Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Neerklapbare masttop
Om onder de meeste verkeersbruggen door te kunnen zou ik graag mijn mast willen uitrusten met een neerklapbare top.
Je ziet ze wel bij botters.
Is er iemand die daarmee ervaring heeft?
Zijn de mechaniekjes daarvoor kant en klaar in de handel?
En wat doe je met je toplicht?
ik hoor graag of iemand hierover enige info heeft
Vriendelijke groet
Rudi
Antwoord
Hoewel het heel erg praktisch klinkt en er vast veel voordelen zitten aan een dergelijk systeem heb ik het nog nooit gezien. Wel een mast die eenvoudig volledig is te strijken maar een stukje mast dat neer kan klappen is mij onbekend.  Dat zegt gelukkig niet alles want ik lang nog niet alles gezien op platbodemgebied.  Een dergelijke constructie zal toch voldoende sterk moeten zijn om tijdens het zeilen te houden. Ik ben benieuwd of er leden zijn die dat wel kennen.
Antwoord
Inderdaad was een strijkbare masttop op botters gebruikenlijk na de bouw van de hollandse brug. Boven de piekval zat een scharnier aan de zijkant. Daar tegenover zat een strip die je met een extra val naar beneden trok. Op het klapbare deel zaten geen vallen meer.
Het topje was dus puur kosmetisch.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
Ik heb verschillende van die klaptoppen gemaakt en/of hersteld.
Het handigste is als er een contragewicht aanzit. Met wat gedoe lukt dat wel.
Dan trek je 'm achterover met een lijntje en laat hem na de brug weer overeind komen.

Als de constructie sterk genoeg wordt gemaakt, kan er ook een kluivervalletje aan ofzo. Op de botter BU 130 (Trui) zit dat zo.

Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Één van de geestelijk vaders van de klapbare masttop, Arie de Waart van de MK58, leeft nog. Hij heeft me verteld hoe het zat op zijn schip. Hij is ook de grondlegger van Habbeké.
http://habbeke.nl/

Je kan het hem nog steeds vragen.
Antwoord
Als je dat om de 15cm doet dan kun je de mast wegrollen... .
Antwoord
(10-10-2017, 7:36)Ata schreef: Als je dat om de 15cm doet dan kun je de mast wegrollen... .

Ja. En als je een ventiel op je mast zet kun je hem leeg laten lopen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(09-10-2017, 22:54)Berghout-2 schreef: Ik heb verschillende van die klaptoppen gemaakt en/of hersteld.
Het handigste is als er een contragewicht aanzit. Met wat gedoe lukt dat wel.
Dan trek je 'm achterover met een lijntje en laat hem na de brug weer overeind komen.

Als de constructie sterk genoeg wordt gemaakt, kan er ook een kluivervalletje aan ofzo. Op de botter BU 130 (Trui) zit dat zo.

Groet,
Wim.

Beste Wim, dank voor je antwoord. 
Heb je ook tekeningetjes daarvan?
En wat deed je met de elektra voor het toplicht?
(Trouwens, dat leeglopen werkt natuurlijk alleen bij olifanten)

Groet, Rudi
Antwoord
Dag Rudi,
Ik heb "ergens" foto's. Zal ze wel opzoeken.
Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Tja, loop even een rondje langs de botters in Huizen, Harderwijk of Bunschoten. Die hebben allemaal zo'n klaptop.
Maak niet steeds dezelfde fout, er is keus genoeg
Antwoord
(10-10-2017, 19:40)Berghout-2 schreef: Dag Rudi,
Ik heb "ergens"  foto's. Zal ze wel opzoeken.
Groet,
Wim.

Tja Rudi,
Die foto's heb ik opgezocht en gevonden.
Maar na drie vergeefse pogingen heb ik het opgegeven om ze hier te plaatsen. Kennelijk ben ik daar te dom voor.

