Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
plaats van het anker
#26
[Afbeelding: kooijman_en_de_vries_grundel_8.50_in_ver...nzicht.jpg]
Antwoord
#27
Dat is toch een nachtmerrie als zo'n snurker op krap bestek moet manoeuvreren of niet voldoende zicht heeft in een volle sluis? Dat wil je je buurman toch niet aandoen?

Ik voer ooit eens weg van een kade met een klipper van 40 meter, draaide in een achterspring weg. Achter mij lag ook zo'n tjalkje als 3e met stokanker aan de botteloef.
Bij het vooruit weg varen ging mijn borglijn van het roer, pakweg 18mm, door het schroefwater om zijn ankervloei. Ik trok de hele rij van de wal en het hele anker en botteloef van het schip af. Ik was al lang en breed weg toen ik het merkte. Pas door het vloeken en tieren van de rij achter me viel het op. De DAF1160 gaf er niet omWink
Politie vond dat ik geen blaam betrof, omdat het stok anker verkeerd hing. Nooit meer wat van gehoord.....

Dus alle boetteloefankerhangers: je moet het zelf wetenWink
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#28
(07-02-2018, 8:10)WADnWIND schreef: Dat is toch een nachtmerrie als zo'n snurker op krap bestek moet manoeuvreren of niet voldoende zicht heeft in een volle sluis? Dat wil je je buurman toch niet aandoen?

Wanneer het anker binnen de botteloef valt zou ik niet weten waarom! Dan ben je te dichtbij, en is er misschien iets fout gegaan.
Dan zijn kluiverbomen helemaal ondingen, ongeacht hoe ze er bijstaan, behalve wanneer ze helemaal binnenboord gehaald zijn, en wat vind je dan van een gestreken mast?

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#29
Het gaat ook er om als het mis gaat bij manoeuvreren.
Wij rollen de mast altijd naar voren, zodat hij niet zo uit steekt.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#30
(07-02-2018, 23:11)WADnWIND schreef: Het gaat ook er om als het mis gaat bij manoeuvreren.
Wij rollen de mast altijd naar voren, zodat hij niet zo uit steekt.

Als het mis gaat is het hele schip een obstakel!
Ik rol de mast ook naar voren, behalve wanneer ik alleen de Hoogeveense Vaart moet doen, en daarna wil zeilen. Maar ook die ruime meter bij een naar voren gerolde mast bleek twee jaar terug te veel toen in een sluis in de Drentse Hoofdvaart een schipper per abuis de schroef nog in zijn werk had, en mijn mastwortel en vleugel door zijn preekstoel heen prikte. Geen schade gelukkig!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#31
Dag Jack,

Als het een keer mis gaat, geeft een redelijk gladde romp zonder uitsteksels aanmerkelijk minder schade dan een stokanker wat er voor hangt. Je moest eens weten wat er allemaal stuk en af kan van een zeilschip. ik heb in mijn charter en KNRM carrière diverse dingen meegemaakt, ervaren en gezien.
Gladde rompen scheelt enorm!

Denk maar eens als je een kluiverboom over dek krijgt tijdens het zeilen, dan ben je blij dat er niet nog een stokanker achteraan komt en je hele reling of bezaanmast mee neemt.. Bij kop-kop aanvaringen is een stokanker vaak garantie voor een gat, een vlak anker vrijwel nooit. Hooguit een scheurtje.
Het staat niet voor niks expliciet in het BPR, dat is op basis van 500 jaar ervaring!

Helaas moet ik constateren dat lang  niet alle vakantiegangers in enige mate redelijk hun schip beheersen, platbodems zeker niet uitgezonderd. Als ik dan dat vreselijke geduw en getrek zie als wanhoops correctie op gebrek aan inzicht en vaardigheid, dan zie ik al direct alle dingen gebeuren met kluiverbomen, ankers en botteloeven.

   
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#32
Dus als ik het goed begrijp moeten er meer restricties komen, meer regels, meer beperkingen totdat het 100% veilig is….

Varen we straks alleen nog maar zo. [Afbeelding: e57bad935e4a3ce85d61a5eda5829be5.jpg]

Verstuurd vanaf mijn SM-G901F met Tapatalk
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#33
Die regels zijn er al 25-30 jaar.....

Welkom in de vaar wereld.

Als ik alles zou filmen in een seizoen wat ik fout zie gaan op deze manier, hadden we elk jaar een speelfilm.
Actieve & handige vrijwilligers gezocht: https://www.palingaak.nl/
Antwoord
#34
Toch een mooi gezicht zo'n snelle schouw in volle vaart.
[Afbeelding: 27541117_184207142338722_241031770745353...e=5B1EA129]
Groeten René

vaar en restauratie blog Bruinvisch

"Believe me, my young friend, there is nothing—absolute nothing—half so much worth doing as simply messing about in boats"

Antwoord
#35
Ziet er behoorlijk agressief uit met die kluiverboom!

Groet, Jack.
"Elke keer als je aan de kant van de meerderheid staat, is het tijd om stil te staan en na te denken." (Mark Twain)
http://www.staverse-jol-aimee.nl/
Antwoord
#36
Hier hangt het anker in het kluivernet.
Dan gaat het gelijk omhoog in de haven en kan je er ook nog makkelijk bij.


Huitema Zeeschouw 9m
Aphrodite Aalsmeer
9m Huitema Aphrodite
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)