Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke lak of olie voor zwaarden
Hallo allemaal, ik ben bezig de zwaarden kaal te halen en zou graag wat tips willen hebben qua lak of olie. Ik zit zelf te denken aan epifanes hardhoutolie vernis of le tonkinois olie vernis. Alle tips zijn welkom!

groet,

Thomas
Antwoord
Wij hebben de zwaarden en rondhouten in vele lagen rapidclear en de laatste lagen hardhout olie (= UV filter). Beide epifanes. Epifanes is flexibel genoeg om de buiging op te vangen.
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord
Hoi Thomas, je vraag wordt vaak gesteld - veel schippers zijn met deze vraag bezig. Ook in de items op dit platform kom je het onderwerp vaker tegen - afgelopen week nog. En de vraag keert steeds terug. Klaarblijkelijk is er geen eenduidig antwoord?
En naast de vele vragen zijn er ook veel verschillende antwoorden.. de één zweert bij olie, de ander bij lak. en dan zijn er ook nog verschillende merken en 1 of 2 K lak ...
Zelf werk ik met Stoppani lak. Al jaren. Op de zwaarden kun je m.i. beter geen 2 K lak doen omdat de zwaarden tijdens gebruik (iets kunnen) gaan buigen. 2K lak gaat dan barsten (zal niet flexibel zijn!). De kernvraag is misschien wel wat je zelf het mooist vindt... Persoonlijk vind ik eikenhouten zwaarden glanzend in de lak een erg fraai gezicht ...
En daar heb ik best wat jaarlijks onderhoud voor over ..

Klaas de Jong
Grundel Wieke Mare
Antwoord
Vorig jaar de mijne kaal gehaald en 6 lagen epifanes hholie op gedaan. Ziet er na een jaar nog mooi uit. Ben van plan ze lichtjes op te schuren en dan weer 1 of 2 nieuwe laagjes te geven.

Maar inderdaad, zoveel eigenaren, zoveel meningen..
Antwoord
De reden dat ons Epianes rapidclear en hardhoutolie goe bevalt is dat het slijtvast is. De zwaarden worden tijdens het zeilen op het wad intensief gebruikt, ook door het zand. daar waar voorheen altijd compleet kaal geschuurde plekken zaten hebben we dat nu vrijwel niet.

Om de mast waren altijd sporen zichtbaar van de klauw, nu niet meer. Op de giek altijd sporen van de schoothoek en smeerreep, nu niet meer.

Bij een beschadiging even snel een strijkje rapidclear en je voorkomt inwateren.

Antwoord
Bij mij komt alles in de hardhout olie. De mast en kluiverboom van coelan ontdaan en van 7 lagen hardhout olie voorzien.
Nu de giek, gaffel en zwaarden nog.

Het scheelt ook erg in de kosten om geen coelan te gebruiken.
Antwoord
(06-03-2018, 10:09)Klaas de Jong schreef: Op de zwaarden kun je m.i. beter geen 2 K lak doen omdat de zwaarden tijdens gebruik (iets kunnen) gaan buigen. 2K lak gaat dan barsten (zal niet flexibel zijn!). 

Klaas de Jong
Grundel Wieke Mare

Dat hangt er natuurlijk van af hoe sterk en star je zwaarden zijn gemaakt.
Onze zwaarden buigen niet. Ik heb epoxy reparaties er op, die werken niet los, niets. het schip slaat eerder om dan de zwaarden buigen.

Antwoord
wat is nu het verschil in functie tussen epifanes rapid clear en epifanes hardhoutolie ? Het laatste geeft meer glans, maar verder .... Wanneer wat?
Antwoord
Rapidclear is dunner en droogt sneller, waardoor je sneller lagen kan opbouwen. Alleen is het niet UV bestendig. Hardhoutolie is dat wel en is dus een prima sluitlaag.
Wij hebben altijd rapidclear aan boord om beschadigingen direct te kunnen beschermen tegen inwateren.

