This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dieselfilter muurvast
Hallo,

Afgelopen zaterdag wat motoronderhoud geprobeerd uit te voeren. Eerst een oliefilterspanner gehaald en toen naar de boot. Wilde de filter losdraaien maar kreeg er geen grip op.  Met een stang de spanner zo strak aangedraaid dat de filter helemaal ingedeukt is. Staand in het motorluik alles gegeven wat ik kom, maar muurvast. In totaal een halve slag los gekregen maar toen brak mijn filtersleutel. Iemand ooit gehad? Tips? Kruipolie en een schroevendraaier erdoorheen slaan?
Antwoord
Los van het feit dat de ene filterspanner de andere niet is (kettingspanner heeft m.i. de meeste grip?), lijkt de enige oplossing nu nog om er een schroevendraaier doorheen te slaan. en dan maar hopen dat er genoeg lengte is om voldoende druk op 'de arm' te zetten... En ja die dingen kunnen erg vast zitten ... Misschien direct vooraf aan het losdraaien eerst het gedeukte filter even met een hete (natte) doek omwikkelen om het filter te verwarmen om daarmee wellicht enigszins uit te laten zetten / te laten 'schrikken'? Bij het plaatsen van een nieuw filter lijkt het mij van belang de rubberring onder aan het filter eerst met een vinger met olie vettig te maken en het filter met de hand vast te draaien - niet met een filterspanner...
Succes! Laat je het nog even weten hoe het afloopt (natuurlijk gaat het je lukken!).

Klaas
Wieke Mare
Antwoord
Boudewijn,

Er zijn ook filters die vastzitten met een inbusboutje. Ik stond ook gewapend met een filtertang klaar..... inbussleuteltje deed de truk.
Hopelijk heb je niet zo een filter.
Een foto van de situatie zou helpen.

Groet,

Wim
Antwoord
is gelukt hoor. nieuwe spanner, even laten schrikken met een hamer en weer een hoop kracht. filters zijn vervangen, brandstofleiding is ontlucht.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)