27-08-2017, 10:44 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 27-08-2017, 10:45 door Edpost.)
Dag, ik ben dus volledig nieuw hier en ben net bezitter van een Grundel. Waarschijnlijk een Kooyman, maar ik kan niks vinden. probleem is dat de eigenaar overleden is en de weduwe er geen verstand van heeft. Er is ook geen handleiding. De grundel ligt nu binnen compleet afgetuigd. Dus ook geen zwaarden en zwaardloper etc. en geen roer. Mijn vraag is wie kan mij helpen aan tekening , handleiding of advies om de zwaarden en het roer weer te bevestigen? en hoe loopt de belijning van zo'n zwaard? en wanneer bevestig je deze en roer, op het droge of wanneer ze in het water ligt?
Het roer is vaak lastig met alle drie de vingerlingen goed uit te lijnen om in te haken.
Deze doe ik bij voorkeur op de kant met veel man of een kraantje.
De zwaarden gaan super in het water, je drijft ze naar het schip en tilt ze op om met het gat over de zwaardbouten te schuiven.
Daarna til je ze pas op met de zwaardtalie.
Voor zover ik weet hebben alle schepen 'van Kooijman' een bouwnummer - waarschijnlijk in de motorruimte ingeslagen.
Het boek 'de Giponvloot in tekening' van Jan Kooijman geeft veel info -ook met tekeningen - ook/ juist van Grundels.
Ook al zou jouw Grundel niet door Gipon getekend zijn dan heb je m.i. nog veel aan de in dat boek geboden info. (boek nog 2e hands verkrijgbaar).
De meeste Kooijman Grundels hebben een breed schuifluik.
Het aanbrengen van roer, zwaarden, mast, giek etc. zou ik op de wal doen.
Mocht je Grundel in de ZW hoek van FRL liggen dan wil ik wel een keer langs komen om samen te overleggen over hoe en wat. Ik zeil nu 14 jaar met en Grundel 8.5. Tot volle tevredenheid.
Ik zie (op de foto's waar het schip op de wal staat althans) dat er geen strijkklampen bevestigd zijn, deze moeten er nog wel op.
Voor alle vragen kun je uiteraard hier terecht, maar boeken zoals Varen met platbodems, Beter varen met platbodems, en Het vlakke land en het zeil (allemaal van J. Kooijman zijn) zijn ook erg informatief!
Klinkt als een spannende uitdaging. Inhoudelijk kan ik je niet verder helpen, ook ik ben helemaal nieuw in deze platbodem wereld. In elk geval welkom hier en succes.
(27-08-2017, 18:37)Klaas de Jong schreef: Voor zover ik weet hebben alle schepen 'van Kooijman' een bouwnummer - waarschijnlijk in de motorruimte ingeslagen.
Het boek 'de Giponvloot in tekening' van Jan Kooijman geeft veel info -ook met tekeningen - ook/ juist van Grundels.
Ook al zou jouw Grundel niet door Gipon getekend zijn dan heb je m.i. nog veel aan de in dat boek geboden info. (boek nog 2e hands verkrijgbaar).
De meeste Kooijman Grundels hebben een breed schuifluik.
Het aanbrengen van roer, zwaarden, mast, giek etc. zou ik op de wal doen.
Mocht je Grundel in de ZW hoek van FRL liggen dan wil ik wel een keer langs komen om samen te overleggen over hoe en wat. Ik zeil nu 14 jaar met en Grundel 8.5. Tot volle tevredenheid.
Gipon Grundel
Wieke Mare
Dank voor deze info. Dan weet ik dat ik in ieder geval dit op de wal ga doen. Inmiddels het boel besteld. Kon het nog ergens tweedehands krijgen. Ik woon in Hoorn NH, en krijg inmiddels ook hulp uit de hoek van het Hoorns varend erfgoed, eigenaren van dit soort schepen (Botters en schouwen) Dus ik denk dat ik er wel ga uitkomen.
(27-08-2017, 18:43)Eend schreef: Ik zie (op de foto's waar het schip op de wal staat althans) dat er geen strijkklampen bevestigd zijn, deze moeten er nog wel op.
Voor alle vragen kun je uiteraard hier terecht, maar boeken zoals Varen met platbodems, Beter varen met platbodems, en Het vlakke land en het zeil (allemaal van J. Kooijman zijn) zijn ook erg informatief!
Klopt, die moeten er ook op. Alles staat los in de schuur, wordt alleen even uitzoeken hoe te bevestigen etc.
