017, 0:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2017, 23:30 door Jollenbaas.)
De giek rust na het varen altijd in een kleine handige wegneembare en deelbare rvs mik.
Met een mik ontlast je de top van de mast, was een tip van de werf "De Scheepsbouwers".
Staat ook in het handboek "platbodem varen" van Willem Kooijman.
De zwaardere wintermik gebruik ik alleen voor het strijken van de mast en tijdens de winterberging.
Berichten: 76
Topics: 11
Lid sinds: Jul 2017
Heb je toevallig een foto van die handige rvs mik?
Berichten: 181
Topics: 19
Lid sinds: Apr 2013
VSRP lid: Ja
14-08-2017, 19:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2017, 19:11 door doc_nl.)
Berichten: 400
Topics: 35
Lid sinds: Apr 2015
14-08-2017, 19:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 14-08-2017, 23:31 door Jollenbaas.)
Berichten: 77
Topics: 5
Lid sinds: Aug 2015
Bij ons zakt de mik wat naar beneden, zodat de giek er overheen kan. De mik blijft dus gewoon zitten, en na het zeilen gaat hij weer ophoog.
Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Berichten: 839
Topics: 47
Lid sinds: Nov 2012
Berichten: 1.630
Topics: 109
Lid sinds: Sep 2014
VSRP lid: Nee
Gewoon 18mm dirk en schoot strak.
|