Aanvulling op 8 november:
Met dank aan Fred zijn de foto's toch geplaatst. Op de foto's van de oude mast is de contragewichtconstructie te zien: die bestaat uit een platstrip met daar aangelast een stukje rondstaal. Ook is te zien dat het staande part van de kluiverval, een marifoonantenne en een vlaggelijn aan de klaptop vastzitten. Voor de stevigheid en om te voorkomen dat de top naar voren kan doorslaan, zijn er twee driehoekige schetsplaatjes aangelast. Deze constructie stamt al uit de jaren '60.
Op de foto's van de nieuwe mast (nog zonder de klaptop) kun je mooi het beslag zien.

Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Wim, ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd in verband met je foto's .
Antwoord
(07-11-2017, 17:40)Fred schreef: Wim, ik heb je een persoonlijk bericht gestuurd in verband met je foto's .

Fred,
Bedankt voor het invoegen van de foto's (hierboven).
Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(09-11-2017, 0:23)Rudidank je, Wim,ik ben wezen kijken in Spakenburg, maar er is maar een enkele botter met een klaptop, en het mechaniek zit wat hoog ok te kunnen zien.Je fotos Zijn zeer duidelijk.Groet, Rudi schreef:
(07-11-2017, 15:23)Berghout-2 schreef:
(10-10-2017, 19:40)Berghout-2 schreef: Dag Rudi,
Ik heb "ergens"  foto's. Zal ze wel opzoeken.
Groet,
Wim.

Tja Rudi,
Die foto's heb ik opgezocht en gevonden.
Maar na drie vergeefse pogingen heb ik het opgegeven om ze hier te plaatsen. Kennelijk ben ik daar te dom voor.

Aanvulling op 8 november:
Met dank aan Fred zijn de foto's toch geplaatst. Op de foto's van de oude mast is de contragewichtconstructie te zien: die bestaat uit een platstrip met daar aangelast een stukje rondstaal. Ook is te zien dat het staande part van de kluiverval, een marifoonantenne en een vlaggelijn aan de klaptop vastzitten. Voor de stevigheid en om te voorkomen dat de top naar voren kan doorslaan, zijn er twee driehoekige schetsplaatjes aangelast. Deze constructie stamt al uit de jaren '60.
Op de foto's van de nieuwe mast (nog zonder de klaptop) kun je mooi het beslag zien.

Groet,
Wim.
Antwoord
Op mijn 10 meter van Rijnsoever lemsteraak is de masttop strijkbaar via een scharnier en twee lijnen die op de vlaggenlijn zaling zijn bevestigd. Een kant gebruik je om te strijken en de ander om weer rechtop te zetten en te borgen. Voordat ik het schip overnam lag het in Huizen. Ik heb begrepen dat dit een standaard oplossing is bij alle Rijnsoever aken van deze lengte. Misschien heb ik ergens een foto.
Antwoord
(15-11-2017, 22:17)Jaap ZvdL schreef: Op mijn 10 meter van Rijnsoever lemsteraak is de masttop strijkbaar via een scharnier en twee lijnen die op de vlaggenlijn zaling zijn bevestigd. Een kant gebruik je om te strijken en de ander om weer rechtop te zetten en te borgen. Voordat ik het schip overnam lag het in Huizen. Ik heb begrepen dat dit een standaard oplossing is bij alle Rijnsoever aken van deze lengte. Misschien heb ik ergens een foto.
beste Jaap,

leuk als je nog foto's hebt. Ik kreeg ook al een paar kiekjes van Wim, maar hoe meer info hoe beter.
Onze aak heeft dezelfde lengte en is met zijn 13 meter hoogte net te hoog voor de meeste verkeersbruggen.
Groet, Rudi
Antwoord
(16-11-2017, 0:16)Rudi schreef:
(15-11-2017, 22:17)Jaap ZvdL schreef: Op mijn 10 meter van Rijnsoever lemsteraak is de masttop strijkbaar via een scharnier en twee lijnen die op de vlaggenlijn zaling zijn bevestigd. Een kant gebruik je om te strijken en de ander om weer rechtop te zetten en te borgen. Voordat ik het schip overnam lag het in Huizen. Ik heb begrepen dat dit een standaard oplossing is bij alle Rijnsoever aken van deze lengte. Misschien heb ik ergens een foto.
beste Jaap,

leuk als je nog foto's hebt. Ik kreeg ook al een paar kiekjes van Wim, maar hoe meer info hoe beter.
Onze aak heeft dezelfde lengte en is met zijn 13 meter hoogte net te hoog voor de meeste verkeersbruggen.
Groet, Rudi

