This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Friese Zeilschouw
#1
Na het voorstellen op dit forum al enige reacties gehad. Omdat de meeste reacties hier thuis horen ga ik mijn bevindingen, vragen, oplossingen onder deze topic plaatsen (met goedvinden van de moderators).

Friese Zeilschouw
Mahonie
Lengte 465 cm.
Breedte 150 cm.

Allereerst ....
-PVC van mast verwijderd, geen inwatering, geen aantasting......gelukkig :-)
 Klauw gaffel bekleed met leer.

De schouw zal het gehele zeilseizoen in het water liggen.
De bodem is enigszins aangetast maar nog te goed om te vervangen. 
De bedoeling is de bodem te behandelen met epoxy, voorzien van een 4 mm. multiplex watervast Jumbo/Bruynzeel verlijjmd met epoxy
Multiplex behandelen met epoxy en daarna afwerken met een antifouling.
Echter de bodem is behandeld met teer (echte). Wie weet hoe ik de bodem vrijwel teervrij krijg en gaat epoxy wel samen met teer behandeld hout?
Antwoord
#2
Als je iets over Teer heen wil, moet je eerst een sluitende laag smeren. dat kan blanke lak zijn of, vaker gebruikt, aluminium verf.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
#3
Beste Jan,
Je hebt een mooi schouwtje,  dat zacht gezegd wel wat aandacht nodig heeft. Maar dat wist je al.

Op teer hecht vrijwel niets. Het enige dat hecht op teer is andere teer, bitumen en meestal chloorrubberverf.
Epoxy of andere lijm hecht zeker niet.
Aluminiumverf werd/wordt inderdaad wel eens erover gesmeerd, vooral in de hoop dat dat het doorbloeden van de oude teer tegenhoudt.

In het verleden heb ik er al over uitgeweid, dus nu even in het kort: vermijd epoxygebruik op een bestaande boot. Het lijkt ideaal, maar dat is het niet.
Epoxy is ongeschikt voor gebruik op dik massief hout in vochtige omgevingen, en ongeschikt voor gebruik in bestaande constructies. Over het algemeen versnelt epoxy het rottingsproces bij boten zoals de jouwe. Daar komt nog bij dat het aardig duur is.

Gebruik epoxy alleen maar voor nieuwe constructies van nieuw droog dun hout op nieuw droog dun hout. Dus bijvoorbeeld voor het maken van een douchecabine van triplex. Of voor het bouwen van een nieuw triplex bootje.

Vragen? Neem gerust contact op.
Groet,
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#4
Welkom Jan,

In tegenstelling tot berghout-2 ben ik niet zo bang voor het gebruik van epoxy. Ik werk(te) er veel mee, heb een zelfgebouwde staverse jol van hout/epoxy waarop een met epoxy verlijmde (en gerepareerde) mast, heb daarvoor een proefmodel gemaakt van hout/epoxy, en ook een eiken zeilschouw gehad die ik onder het berghout, maar ook aan de binnenkant heb afgewerkt met epoxy en glasmat. Toen ik de boot kocht had die al een poos droog gestaan dus was de boot zo lek als een mandje. Het was de bedoeling dat hij steeds op de wal onder een dekkleed zou staan wanneer hij niet gebruikt zou worden. De naden zouden dus nooit dichttrekken. Vandaar!
Ik begrijp dat jouw boot ook al een poos droog staat. Wanneer het hout goed droog is (max. 12%) gaan hout en epoxy goed samen, alleen wanneer je de buitenkant doet moet je de binnenkant ook voldoende dik afwerken. Epoxy in voldoende laagdikte is dampdicht. Het hout mag niet meer kunnen werken, dus helemaal afgesloten zijn van buitenlucht en vocht. Ik zou niet met hechthout gaan werken maar bodem vlak maken met ingedikte epoxy en dan eventueel bekleden met glasmat, of zonder glasmat voldoende laagdichte aanbrengen.
Teer kun je misschien er zo veel mogelijk afsteken, en daarna schrapen met een schraapstaal.

