Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houtsoort kleine blok
Hallo beste mensen,

Ik heb een paar houten blokjes die erg slecht zijn en wil ze opknappen of gedeeltelijk vernieuwen. Van welk houtsoort zijn ze gemaakt ?? Wat kan ik het beste nemen ?
Ik hoop dat iemand reageert

Hans Huh
Antwoord
Hoi Hans, de meest gebruikte houtsoort voor blokken / katrollen is essen. Maar je komt ook wel teakhouten blokken tegen. Je schrijft over herstellen van 'slechte' blokken. Zonder foto is niet te zeggen welke houtsoort er oorspronkelijk voor is gebruikt.. Ik zou bij één houtsoort (per blok) blijven..
Op dit forum is al eens geschreven hoe blokken zelf te maken. En anders (ook) even via google aan de slag. Je komt dan ongetwijfeld op de info die hierover door Henk Bos is geschreven. Volgens mij kun je daar veel aan hebben.
Succes! En misschien wel leuk en informatief je bevindingen weer op dit forum te delen?

met vr gr
Klaas
Wieke Mare
Antwoord
Traditioneel werd voor scheepsblokken het liefst gewaterd iepenhout (olm) gebruikt. Door oa. de iepenziekte is dit hout echter niet veel voorradig en is de toepassing van dit houtsoort vaak vervangen. Voor scheepsblokken is essen zoals in het bericht van Klaas de Jong al is vermeld een goed alternatief.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Antwoord
Hallo Klaas,
Ik heb al behoorlijk rond gesurft en heb inderdaad filmpjes gezien waar ze grote blokken maken met de hand, maar bij geen enkele vermelden ze de houtsoort......Ik heb genoeg aan jouw antwoord, dank daarvoor. Ik heb nog wat teak liggen en ga daar maar eens mee aan de slag.

vr. groet
Hans
Antwoord
(29-12-2017, 13:38)Knolle schreef: Hallo Klaas,
Ik heb al behoorlijk rond gesurft en heb inderdaad filmpjes gezien waar ze grote blokken maken met de hand, maar bij geen enkele vermelden ze de houtsoort......Ik heb genoeg aan jouw antwoord, dank daarvoor. Ik heb nog wat teak liggen en ga daar maar eens mee aan de slag.

vr. groet
Hans

Dag Hans,

Teak is wel bruikbaar, maar vrij zacht en kwetsbaar. Als blokken netjes gebruikt worden is dat niet zo'n probleem.
Voor blokken die wat minder gunstig belast worden en stoten krijgen of schavielen, is het beter om iepen of essen te nemen: dat zijn taaiere houtsoorten.
Maar iepen en essen zijn wel weer minder duurzaam dan teak.
Aangezien het ondoenlijk is om een blok helemaal goed in de lak te houden, is de ouderwetse conserveringsmethode de beste: hang elke winter de blokken langdurig in een puts met olie zodat ze helemaal door-en-door vet worden. Over de samenstelling van die olie kun je langdurig discussiëren met allerlei deskundigen.

Maak er iets moois van!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Hoi allen,
Zoveel schippers = zoveel meningen (= de kracht van dit forum, volgens mij).
Onderhoud blokken doe ik op de volgende manier, die me erg goed bevalt:
Eén keer per zoveel jaar 1 week in een pan met terpentine,dan 1 week drogen in de wind, dan 1 week in de pan met lijnolie (vgl opmerking Wim), dan weer 1 week drogen in de wind. Dan aflakken. Na elk seizoen wordt beschadigd lak hersteld (hetgeen overigens nauwelijks voorkomt.) Dit levert een afwerking die de blokken zeer goed (afdoende voor een aantal jaren) beschermt.

Klaas
Wieke Mare
Antwoord
Ik heb een keer getest met een teak blokje in vacuum en dan in de teak olie dompelen. Het vacuum trekt alle porien leeg en als de druk weer terug komt wordt de olie overal in geperst.
Althans dat was de gedachte.
Als vergelijk 2 stukjes eiken, 1x de vacuum-olie truuk en 1x gewoon in de olie.
Na 2 dagen er uit en beide doorgezaagd. De indring diepte viel toch wat tegen.
Het idee was goed....Wink
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
(29-12-2017, 18:55)Berghout-2 schreef:
(29-12-2017, 13:38)Knolle schreef: Hallo Klaas,

vr. groet
Hans

Dag Hans,

Teak is wel bruikbaar, maar vrij zacht en kwetsbaar. Als blokken netjes gebruikt worden is dat niet zo'n probleem.
Voor blokken die wat minder gunstig belast worden en stoten krijgen of schavielen, is het beter om iepen of essen te nemen: dat zijn taaiere houtsoorten.
Maar iepen en essen zijn wel weer minder duurzaam dan teak.
Aangezien het ondoenlijk is om een blok helemaal goed in de lak te houden, is de ouderwetse conserveringsmethode de beste: hang elke winter de blokken langdurig in een puts met olie zodat ze helemaal door-en-door vet worden. Over de samenstelling van die olie kun je langdurig discussiëren met allerlei deskundigen.

Maak er iets moois van!
Wim.

Dank voor je reactie Wim, ik ga het eerst maar eens met teak proberen, dat heb ik nog liggen. De blokjes houden de kluiverboom met net op spanning dus hebben niet veel te lijden.
Als ik zo ver ben zal ik een foto sturen

Hans
Antwoord
Knolle schreef: Dank voor je reactie Wim, ik ga het eerst maar eens met teak proberen, dat heb ik nog liggen. De blokjes houden de kluiverboom met net op spanning dus hebben niet veel te lijden.
Als ik zo ver ben zal ik een foto sturen

Hans

Zolang je geen kluiver voert niet, maar met kluiver komt hier veel spanning op te staan.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Iepen, essen en teak zie je bij blokken regelmatig.
Vorige winter heb ik drie nieuwe buitenbeslagblokken van iepenhout gemaakt.
Het iepen werd geleverd door Ventis uit Enkhuizen.

Helaas krijg ik de foto hier niet kleiner.  Undecided

Antwoord
Het bekende Enkhuizer iepen, van de stadswallen.
- Recht is iets kroms dat verbogen is.....
- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)