This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Fokkeschoot haakt achter bolder
Hoi allemaal,

Mijn fokkeschoten haken regelmatig achter de bolders voor op het dek. Ik vaar vaak solo of met kinderen. Nette schootbediening, beetje strak houden, zit er dus niet altijd in.

Is er een handigheidje voor? Ik denk bijvoorbeeld aan een lijntje over de bolders schuin omhoog naar de mast. Maar dat lost het denk ik niet helemaal op (de schot kan dan nog steeds achter de bolder).
Antwoord
Toch wel.
Vroeger deden we op valkjes een lijn van de kikker op het voordek naar de mast op.
Nu doen wij Action spinbinders (gescheiden in 2 delen) van het want naar het potdeksel tegen het haken van de fokkeschoot.
Lijntjes van de bolder naar de mast kan dus goed helpen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Deden vroeger het zelfde
Dekzwabber noemde we dat
Hield het voordek mooi schoon van verstrikte fokkeschoten

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
De geboden maatregelen lijken me idd het vastraken van de fokkeschoten achter de bolders (vrijwel) te voorkomen.
Maar ...het lijkt me toch ook dat de lijnen van bolders naar mast (die op de Wieke Mare op het kajuitdek staat) een obstakel vormen als je de fok wilt strijken? (Of valt dat wel mee..?)
Zelf heb ik geen ervaring met de genoemde lijnen. Maar eens proberen dus want ook ik ken toch ook wel de genoemde klachten.
Daarnaast kan wellicht het volgende ook helpen...
Omdat ik veel alleen zeil heb ik om te voorkomen dat de uiteinden van de fokkeschoten buiten bereik naar voren 'kwispelen', de uiteinden door een oog in een touwtje gestoken - en daarna de achtknoop in de schoten gelegd. Dit touwtje zit vast aan een kikker op het potdeksel weerszijden de kuip. Bij het overstag gaan trek ik meestal even de loefzijde-schoot ( aanstaande lijzijde-schoot) even strak waardoor er minder ruimte in die schoot zit om om de bolder te haken. Dat voldoet mij goed.
Antwoord
Als ik dit allemaal zo lees, word ik wel bevestigd in mijn eerder genomen besluit om het voordek en dekrand van de Bruinvisch helemaal vrij van bolders, kikkers, lieren en andere uitstekende delen te houden. De enige uitzondering hierop is onze houten middenboldertje die gelukkig vrij ver naar voren staat.
[Afbeelding: 97223fced56a291cbe7eb73906c16def.jpg]
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
Het beste is in mijn ogen het strak trekken van de toekomstige lijschoot en doorhalen tijdens de overstag.
Maar als je bemanning wat minder goed daar in is zoals bij Ata dan moet je dus spelen met lijntjes en elke boot is anders.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Bij ons haakt de schoot ook wel eens ergens achter, is het niet achter de koekoek, dan is het wel aan de nagelbank.
Om het voordek vrij te houden hebben we 2 lijntjes gemaakt, vanaf de zijstag naar een kikker bijna voorop (voor de boegstagen van de kluiverboom) aan beide kanten.
Werkt perfect.
Kom, hijs de boeg en gijp de kiel
Fok de kluiver en aan het wiel
Oh, strijk het zwaard en reef de mast
Houd de wind aan bakboord vast...

www.zeeschouwostara.nl
www.facebook.com/zeeschouwostara
Antwoord
hallo allen,

Ook ik ken dit probleem bij onze Zeeschouw, de schoot haakt achter de bolder of het vluchtluik. en zat na te denken over een soort van geleideoog aan een stuk elastiek aan te brengen, dit om de schoot wat te begeleiden. ik lees hier echter weer allerlei andere inspiratie. bedankt.
Antwoord
Problemen met de bolders heb ik niet op ons schip.
De eerder genoemde tip van schoten niet laten klapperen helpt al een heel stuk.
Wat ik daarnaast doe is de fokkehuik om de mastvoet/nagelbank binden: dat levert een extra verbetering tov lijntjes en hindert niet bij het lopen over het voordek.
Groet, Gertjan
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)