This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Houder scheerhoutje.
Ondanks hittebestendige vet loopt de houder van het scheerhoutje soms droog.
En dat maakt dan een irritant lawaai. Begint zachtjes maar wordt snel erger.
Dus een paar zomers een keer mijn mast moeten strijken om het opnieuw in te vetten.
Tijd voor een oplossing.

Hopelijk is het hiermee voortaan opgelost.
Leuke winterklus!

Ook deze foto krijg ik niet kleiner.
Kan iemand mij hiermee helpen?  Sad

Antwoord
Ik heb het koperen pijpje vervangen voor een grijs pvc pijpje.

Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
Erg mooi Jollenbaas!

Ik heb messing beugels/ringen gevoerd met meerdere lagen folie van Mylar. Piept nooit en is zeer slijtvast. 1x per jaar een spuitje olie is voldoende. Door de capilaire werking tussen de lagen blijft de olie erg lang behouden en werken.

Als taats zit er een teflon en een nylon ring onder ring onder.

De beugels zijn eigenlijk messing accuklemmen, 2x min klem, die is het grootste Wink
Het tyrapje is later aangebracht en een quick en dirty manier om de speling naar 1 zijde te duwen ivm. het gewicht van de vleugel.

Niet zo gelikt (meer) dan die van Jollenbaas.

Vele, vele jaren van onderhoud in de charter leert dat je altijd slijtvaste kunststoffen moet gebruiken en non-ferro.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Over het algemeen hangt het op 10 meter hoogte en moet aan de onderstaande voorwaarden voldoen:
- niet piepen,
- vleugel moet vast blijven zitten (minimaal 1 seizoen),
- met alle wind meedraaien.

Die van ons voldoet aan alles en kun je maken van materialen die iedereen in huis heeft.
Het buisje is gewoon electra buis die we met een spuitbuis zwart hebben gemaakt. Deze laat na twee seizoenen nog geen slijtage zien.

Bijlagen Afbeeldingen

Vaak heeft het schip meer diepgang dan de schipper.  Rolleyes
Antwoord
(19-01-2018, 18:13)Nico schreef: Het buisje is gewoon electra buis die we met een spuitbuis zwart hebben gemaakt.

Het had die van ons kunnen zijn maar dan met een stukje koper waterleidingbuis ipv electrabuis.

De tweede grondwet naast goed zeemanschap is:
"Memme's wetterwille is silerswet!"

Zeeschouw Jedysa
Antwoord
(19-01-2018, 20:03)Pylk schreef:
(19-01-2018, 18:13)Nico schreef: Het buisje is gewoon electra buis die we met een spuitbuis zwart hebben gemaakt.

Het had die van ons kunnen zijn maar dan met een stukje koper waterleidingbuis ipv electrabuis.

Die van ons was ook uitgevoerd met waterleidingbuis maar dat gaf nogal wat lawaai (gepiep) vandaar dat wij het hebben vervangen voor electrabuis.
Vaak heeft het schip meer diepgang dan de schipper.  Rolleyes
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)