Topics: 35
Uit sympathie voor een overleden familielid van een bevriende platbodemeigenaar zou ik een rouwvlag willen voeren maar wat zijn hier de etiquette's voor? Gewoon de driekleur achterop het schip vervangen door een effen zwarte vlag?
Er bestaan ook driehoekige zwarte rouwvlaggen met hierop een kruis (Katholiek) of een boom (Protestant) maar waar hoor je die te voeren en hoe groot moet deze vlag dan zijn? Ik kom alleen 70 bij 100 cm tegen.
Topics: 45
Topics: 109
VSRP lid: Nee
Wij hebben nog ergens een zwart rouwlint. Dit voerden we boven de driekleur. Gehaald bij een gordijnzaak. Iets van 10cm breed en 2 meter lang.
Topics: 6
08-10-2017, 23:25
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 08-10-2017, 23:28 door Berghout-2.)
Wat mooi, Nieuwe Maan, dat je een rouwvlag wilt voeren. Je ziet ze zelden meer; ik kom het misschien 1 of 2 keer per jaar tegen.
Het is inderdaad gebruikelijk ( zoals Eddy Keijzers linkte) dat de rouwvlag achterop staat, bovenin de vlaggestok, in plaats van de driekleur. Dus niet samen met de driekleur.
Het is altijd een driehoekige vlag, dus eigenlijk een wimpel.
Een vlag halfstok voeren is niet gebruikelijk op schepen.
Wat ook wel werd gedaan (maar alleen bij "zware" rouw of bij schepen die achterop geen vlag kunnen voeren), was het vervangen van de vleugel (die wimpel bovenin de mast) door een zwarte rouwvleugel, al dan niet met kruis- of treurwilgsymbool.
Sterkte,
Wim.