Antwoord
dank !
Antwoord
Ik ben nieuwe zwaarden van Europees eiken aan het maken. De rest van het houtwerk van de schouw is met vele lagen epifanes lak geschilderd. ik overweeg nu nav bovenstaande de zwaarden met rapid clear te behandelen. bij de produkt informatie staat echter: "Toepassing: Alle houtwerk, binnen en buiten boven water."
Vallen zwaarden onder de categorie boven water, als je het zo mag noemen?
Ik ben overigens geheel nieuw op dit forum en heb een schouw van kleine 7 meter waar ik graag op terug kom binnen kort; ben met name zeer benieuwd naar het type schouw. Kost even moeite fotoos hierop te plaatsen.
Antwoord
Weet niet of ik er juist maar kijk, maar ik zou zeggen dat je zwaarden in de categorie boven de waterlijn vallen. Ze hangen, neem ik aan, niet standaard onder water, bij mij niet in ieder geval. Tegen regenwater kunnen ze ook. Lijkt mij gewoon geschikt voor zwaarden.
Antwoord
dank voor de reactie Boudewijn, Ik heb nog eens bij mij op de werf nagevraagd en een Kenner zei : rapid clear is prima snelle lak voor mast giek enz. Maar zwaarden hebben toch veel te voortduren en onderhevig aan slijtage door zand,stromend water met "afval" oa. Hij adviseerde Schooner GOLD van International. die is wat sterker en slijtvaster.
Antwoord
Jammer dat ze op die werf weinig ervaring hebben met wadvaren....l

Antwoord
Ik heb Sigmarine 42 gebruikt voor dat soort doeleinden.  Was betaalbaar en makkelijk te verwerken.
Antwoord
ook wij hebben onze zwaarden, kuipbanken en het roer in de Epifanes rapidclear met daaroverheen een aantal lagen hardhoudolie en zijn daar dik tevreden over, ieder jaar een of 2 laagjes hardhoutolie erover en de boel blijft keurig netjes!
Zeeschouw "Koperwiek"
Antwoord
(10-03-2018, 23:55)WADnWIND schreef: Rapidclear is dunner en droogt sneller, waardoor je sneller lagen kan opbouwen. Alleen is het niet UV bestendig. Hardhoutolie is dat wel en is dus een prima sluitlaag.
Wij hebben altijd rapidclear aan boord om beschadigingen direct te kunnen beschermen tegen inwateren.

hallo wadnwind,

doen jullie het ook op de koekoek en schuifluik ed. ik wil het ook gaan proberen.
ik had vorig jaar de zwaarden in de epoxi gezet maar dat nooit weer.

groeten rick

robur grundel
Antwoord
We hebben alleen een voorluik, daarvan staan de lijfhouten ook in de rapidclear en epifanes, net als de mast.
het schuifluik is aluminium en moet nog bekleed worden met treak

Antwoord
Moet je voor het gebruiken van Rapidclear oude laklagen volledig weghalen of is het schuren van losse lagen voldoende?
Antwoord
dat moet ik mijn vrouw vragen de schilder en lak expert in huis Wink

Antwoord
Ik vraag het mij af om twee redenen. Als eerste omdat er nu blanke lak op onze rondhouten zit die op plaatsen loslaat. Maar als tweede omdat ik nu een aantal keren lees dat er bijgewerkt wordt met Rapidclear en afgesloten met Hardhoutolievernis. Dan vermoed ik dat er ook wel eens Rapidclear over Harhoutolievernis heengaat.
Ben benieuwd wat daarmee de ervaringen zijn.
Antwoord
De 1e keer alles kaal gehaald, daarna maakt het niet uit. Bij nieuwe laag rapidclear op oudere hardhout olie ff opschuren.

Antwoord
Ik heb ook even op de site van Epifanes gekeken: "toepasbaar over bestaande één- en tweecomponent vernissystemen ongeacht welk merk." We gaan dus de gok wagen en goed schuren, niet kaalhalen. De tijd zal leren of dit een goede beslissing was.

Ik las daar trouwens ook dat Rapidclear nu een UV filter heeft. De noodzaak van hardhoutolievernis voor de UV bestendigheid valt hiermee dan weg lijkt mij.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)