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#5
In dit topic de zeilschouw, met op de achtergrond nog net een tipje taitenictoe.
https://www.platbodemforum.nl/showthread.php?tid=538

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#6
Beste,

Het hout is "kurkdroog". Het schouwtje heeft ruim een jaar in een loods  geduldig staan te wachten. Opgetuigd en al....
Dat het teer tot op het hout moet worden weg geschraapt, had ik al in gedachten. 
Ik wil de uitstraling van de binnenkant graag houden zoals het is. Zolang de huidige bodem nog body genoeg heeft en geen negatieve invloed heeft op de constructie en betrouwbaarheid dan blijft het er in zitten. Vervangen alleen in uiterste nood.
Nadat het teer tot op de bodem is weg geschraapt was het de bedoeling om de onderzijde van de bodem in de injecteerepoxy te zetten en vervolgens uitvlakken met opgedikte epoxy (silicaat) en vervolgens het hele bodemvlak te bedekken/verlijmen met 4 mm. bruynzeel (of Jumbo).  Het 4 mm. multiplex vervolgens wederom behandelen met epoxy, primers en antifouling. Zo heb ik een geheel vlak bodemvlak waar aangroei minder snel hecht en die makkelijk te reinigen en te behandelen is. Bovendien is door de vlakke bodem beschadigingen makkelijker te herkennen en vormt het multiplex een extra bescherming van de oorspronkelijke bodem.

Maar om tot op het hout komen te komen moet het teer er eerst af....en wat is de makkelijkste methode?
Alle suggesties, kritiek, vragen en opmerkingen zijn welkom.

Tot zover .....
Antwoord
#7
(06-01-2018, 15:19)JanBeuving schreef: Beste,

Het hout is "kurkdroog". Het schouwtje heeft ruim een jaar in een loods  geduldig staan te wachten. Opgetuigd en al....
Dat het teer tot op het hout moet worden weg geschraapt, had ik al in gedachten. 
Ik wil de uitstraling van de binnenkant graag houden zoals het is. Zolang de huidige bodem nog body genoeg heeft en geen negatieve invloed heeft op de constructie en betrouwbaarheid dan blijft het er in zitten. Vervangen alleen in uiterste nood.
Nadat het teer tot op de bodem is weg geschraapt was het de bedoeling om de onderzijde van de bodem in de injecteerepoxy te zetten en vervolgens uitvlakken met opgedikte epoxy (silicaat) en vervolgens het hele bodemvlak te bedekken/verlijmen met 4 mm. bruynzeel (of Jumbo).  Het 4 mm. multiplex vervolgens wederom behandelen met epoxy, primers en antifouling. Zo heb ik een geheel vlak bodemvlak waar aangroei minder snel hecht en die makkelijk te reinigen en te behandelen is. Bovendien is door de vlakke bodem beschadigingen makkelijker te herkennen en vormt het multiplex een extra bescherming van de oorspronkelijke bodem.

Maar om tot op het hout komen te komen moet het teer er eerst af....en wat is de makkelijkste methode?
Alle suggesties, kritiek, vragen en opmerkingen zijn welkom.

Tot zover .....

Ervan uitgaande dat het "echte" teer is:
wacht tot het echt koud is, het liefste vriesweer.
Bescherm je ogen héél goed, en ga schrappen met scherpe (!) schrappers. Dat gaat razendsnel en goed, omdat de teer dan bros is.
Ik verwacht voor jouw schouwtje: minder dan een half uur werk.

Gebruik geen machines en zeker geen schuurapparaten of föhns, want daarmee wordt de teer warm en dus taai en stroperig.

De teer die in het hout getrokken is krijg je niet weg. Dit zal blijvend hechtingsproblemen geven en groenige doorbloeding veroorzaken op latere verflagen.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
#8
(06-01-2018, 15:19)JanBeuving schreef: Beste,

Het hout is "kurkdroog". Het schouwtje heeft ruim een jaar in een loods  geduldig staan te wachten. Opgetuigd en al....
Dat het teer tot op het hout moet worden weg geschraapt, had ik al in gedachten. 
Ik wil de uitstraling van de binnenkant graag houden zoals het is. Zolang de huidige bodem nog body genoeg heeft en geen negatieve invloed heeft op de constructie en betrouwbaarheid dan blijft het er in zitten. Vervangen alleen in uiterste nood.
Nadat het teer tot op de bodem is weg geschraapt was het de bedoeling om de onderzijde van de bodem in de injecteerepoxy te zetten en vervolgens uitvlakken met opgedikte epoxy (silicaat) en vervolgens het hele bodemvlak te bedekken/verlijmen met 4 mm. bruynzeel (of Jumbo).  Het 4 mm. multiplex vervolgens wederom behandelen met epoxy, primers en antifouling. Zo heb ik een geheel vlak bodemvlak waar aangroei minder snel hecht en die makkelijk te reinigen en te behandelen is. Bovendien is door de vlakke bodem beschadigingen makkelijker te herkennen en vormt het multiplex een extra bescherming van de oorspronkelijke bodem.

