This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houtkeuze kluiverboom
Gisteren mijn kluiverboom (lengte 3 meter diameter 9 cm) gebroken bij het eens goed aanspannen van de waterstag. De boom was al erg slecht. Nu wil ik een nieuwe maken van eenvoudig stuk rondhout. Vuren, Grenen, Douglas, Lariks of moet het persé Origon Pine zijn?
Antwoord
Ik zou voor lariks gaan, is over het algemeen wat duurzamer dan de andere houtsoorten.
Antwoord
Glasvezel of Koolstof pijp met houtnerf? Wink
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Is een mast van een BM oid een suggestie? Marktplaats heeft vast wel wat.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
Douglas kan, zou wel opletten of de jaarringen dicht bij elkaar zitten. En dat het hart er niet in zit. Verlijmen van meerdere delen kan natuurlijk ook.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
Ik heb een kwartiers gezaagd ronde eiken paal kunnen vinden bij Van Dorp houthandel in Zoetermeer diameter 95 mm presies de buitenmaat van het bestaande beslag. Deze kluiverboom is wel een stuk zwaarder dan de oude (verrotte) grenen boom.
Inhakken en verjongen is geen eenvoudig klusje in deze houtsoort. Foto volgt.
Antwoord
(21-10-2017, 15:39)Nieuwe Maan schreef: Ik heb een kwartiers gezaagd ronde eiken paal kunnen vinden bij Van Dorp houthandel in Zoetermeer diameter 95 mm presies de buitenmaat van het bestaande beslag. Deze kluiverboom is wel een stuk zwaarder dan de oude (verrotte) grenen boom.
Inhakken en verjongen is geen eenvoudig klusje in deze houtsoort. Foto volgt.

Beste Nieuwe Maan,

Weer even een anekdote (want daar hou ik van).

Een jaar of tien geleden werd ik gebeld door een enorme hete aardappel. In mijn fantasie zag ik al onmiddellijk een driekwarts ruitjesbroek, een sjaaltje, een te dure auto en een te zwaar opgemaakte vrouw.
Deze aardappel had "een echte eikenhouten mast" van 14 meter in de aanbieding, en wat ik daarvoor wilde geven. Ik vroeg voor de zekerheid of die mast echt van eiken was, en hij beaamde dat met een zwaarwichtige trots.
Daarna vroeg ik de maten van de mast. Snel rekenend bepaalde ik de inhoud ervan op ongeveer 0,8 kuub.
Ik bood hem 40 euro.
Hij reageerde als door een adder gebeten: "40 euro?!!!!!! Voor deze echt eiken mast?!!!!!!!"
Ja, antwoordde ik, ik geef voor brandhout 50 euro per kuub, en deze mast is ongeveer 0,8 kuub.

Het gesprek was snel beëindigd; de aardappel was boos.

Waarom deze anekdote? Eikenhout is niet geschikt voor gebruik als rondhout: het is te bros en zwaar.
Voor rondhout moet je gewoon naaldhout kiezen. Dat mag van alles zijn: grenen, douglas, pitch pine, lariks, ja zelfs vurenhout!

Vurenhout is een geweldige houtsoort, in Nederland helaas zwaar onderschat. Het is licht, vrij sterk, heel veerkrachtig en goedkoop. Vroeger (tot na de oorlog) werden grote gieken dikwijls van vurenhout gemaakt, juist om die goede eigenschappen.
Een tijd geleden heb ik voor een grote charterklipper supersnel een nieuwe fokkeboom gemaakt (na breuk van de oude). Omdat de houthandel dicht was, heb ik bij de bouwmarkt twee baddingen van 6 meter gekocht (wel effe geselekteerd op kwasten enzo), die op elkaar gelijmd en afgewerkt. Dit haastwerk is meer dan 10 jaar meegegaan, en de schipper was enthousiast over het lichte gewicht en de buigzaamheid van die vuren fokkeboom.

Dus, conclusie van dit verhaal: neem een willekeurige naaldhoutsoort (check wel op kwasten, harsscheuren en dergelijke), eventueel vurenhout (dat je ook fijnspar mag noemen: dat klinkt al veel chiquer), en maak je kluiverboom.
En gebruik dat stuk eikenhout voor iets anders.

Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Zoals Wim beschrijft is mijn mast gemaakt, niets mis mee en betaalbaar!
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
- Echte schippers dragen nooit een rode broek  Big Grin
Antwoord
Nog even wat anders, Nieuwe Maan:

Je schreef dat je oude kluiverboompje al slecht was.
Ik zie, als ik naar platbodems kijk, heel vaak rondhoutproblemen die worden veroorzaakt door dom gemaakt beslag.
Vaak zit er namelijk een dop-vormig beslag op kluiverbomen, gieken en gaffels.
Met dopvormig bedoel ik: een beslagband die met een deksel dichtgelast is. Ongeveer als een opengedraaid bruine-bonenblik.

Je kunt eenvoudig bedenken, dat regen- en buiswater zó die doppen inloopt en erin blijft staan, daar helpt echt geen kit aan. Dat is voor allerlei kwaadwillende schimmels een buitenkansje!
Is dat bij jouw kluiverboom ook zo, zo'n dop op de uiteinden?
Zo ja, sloop dan dat deksel eraf. Zorg ervoor dat het kopse eind bereikbaar is en kan ventileren. Check ook je giek en gaffel.

Dat dom gemaakte beslag is werkelijk alom aanwezig, ook bij spullen van zogenaamde topontwerpers zoals Hoek. Nou ja, 't is wel goed voor mijn omzet.... Maar dom blijft het.

Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Dank voor jullie reacties. Het ronde vuren dat ik kon vinden had al veel windscheuren in het rek en was of net te dik of net te dun. (100 mm 80 mm) Natuurlijk is lamineren een optie maar ik beschik niet over een complete werkplaats om even een rondhout van 3 meter te verlijmen en keurig te schaven.

De metalen onderdelen zijn "open" uitgevoerd en kunnen hun vocht kwijt raken, ook mijn giek is zo uitgevoerd zelfs met een meedraaiende giekband.

Ik heb een paar tientjes voor het Eiken betaald en ga het gewoon proberen. Waterstag, kluiverstag en boegstagen goed op spanning zetten zou er toe kunnen lijden dat het rondhout voornamelijk op druk wordt belast. Er hangt ook maar een klein kluivertje aan van maximaal 6 vierkante meter.
Antwoord
Dan kunnen de metalen onderdelen maar beter van rvs zijn.

Antwoord
(22-10-2017, 8:14)wim schreef: Dan kunnen de metalen onderdelen maar beter van rvs zijn.

Waarom?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
(22-10-2017, 8:25)Eddy Keijzers schreef:
(22-10-2017, 8:14)wim schreef: Dan kunnen de metalen onderdelen maar beter van rvs zijn.

Waarom?

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer

Looizuur uit eiken tast staal en zink aan. Bij eikenhout rvs gebruiken, brons is geloof ik ook een optie.
Antwoord
En er zullen ongetwijfeld zwarte vlekken in het hout komen daar waar de lak door het beslag beschadigd wordt.

Antwoord
Vandaag op de Batavia geweest
Daar hebben ze een speciale samenstelling ijzer gebruikt vanwege dit probleem

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)