This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Giek borgen voor de avond?
#1
Ik zet de giek 's avonds wat omhoog om makkelijker in de kuip te bewegen. Kan ik daarbij op de dirk vertrouwen?

Nu zet ik steeds de klauwval om naar de punt van de giek. Zo zet ik de giek hoog met de dirk en borg ik met de klauwval. Best een beetje gedoe steeds. 

Is dat borgen nodig of moet ik gewoon durven vertrouwen op de dirk? Mijn zorg is natuurlijk dat áls het mis gaat ik die giek op mijn harsens krijg. Of erger, de kinderen... .
Antwoord
#2
Ik trek altijd met mijn volle gewicht de schoot aan met de giek in de dirk.
Dan slingert ie minder.
De mik zit er alleen met het strijken van de mast in.


Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#3
Wij zetten de mik er vaak niet onder omdat deze de giek horizontaal in de kuip liet staan hetgeen aan de lage kant was.  Meestal de giek naar de niet af- en opstapkant, daar het grootschoot fixeren (op overloop) en de dirk op spanning.
Antwoord
#4
De schaar staat er bij mij alleen in als ik in de thuishaven lig of als de mast plat gaat, verder altijd de dirk. Heb wel een losse dirk, voor bij het zeilen strijken is die ook wel noodzakelijk, dan wil je hem niet om moeten hangen vanaf de klauw
Antwoord
#5
(13-08-2017, 12:37)doc_nl schreef: De schaar staat er bij mij alleen in als ik in de thuishaven lig of als de mast plat gaat, verder altijd de dirk. Heb wel een losse dirk, voor bij het zeilen strijken is die ook wel noodzakelijk, dan wil je hem niet om moeten hangen vanaf de klauw


Haal jij de dirk dan steeds weg na het hijsen?



Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#6
(13-08-2017, 8:29)Eddy Keijzers schreef: Ik trek altijd met mijn volle gewicht de schoot aan met de giek in de dirk.
Dan slingert ie minder.
De mik zit er alleen met het strijken van de mast in.


Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer

Precies zo.
Als je dirk niet vertrouwt moet óf een sterkere nemen óf vervangen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#7
Ja. Jullie zeggen het en wadnwind vat het samen. En eigenlijk vroeg ik naar een intuïtief bekende weg. Je moet vertrouwen op je lijnen. Of er wat aan doen. In mijn geval betekent dat een deskundige laten kijken naar:
- de top van de mast (mooi gelakt maar ik weet niet wat er onder zit);
- het ijzerwerk in de mast;
- de blokken.

Ik kan zelf de lijn (dirk) zorgvuldig bekijken en beoordelen.

Het feit dat ik borg betekent in feite dat ik het dus niet vertrouw. Niet gek natuurlijk: nieuwe boot en nieuw op het water. Maar niet onbekend met touw en veiligheid.
Antwoord
#8
(De gasleiding van de boot was van begin jaren 80 :-)
Antwoord
#9
Als je strijkt kan je de blokken en harpen en beslag cotroleren.
Je kan hier eventuee detail foto's plaatsen.
Houten masttop prikken met klein schroevendraaiertje, mag 2-4 mm naar binnen. Kloppen.
We hebben hier een hele echter timmerman/expert.

Pak hem maar Wim.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#10
(13-08-2017, 20:31)WADnWIND schreef: Als je strijkt kan je de blokken en harpen en beslag cotroleren.
Je kan hier eventuee detail foto's plaatsen.
Houten masttop prikken met klein schroevendraaiertje, mag 2-4 mm naar binnen. Kloppen.
We hebben hier een hele echter timmerman/expert.

Pak hem maar Wim.

Dank je WnW, je omschrijft 't goed (op de typefouten na Wink ).

@ATA: kijk kritisch naar je masttop, beslag, blokken en touwen. Als je twijfels hebt, zijn die vaak terecht.
Als je twijfels houdt, vraag dan aan een deskundo om mee te kijken.
Ik wil best wel eens vrijblijvend bij je komen kijken als je in de buurt bent (ZW-Friesland).
Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#11
De giek rust na het varen altijd in een kleine handige wegneembare en deelbare rvs mik.
Met een mik ontlast je de top van de mast, was een tip van de werf "De Scheepsbouwers".
Staat ook in het handboek "platbodem varen" van Willem Kooijman.

De zwaardere wintermik gebruik ik alleen voor het strijken van de mast en tijdens de winterberging.
Antwoord
#12
Heb je toevallig een foto van die handige rvs mik?
Antwoord
#13
(13-08-2017, 13:23)Eddy Keijzers schreef:
(13-08-2017, 12:37)doc_nl schreef: De schaar staat er bij mij alleen in als ik in de thuishaven lig of als de mast plat gaat, verder altijd de dirk. Heb wel een losse dirk, voor bij het zeilen strijken is die ook wel noodzakelijk, dan wil je hem niet om moeten hangen vanaf de klauw


Haal jij de dirk dan steeds weg na het hijsen?



Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer

Nee, die laat ik zakken en zet ik losjes vast, zodat het zeil gewoon bol kan staan. Bij het strijken van de zeilen zet ik eerst de dirk strak op de gewenste hoogte, trek de grootschoot strak en laat het tuig zakken.
Antwoord
#14
(14-08-2017, 11:53)Ata schreef: Heb je toevallig een foto van die handige rvs mik?

Een foto van de rvs mik. Deze staat in dezelfde houders als de winter versie.
(heb nog geen betere foto)

   

Tijdens het zeilen geven wij de dirk ook genoeg ruimte.
Uiteraard gaat de mik eruit tijdens het zeilen.  Smile
Antwoord
#15
Bij ons zakt de mik wat naar beneden, zodat de giek er overheen kan. De mik blijft dus gewoon zitten, en na het zeilen gaat hij weer ophoog.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
#16
Wij trekken de kraanlijn op en de schoot strak.
Voor als we wat minder rustig liggen, of als we over de grote rivieren motoren heb ik een mooi spruitje gemaakt. 2 lijntjes aan een snapsluiting, en aan beide lijntjes aan het andere eind een harpje. Dat harpje gaat op een oog op het potdeksel, de snapsluiting aan het grootschoot oog. Die giek heeft dan geen kans tot slingeren.

Verder gebruiken we de schaar alleen voor de mast.
Ook hebben we nog een mik, een houten blok met een uitsparing voor de giek. Soms leggen we hem gewoon op het dak in de mik met de schoot strak (blok op blok) in de hoek getrokken. Fijn om op te leunen tijdens het varen Wink
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

http://www.zeeschouwostara.nl
http://www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
#17
Gewoon 18mm dirk en schoot strak.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)