Maar om tot op het hout komen te komen moet het teer er eerst af....en wat is de makkelijkste methode?
Alle suggesties, kritiek, vragen en opmerkingen zijn welkom.

Tot zover .....

Wanneer de schouw het hele vaarseizoen in het water ligt zal de bodem van binnenuit nat worden en gaan werken. Lijkt mij geen goede zaak!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#9
Wellicht een hele stomme vraag, maar ik ga binnenkort een vriend helpen met het opknappen van zijn boot. Hij vroeg of ik goede veiligheidskleding had.. is dit echt nodig? veiligheidsschoenen heb ik onlangs al gekocht, dus dat is niet echt meer nodig. maar om nou ook een hele outfit bij elkaar te rapen om een ''bootje'' op te knappen vond ik een beetje overdreven.. hoe zit dat bij jullie?? Rolleyes

Voor de nieuwsgierige onder ons, ik heb van die Dunlop werklaarzen (van werkschoenenwinkel). Deze had ik toevallig laatst gekocht maar zijn denk ook wel geschikt voor dit klusje toch?
Antwoord
#10
Dat hangt er een beetje van af van wat je gaat doen.  Met een haakse slijper of lassen kan ik me er wel iets bij voorstellen.  Zelf had ik daarvoor (haakse slijper) een bril, pet, speciale handschoenen, een overall en goede (werk)laarzen.  Maar verder is het sterk afhankelijk van wat je gaat doen.
Antwoord
#11
Als je gaat branden of slijpen in ieder geval katoen en zeker geen fleece.
Katoen (overal) smoord de brand en fleece brand gelijk als een tweede huid aan je vast.


Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord
#12
(24-01-2018, 14:15)Cameron schreef: Wellicht een hele stomme vraag, maar ik ga binnenkort een vriend helpen met het opknappen van zijn boot. Hij vroeg of ik goede veiligheidskleding had.. is dit echt nodig? veiligheidsschoenen heb ik onlangs al gekocht, dus dat is niet echt meer nodig. maar om nou ook een hele outfit bij elkaar te rapen om een ''bootje'' op te knappen vond ik een beetje overdreven.. hoe zit dat bij jullie?? Rolleyes

Voor de nieuwsgierige onder ons, ik heb van die Dunlop werklaarzen (van werkschoenenwinkel). Deze had ik toevallig laatst gekocht maar zijn denk ook wel geschikt voor dit klusje toch?

Heel belangrijk en echt nodig, niet alleen nu maar ook later: veiligheidsbril (kost een paar euro) en oordoppen (koop meteen goeie, bijvoorbeeld Peltor).
Allemaal verkrijgbaar bij de gewone bouwmarkt.

Als er gelast gaat worden, dan is het risico op lasogen het grootst bij degene die helpt, dus niet bij de lasser zelf. Als je lashulp bent, wend je dan volledig af van de lasvlam. Een beetje erlangs kijken of je ogen sluiten werkt niet. (Uit eigen ervaring...)

Verder: koop lekkere werkhandschoenen. Voor het doen van allerlei klusjes zijn er tegenwoordig heerlijk soepele kevlar-handschoenen.
Bij ijzerwerk (lassen & slijpen) gebruik ik altijd zogenaamde winterhandschoenen, dat zijn dikke gevoerde werkhandschoenen die toch soepel zijn en lekker zitten. Daarmee kun je heet ijzer aanpakken zonder je klauwen te verbranden.

Kleding: inderdaad katoen en wol. Geen kunststof, ook geen sneakers. Petje op. Bij lassen: das of sjaal om tegen verbranden.

Alles bijelkaar kost het je een tientje of 5-6. Maar daar heb je lang plezier van.

Als het ernaar uitziet dat er heel veel ijzerwerk is, dan is het de moeite waard om een brandwerende overall te dragen, en schoenen met brandbestendige stiksels. Maar dat zijn wel vrij dure dingen.
Een vol-gelaatsmasker is uitermate onhandig. Alleen maar aanschaffen als het ècht nodig is; in de praktijk zet je 'm toch bijna nooit op.

Werk ze,
Wim (die al veel te veel staalsplinters uit z'n ogen heeft laten gutsen en onder de littekens zit).
Genoeg is meer dan veel
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)