This forum uses cookies
This forum makes use of cookies to store your login information if you are registered, and your last visit if you are not. Cookies are small text documents stored on your computer; the cookies set by this forum can only be used on this website and pose no security risk. Cookies on this forum also track the specific topics you have read and when you last read them. Please confirm whether you accept or reject these cookies being set.

A cookie will be stored in your browser regardless of choice to prevent you being asked this question again. You will be able to change your cookie settings at any time using the link in the footer.

Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
welke lak of olie voor zwaarden
Harpuis lijkt me voor onder water geen optie.  Verder is het vrij duur voor boven water als je het mij vraagt. Ook de bijsluiter liegt er niet om, lijkt een behoorlijk vervelend goedje te zijn.  Er zijn vast betere alternatieven.
Antwoord
(21-10-2018, 21:49)SH6Zeeschouw schreef: Ook bij mij zijn de zwaarden aan het roepen om een goede olie/lak behandeling. Ik vond dit op het internet:

Harpuis (even helemaal naar beneden scrollen).

Vrij duur moet ik zeggen. Heeft iemand er ervaring mee? Zou iemand dit ook op het roerblad doen? 

Ik gebruik vaak harpuis, alleen maar op zeer traditionele werkschepen zoals botters.
Harpuis is een mengsel van gekookte lijnolie en natuurlijke hars. Verder is er een beetje siccatief aan toegevoegd om de droogtijd iets te bekorten. Er is maar 1 fabriek in Nederland (of ter wereld?) die het maakt: Vliegenthart. Oorspronkelijk te Delft, nu in Tiel.

Harpuis is een extreem goede beschermer voor hout (en ijzer!), maar het heeft voor jachten een aantal flinke bezwaren:
-het hout wordt in de loop van een jaar grijs; masten worden na vele jaren glanzend zwart;
-de droogtijd is zeer lang (reken in dagen);
-als het al droog is en je gaat er een tijdje op zitten, dan plak je alsnog vast;
-met warm weer plakken de plastic fendertjes vast op 't hout
-voor een optimaal resultaat en uiterlijk moet het hout elk jaar kaalgeschrapt worden (wat wel weer heel makkelijk gaat) en dan opnieuw ingesopt;
-als geharpuist hout nat wordt, dan slaat het tijdelijk wit uit. Dat trekt weg zodra de harpuis weer opdroogt.

Voordelen zijn er ook: het ruikt superlekker, bevat geen oplosmiddelen, is niet giftig en heel zacht voor de huid, is erg snel aan te brengen met een oude geitenwollen sok (je wrijft een zwaardkant in 30 seconden in), en het geeft een schip een erg mooi traditioneel uiterlijk.
Voor een houten schip zoals een botter is het een éénpots-systeem: alles kan ermee in worden gesopt.
Een vers-geharpuist schip glimt in de zon alsof het van puur goud is. En als je zwaar tegen een zeetje hebt opgebokst, dan ziet je houtwerk er waanzinnig stoer uit: een uur lang helemaal wit uitgeslagen.

Het spul van Vliegenthart is inderdaad erg duur, dat komt omdat de omzet heel laag is. Je kunt het simpel zelf maken voor een fractie van de prijs. De jongens en meisjes van de BU130 doen dat al jaren (zie www.bu130.nl )

Groet!
Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
(21-10-2018, 23:36)Fred schreef: Harpuis lijkt me voor onder water geen optie.  Verder is het vrij duur voor boven water als je het mij vraagt. Ook de bijsluiter liegt er niet om, lijkt een behoorlijk vervelend goedje te zijn.  Er zijn vast betere alternatieven.

Tja: bijsluiters! Lees de bijsluiter van paracetamol en je slikt er nooit meer eentje...

Er zijn maar twee redenen waarom ik geen patat bak in harpuis: de smaak is niet helemaal optimaal en er zit een minieme hoeveelheid siccatief in (net zoals in gewone lakken) met wat kobaltverbindingen.
Vergeleken met elke ander product is harpuis met kop en schouders de minst giftige.

Wim.
Genoeg is meer dan veel
Antwoord
Vindt je het heel erg als ik bij Epifanes houd?Smile

Voor de openhaardklasse is het prima Wink
Communiceren kost soms geld, niet communiceren kost vaak meer.....

- Recht is iets kroms dat verbogen is.....

- Zonder historie geen toekomst......
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)