(28-08-2017, 0:52)Ata schreef: Klinkt als een spannende uitdaging. Inhoudelijk kan ik je niet verder helpen, ook ik ben helemaal nieuw in deze platbodem wereld. In elk geval welkom hier en succes.
Dank, het wordt idd een uitdaging, maar uiteindelijk heel leerzaam en als resultaat veel vaargenot. Ik ben net zo groen in deze wereld.
(27-08-2017, 11:52)Eddy Keijzers schreef: Het roer is vaak lastig met alle drie de vingerlingen goed uit te lijnen om in te haken.
Deze doe ik bij voorkeur op de kant met veel man of een kraantje.
De zwaarden gaan super in het water, je drijft ze naar het schip en tilt ze op om met het gat over de zwaardbouten te schuiven.
Daarna til je ze pas op met de zwaardtalie.
Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
Dank voor de info, ik ga alles op de wal er aan zetten.
(27-08-2017, 18:37)Klaas de Jong schreef: Voor zover ik weet hebben alle schepen 'van Kooijman' een bouwnummer - waarschijnlijk in de motorruimte ingeslagen.
Het boek 'de Giponvloot in tekening' van Jan Kooijman geeft veel info -ook met tekeningen - ook/ juist van Grundels.
Ook al zou jouw Grundel niet door Gipon getekend zijn dan heb je m.i. nog veel aan de in dat boek geboden info. (boek nog 2e hands verkrijgbaar).
De meeste Kooijman Grundels hebben een breed schuifluik.
Het aanbrengen van roer, zwaarden, mast, giek etc. zou ik op de wal doen.
Mocht je Grundel in de ZW hoek van FRL liggen dan wil ik wel een keer langs komen om samen te overleggen over hoe en wat. Ik zeil nu 14 jaar met en Grundel 8.5. Tot volle tevredenheid.
Gipon Grundel
Wieke Mare
Ik heb alleen een BB motor in bun, geen plaatje te vinden.
28-08-2017, 16:08 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 28-08-2017, 16:08 door Jollenbaas.)
In principe werd op de K & V werf het bouwnummer met een laselektrode op het vlak in de motorruimte gelast.
Later werden o.a. twee HIN-codes in het casco gelast.
Is het al gelukt?
Anders heb ik nog een berg bouwtekeningen in het boek "Platbodemjachten van J.K. Gipon".
Dan is het wel handig om de lengte van je boot te geven, dan kijk ik bij de juiste tekeningen.
(24-05-2018, 3:33)djmaze schreef: Is het al gelukt?
Anders heb ik nog een berg bouwtekeningen in het boek "Platbodemjachten van J.K. Gipon".
Dan is het wel handig om de lengte van je boot te geven, dan kijk ik bij de juiste tekeningen.
Inmiddels zijn wij al sinds 2018 eigenaar van dit leuke bootje. De lengte is als het goed is 7.9m. Zou je nog kunnen kijken?
(24-05-2018, 3:33)djmaze schreef: Is het al gelukt?
Anders heb ik nog een berg bouwtekeningen in het boek "Platbodemjachten van J.K. Gipon".
Dan is het wel handig om de lengte van je boot te geven, dan kijk ik bij de juiste tekeningen.
Inmiddels zijn wij al sinds 2018 eigenaar van dit leuke bootje. De lengte is als het goed is 7.9m. Zou je nog kunnen kijken?
Volgens mij heeft Gipon grundels van 7,5 meter, 7,8 meter en 8 meter ontworpen. Bijgevoegd een vd 2 tekeningen (uit Platbodemjachten van JK Gipon) van de 7,8 meter, die sterk lijken op die van de 8 meter.
(27-08-2017, 10:44)Edpost schreef:
Dag, ik ben dus volledig nieuw hier en ben net bezitter van een Grundel. Waarschijnlijk een Kooyman, maar ik kan niks vinden. probleem is dat de eigenaar overleden is en de weduwe er geen verstand van heeft. Er is ook geen handleiding. De grundel ligt nu binnen compleet afgetuigd. Dus ook geen zwaarden en zwaardloper etc. en geen roer. Mijn vraag is wie kan mij helpen aan tekening , handleiding of advies om de zwaarden en het roer weer te bevestigen? en hoe loopt de belijning van zo'n zwaard? en wanneer bevestig je deze en roer, op het droge of wanneer ze in het water ligt?