Bijlagen Miniatuurweergaven

Antwoord
Ik hoop dat dat bij zware zeegang blijft staan. Dat soort schepen is natuurlijk voornamelijk voor de sier....
Antwoord
(16-11-2017, 22:59)Rudi schreef:
(16-11-2017, 14:07)Jaap ZvdL schreef:
beste Jaap,

Groet, Rudi

hallo Jaap, dank voor je mooie plaatjes.
ik kan niet goed zien of er ook een slotmechaniek op zit, en hoe dat werkt.
is er ook sprake van een contragewicht?
Groet, Rudi
Antwoord
(16-11-2017, 17:49)WADnWIND schreef: Ik hoop dat dat bij zware zeegang blijft staan. Dat soort schepen is natuurlijk voornamelijk voor de sier....

Ach, Jugo, er zit niks vast aan dit topje. Eigenlijk is het gewoon een foptop.
En als-ie een keertje naar beneden komt, dan hangt-ie erbij als een slappe l*l.

Waar ik wel mee zit: als je dit topje laat zakken bij duisternis, dan wordt het wel spannend met dat driekleurenlicht.

Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Je laat toch maar even zakken
En dan zet je toch je boord lichten aan, die heb je toch nodig voor als je op de motor vaart

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(16-11-2017, 23:01)Rudi schreef:
beste Jaap,

Groet, Rudi

Groet, Rudi
Een contra gewicht is niet nodig. Het wordt vastgezet met de vlaggenlijn die aan de zaling zit. Als je wilt kantelen moet je iets kracht zetten.Dat lijntje is doorgetrokken naar een hoger punt in de masttop. (Zie foto)
Eigenlijk heel simpel. Het toplicht is aangesloten met een krulsnoer dat in een holte in de mast valt. De vlaggenlijn zaling zit aan het bovenste deel, dat valt bij staande mast over de RVS rand van mast. Zeilend is het geen probleem. Het zit er al meer dan 20 jaar op.
Antwoord
(17-11-2017, 14:10)Jaap ZvdL schreef:
(16-11-2017, 23:01)Rudi schreef:
(16-11-2017, 0:16)Rudi schreef: beste Jaap,

Groet, Rudi

Groet, Rudi
Een contra gewicht is niet nodig. Het wordt vastgezet met de vlaggenlijn die aan de zaling zit. Als je wilt kantelen moet je iets kracht zetten.Dat lijntje is doorgetrokken naar een hoger punt in de masttop. (Zie foto)
Eigenlijk heel simpel. Het toplicht is aangesloten met een krulsnoer dat in een holte in de mast valt. De vlaggenlijn zaling zit aan het bovenste deel, dat valt bij staande mast over de RVS rand van mast. Zeilend is het geen probleem. Het zit er al meer dan 20 jaar op.
Hallo Rudi en Jaap

Toevallig ben ik naar het zelfde opzoek en ik probeer nu de foto's te begrijpen om ze eventueel te kunnen omzetten naar een tekening.
Als ik de foto's zie bestaat de installatie uit 2 ringen dei aan een kant(zijkant) verbonden zijn met een scharnier.
De top kanteld dan ook naar de zijkant.
De 2 zalingen, zitten die aan de onderste of aan de bovenste ring vast.
Word de top ook ergens gecentreerd als beide delen op elkaar zitten?

Hoor graag van jullie.

Groet Frank
Antwoord
Zo goed heb ik er ook niet naar gekeken. Momenteel ligt de mast plat in Workum bij Workumer Jachtservice / Blom . Als je in de buurt bent kun je altijd een kijkje nemen. Denk dat ze je daar zo wie zo veel advies kunnen geven.
Antwoord
Zie ik nu een windex in de masttop?  Confused
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)